kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

ایران هرگز اجازه نخواهد داد که اسرائیل دیگری ایجاد شود

استاد درس خارج حوزه تأکید کرد: ايران به هيچ قيمت اجازه نخواهد داد كه در كنار مرزش پايگاهي براي اسرائيل تشكيل شود و در برابر آن به تمام معنا خواهد ايستاد.



به گزارش رسا، آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با‌ اشاره به تحولات منطقه، همه‌پرسی کردستان عراق را مورد توجه قرار داد و این کار را به صلاح و نفع کردستان عراق ندانست و گفت: مي خواهم نصيحتي دوستانه به برادران كرد عراقي داشته باشم؛ تصور من اين است كه آنها بدون مطالعه وارد اين ميدان شدند؛ زيرا هركس اهل مطالعه باشد مي داند، استقلال كردستان عراق امري محال است.وی ادامه داد: زيرا اولا دولت مركزي عراق اجازه نخواهد داد كه به اين آساني كشورش تجزيه شود و فردا هم گروه ديگري بخش ديگري را تجزيه كنند و به هر قيمتي باشد پاي تماميت ارضي عراق خواهد ايستاد.آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: از سوي ديگر تنها گروهي كه از همه پرسي حمايت كردند، صهيونيست‌ها بودند و مي دانيم در راهپيمايي‌ها در كردستان پرچم اسراييل در دست افراد بود. بنابراين اسراييل مي خواهد با حمايت از اين همه پرسي پايگاهي براي خود در اين منطقه تشكيل دهد. اگر استقلال صورت گيرد، نهايت مطلوب آنهاست و اگر صورت نگيرد و با درگيري‌ها كردستان ويران شود، آن هم مطلوب آنهاست. بدون شك آمريكا هم در پشت اين صحنه همكاري دارد، اگرچه ظاهرا اظهار عدم موافقت مي كند.این مرجع تقلید افزود: مي دانيم ايران به هيچ قيمت اجازه نخواهد داد كه در كنار مرزش پايگاهي براي اسرائيل تشكيل شود و در برابر آن به تمام معنا خواهد ايستاد. از سوي دیگر كشور تركيه كشور نيرومندي است كه همسايه عراق است و روي مسئله كردها حساسيت دارد و هرگز حاضر به تجزيه كشور خودش نيست، زيرا تجزيه عراق به تجزيه تركيه نيز سرايت مي كند، بنابراين آنها هم با تمام توان خواهند ايستاد.استاد درس خارج حوزه با بیان این‌که چگونه ممكن است چنين همه‌پرسي اي موفق شود، اظهار داشت: بنابراين يا بايد از برنامه خود بازگردند و يا ايستادگي كنند و اگر خدايی ناكرده درگيري در آنجا واقع شود، كردستان عراق مبدل به ويرانه‌اي مي‌شود.
وی تاکید کرد: اميدواريم برادران كرد عراقي از طريق مذاكره با دولت مركزي مشكلات خود را حل كنند و هرگز به فكر تجزيه عراق نباشند كه امري محال است.