kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

منتظر تصمیم دولت برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم هستیم

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما نرخ پیشنهادی تضمینی خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی را بر اساس میزان تورم سالانه ارائه کرده‌ایم که باید شورای اقتصاد برای آن تصمیم بگیرد و ما منتظر تصمیم دولت هستیم.



به گزارش خبرگزاری فارس، عباس کشاورز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه سامانه پایش ارزیابی محصولات کشاورزی با فائو در مورد آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم که با گذشت یک ماه از آغاز سال زراعی جدید هنوز اعلام نشده، گفت: وزارت جهاد کشاورزی رقم پیشنهادی خود را به دولت ارائه کرده اما دولت هنوز آن را تصویب نکرده است؛ چراکه اطلاعات و زمان تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی توسط شورای اقتصاد انجام می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر نرخ تضمینی خرید گندم مشخص شود و افزود: پیشنهاد ما برای نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی بر اساس نرخ تورم موجود بوده است، همان‌طور که در مورد شکر و دانه‌های روغنی نیز پیشنهاد ما با رویکرد ارتقای بهره‌وری و حمایت از تولید به دولت پیشنهاد شده است.
کشاورز همچنین در مورد جزئیات تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و فائو خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 498 هزار دلار برای پایش محصولات کشاورزی استان‌های خوزستان‌، زنجان و مازندران منعقد شد تا از طریق تصاویر ماهواره‌ای بتوانیم روند زراعت محصولات اعم از میزان سطح تولید، ارتفاعات اقلیمی و نوع آفات را برای برخورد سریع کنترل کرده و استفاده کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با استفاده از این سامانه امکان داشتن اطلاعات دقیق و قابل پیش‌بینی و اطلاعات دقیق برای هر محصول را به‌طور جداگانه خواهیم داشت تا در آینده این موضوع در سایر مناطق کشور نیز ارائه شود.
کشاورز همچنین از پیگیری پروژه‌های دیگری با کمک سازمان جهانی فائو در کشورمان خبر داد و افزود: افزایش سطح کشت دانه‌های روغنی،‌ همکاری در بخش جنگل و مرتع، شیلات و اثرات اقلیم در بخش کشاورزی از دیگر پروژه‌هایی است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با فائو به‌طور مشترک انجام دهیم.
بنابراین گزارش، تاخیر اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم در حالی اتفاق افتاده که برخی از کارشناسان معتقدند که دولت امسال قصد افزایش بهای خرید تضمینی گندم را ندارد و اعلام عدم افزایش قیمت برای آن است تا کشاورزان گندم را کشت کنند.
تفاوت قیمت جهانی گندم با گندم تولید داخل سبب شده تا برخی از دولتمردان سخن از واردات گندم و کشت نکردن این محصول به دلیل مصرف آب زیاد و بهای دوبرابر قیمت جهانی گندم عنوان کنند در حالی‌که طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تولید محصولات استراتژیک در داخل یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.