kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲

کوتاه از سراسر جهان



انگلیس
ایندیپندنت: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد شمار زیادی از مردم انگلستان از اینکه نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا مثبت شده پشیمان هستند. آخرین نظرسنجی موسسه «یوگاو» نشان می‌دهد ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان، رای به خروج از اتحادیه اروپا را «‌اشتباه» می‌دانند. مردم انگلیس سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
لیبی
المیادین: فرمانده کل ارتش لیبی از عزم خود برای تصرف همه اراضی خاک این کشور خبر داده است. «خلیفه حفتر» اعلام کرده مساحت لیبی یک میلیون و760 هزار کیلومتر مربع است و چیزی نزدیک به 30 هزار کیلومتر مربع خارج از سیطره ارتش لیبی است.
کوبا
اسپوتنیک: یک صدای ضبط شده‌ که گفته شده صدای سلاح صوتی استفاده شده علیه کارمندان سفارت آمریکا در کوباست منتشر شده است. این فرکانس‌های بالا گمان می‌رود که به دستکم ۲۲ کارمند دیپلماتیک آسیب جسمی وارد کرده و این افراد از مشکلاتی در رابطه با شنوایی، عملکرد شناختی، بینایی، تعادل و خواب رنج می‌برند. این ادعاها در کنار مواضع ترامپ باعث شده که روابط میان آمریکا و کوبا تنها یکسال پس از سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به هاوانا به طور قابل توجهی خدشه‌دار شود.
افغانستان
تسنیم: در حالی که چند سال از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از ولایت ارزگان در افغانستان می‌گذرد، «محمدنذیر خروتی» والی ارزگان اعلام کرده که نیروهای آمریکایی و ناتو برای حمایت هوایی، مشاوره و آموزش نیروهای امنیتی افغان در این ولایت به طور دائم مستقر خواهند شد. در پی اعلام استراتژی جدید واشنگتن حملات جنگنده‌های آمریکایی به غیرنظامیان افغان نیز افزایش یافته و اخیرا عملیات شبانه نیروهای خارجی در این ولایت دستکم 6 غیرنظامی را کشته و 17 غیرنظامی دیگر را زخمی کرد.
یمن
القدس العربی: «عیدروس زبیدی»، استاندار سابق «عدن» که رهبری جنبش جدایی‌طلب جنوب یمن را برعهده دارد، در جشن پنجاه و چهارمین سالگرد انقلاب علیه استعمار انگلیس، در برابر هزاران تن از حامیان خود طرح‌ جدایی‌طلبی جنوب یمن را اعلام کرد! وی تاکید کرده «زمان برگزاری همه پرسی استقلال جنوب این کشور به زودی اعلام و هیئتی منتخب برای اداره این اقلیم تشکیل خواهد شد.»