kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

دبیرکل ناتو: لیبی کشوری شکست خورده است اما از حمله به آن پشیمان نیستیم!

دبیر کل ناتو هفت سال پس از عملیات این سازمان علیه «معمر قذافی» و شهرهای لیبی اعتراف کرده که «لیبی به یک کشور شکست‌خورده تبدیل شده است.»


«ینس استولتنبرگ» گفته، لیبی کشوری شکست خورده است. با این حال، وی در ارتباط با علت واقعی این شکست و نقش حمله ناتو در سال 2011 علیه «معمر قذافی» و کشورش در این شکست حرفی نزد. وی تنها به این جمله اکتفا کرد که ناتو براساس مأموریتی که سازمان ملل به این سازمان محول کرده بود، دست به چنین اقدامی زده است. استولنبر گفت: بارها این سؤال را از من می‌پرسند؛ من اصلاً پشیمان نیستم، ما آن زمان تصمیم درستی گرفته‌ایم. ما از سوی سازمان ملل مأموریت داشتیم و مسئول حفاظت از ملت لیبی در برابر حملات دولت این کشور بودیم.
دبیر کل ناتو با بر زبان آوردن این جملات متناقض، نه تنها اقدام ناتو را توجیه نکرد، بلکه تأیید کرد که همه مصیبت‌های امروزی ملت لیبی محصول مداخله ناتو در آن زمان بوده است.
البته، استولتنبرگ با بر زبان آوردن این جمله که «اقدام نظامی مؤثر بود، اما پیگیری سیاسی فاجعه‌بار بود...» تلاش کرد ناتو را تبرئه کند، مردم لیبی و کارشناسان به خوبی پی‌برده‌اند که اصولاً هدف اصلی آمریکا، اروپا و ناتو، ایجاد بی‌ثباتی مزمن در لیبی بوده است و آنها همین سیاست را هنوز هم دنبال می‌کنند.
در پی فروپاشی رژیم «معمر قذافی» در سال 2011، لیبی دچار جنگ داخلی میان گروه‌هایی مثل «فجر»، «انصارالشریعه» و حامیان «خلیفه حفتر» شده و اکنون این ناآرامی‌ها به شکل یک بحران مزمن درآمده است.