kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

تفاوت دلار مبادله‎ای و آزاد به 700 تومان رسید



رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به به اینکه تفاوت نرخ ارز مبادله و ارز آزاد یک ماه گذشته حدود ۵۰۰ تومان بود، اعلام کرد در حال حاضر تفاوت این دو نرخ به ۷۰۰ تومان رسیده است.
به گزارش تسنیم محمد لاهوتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید بازار ارز را درست مدیریت کند و از یکسان‌سازی قیمت ارز هم هراس نداشته باشد، اظهار داشت: این انتقاد به دولت وارد است که بازار را به درستی مدیریت نمی کند. تکانه‌های ارزی نباید باعث تلاطم بازار و نابسامانی اقتصادی در کشور شود.
وی افزود: طبق قوانین تکلیفی و برنامه‌های توسعه دولت موظف است متناسب با تورم هر سال نرخ ارز را افزایش دهد اما این قوانین اجرایی نشده است.
عضو شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی ادامه داد: فاصله نرخ ارز مبادله‌ای و بازار آزاد بیشتر شده است و وقتی نرخ ارز مبادله‌ای افزایش پیدا می‌کند، اگر بانک مرکزی بازار را مدیریت نکند و به میزان لازم ارز در بازار تزریق نکند نرخ ارز آزاد هم افزایش خواهد یافت و این رشد قیمت بیش از مقداری خواهد بود که در نرخ ارز مبادله ای شاهد بوده ایم.
به گفته لاهوتی، این افزایش تقریبا تصاعدی است، تا جایی که تفاوت نرخ ارز مبادله و ارز آزاد یک ماه گذشته حدود 500 تومان بوده ولی بعد از افزایش قیمت ارز مبادله‌ای از سوی بانک مرکزی تفاوت این دو نرخ به 700 تومان رسیده است.
وی بیان کرد: چون بانک مرکزی سیاست تک نرخی کردن ارز را دنبال می‌کند و برای رسیدن به ارز تک نرخی در ابتدا باید نرخ ارز واقعی شود بعید نیست که در شرایط کنونی بانک مرکزی اجازه دهد نرخ ارز (مبادله‌ای) تا مرز بیش از اعداد و ارقام فعلی بالا برود تا در زمان یکسان‌سازی نرخ ارز میانگین قیمت ارز مبادله‌ای و ارز آزاد را به عنوان نرخ واحد و ارز تک نرخی اعلام کند.
به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، یکی از اشکالات اساسی این روش غیر قابل پیش‌بینی بودن و غیر قابل محاسبه بودن نرخ ارز در زمان حصول و وصول وجوه کالاهای صادراتی است.
گفتنی است، نرخ ارز مبادله‌ای تا زمان نگارش این مطلب، سه هزار و 411 تومان بود که نسبت به ارز بازار با قیمت چهار هزار و 10 تومان، حدود 600 تومان اختلاف قیمت را نشان می‌دهد. طی روزهای اخیر قیمت سکه و ارز به طرز چشمگیری افزایش یافته، به نحوی که حدود 25 هزار تومان به قیمت سکه و 100 تومان هم به قیمت دلار اضافه شده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهم ترین دلایل اتفاقات اخیر بازار‌های ارز و سکه (که در مقطعی به بورس هم سرایت کرد) به دلیل اخباری است که در خصوص خروج آمریکا از برجام به گوش می‌رسد. در حال حاضر، با توجه به اینکه این خبر هنوز به صورت رسمی رنگ واقعیت به خود نگرفته و کنگره آمریکا هم پس از اعلام موضع ترامپ که طی هفته اخیر صورت می‌گیرد، 60 روز فرصت دارد آن را بررسی کند، احتمال دارد تا نهایی شدن تصمیم آمریکا، این وضعیت در بازارهای سکه و ارز ادامه داشته باشد.
چنانچه فارس گزارش داده نیز، روز گذشته برخی صرافی‌های میدان و خیابان فردوسی نرخ فروش ارز را به 4007 تا 4009 تومان کاهش دادند.
این کاهش به واسطه عرضه ارز مداخله‌ای بانک مرکزی از طریق این صرافی‌هاست. همین اقدام موجب شکل‌گیری صف در مقابل این صرافی‌ها شد، البته برخی صرافی‌ها هم در دامنه قیمتی 4030 تا 4050 تومان دلار به فروش رساندند.
این عرضه پس از آن صورت گرفت که طی دو روز گذشته، بسیاری از صرافی‌ها از فروش دلار خودداری کرده و فقط خریدار ارز بودند. این پدیده موجب بروز مشکلات برای برخی متقاضیان واقعی ارز شده بود.