kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
پرونده بازی‌های مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2018 در اروپا و آمریکا بسته شد

هت تریک مسی آرژانتین را به جام جهانی رساند،آمریکا و شیلی از صعود بازماندند



تیم ملی آرژانتین با گلزنی ستاره‌اش توانست اکوادور را شکست دهد و به جام جهانی 2018 روسیه صعود کند اما شیلی مغلوب برزیل شد و از رسیدن به این رقابت‌ها بازماند.
بامداد دیروز آخرین هفته مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه آمریکای جنوبی برگزار شد و چهره سه تیم دیگر صعود‌کننده به جام جهانی مشخص شدند. در مهم‌ترین بازی آرژانتین برابر اکوادور قرار گرفت و توانست با درخشش لیونل مسی پیروز شود. آرژانتین که در خطر حذف قرار داشت با هت‌تریک لیونل مسی، فوق‌ستاره‌اش در زمین اکوادور بدون شانس صعود 3 بریک پیروز شد و به لطف نتایج سایر تیم‌ها به جام‌جهانی راه یافت. پس از اینکه ایبارا در دقیقه یک اکوادور را پیش انداخت، مسی 3 بار در دقایق 11، 18 و 62 گل زد و ضمن رقم زدن برتری 3 بریک، آرژانتین را به جام‌جهانی برد.
 پرو به دیدار نیوزلند می‌رود
برزیل که پیش از این صعود خود را قطعی کرده بود با برتری 3 بر صفر خانگی مقابل شیلی، ضمن کمک به تسهیل صعود آرژانتین، قهرمان 2 دوره اخیر کوپا آمه‌ریکا را حذف کرد.پائولینیو در دقیقه 55 و خسوس در دقایق 57 و 90 برای برزیل گل زدند. اروگوئه با درخشش مهاجمانش، 4 بر 2 در خانه بولیوی را برد و مسافر جام‌جهانی شد. کاسرس در دقیقه 39، کاوانی در دقیقه 42 و سوارز در دقایق 60 و 76 برای اروگوئه و سیلوا (بازیکن حریف) در دقیقه 24 و گودین (بازیکن حریف) در دقیقه 70 برای بولیوی گلزنی کردند. در دیگر بازی‌ها، کلمبیا با تساوی یک بریک در زمین پرو صعود کرد و حریفش به پلی‌آف رسید. پرو با پیروزی برابر نیوزلند می‌تواند به جام جهانی صعود کند. ونزوئلای انتهای جدولی هم در خانه پاراگوئه به برتری یک بر صفر رسید.به این ترتیب برزیل، آرژانتین، اروگوئه و کلمبیا راهی جام جهانی شدند و پرو در پلی اف برای رسیدن به این رقابت‌ها تلاش خواهد کرد.
کلمبیا و پرو تبانی کردند؟
احتمال تبانی در دیدار پرو و کلمبیا در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه وجود دارد.
پس از تساوی یک بر یک پرو و کلمبیا و شکست ۳ بر صفر شیلی مقابل برزیل، پرو توانست به پلی‌آف صعود کند و کلمبیا به صورت مستقیم به جام جهانی راه یافت.با این حال تصاویری از این بازی منتشر شد که نشان می‌دهد احتمال تبانی میان دو تیم وجود داشته است. در جریان بازی رادامل فالکائو بارها با بازیکنان پرو صحبت کرد و هنگام حرف زدن جلوی دهانش را می‌گرفت. او حتی با بازیکنان ذخیره پرو صحبت کرد. با توجه به اینکه شکست شیلی در دقایق ابتدایی نیمه دوم تقریبا مشخص شده بود و کلمبیا با یک گل در دقیقه ۵۶ از پرو پیش افتاد، بعید نیست تبانی اتفاق افتاده باشد چون خوسه پائولو گرو در دقیقه ۷۶ توانست گل مساوی را برای پرو به ثمر برساند.
هندوراس حریف استرالیا شد
تیم ملی فوتبال آمریکا با شکست برابر ترینیداد و توباگو فرصت حضور در جام جهانی 2018 را از دست داد و هندوراس با صعود به پلی اف، حریف استرالیا شد. آخرین دیدارهای مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه کونکاکاف برگزار شد که مهم‌ترین اتفاق آن ناکامی آمریکا در رسیدن به جام جهانی بود. آمریکا در حالی به مصاف ترینیداد و توباگو رفت که با تساوی هم می‌توانست به جام جهانی صعود کند اما دو بر یک مغلوب میزبانش شد تا فرصت حضور در برزگترین فستیوال فوتبال جهان را از دست بدهد. پاناما هم با پیروزی در آخرین ثانیه‌ها، دو بر یک برابر کاستاریکا به پیروزی رسید و در جایگاه سوم جدول قرار گرفت تا به صورت مستقیم به جام جهانی صعود کند.در سایر بازی‌ها، مکزیک که از پیش صعود کرده بود در خانه هندوراس 3 بر 2 شکست خورد تا هندوراس با این پیروزی به عنوان نماینده چهارم منطقه راهی بازی پلی‌آف با استرالیا، نماینده پنجم آسیا شود.این تیم باید در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف استرالیا برود و در صورت پیروزی فرصت حضور در جام جهانی را خواهد داشت. به این ترتیب در پایان رقابت‌های تک گروه 6 تیمی، مکزیک 21 امتیازی همراه کاستاریکا 16 و پانامای 13 امتیازی به جام‌جهانی راه یافت و هندوراس 13 امتیازی به عنوان تیم چهارم رقیب استرالیا، نماینده آسیا در پلی‌آف شد.
۹ سهمیه باقی‌مانده به کدام تیم‌ها می‌رسد؟
با پایان رقابت‌های مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ در تمامی قاره‌ها به‌استثنای آفریقا، هنوز ۹ تیم دیگر شانس صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را دارند.
پرونده بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در قاره اروپا و آمریکای لاتین بسته شد و به این ترتیب چهره 9 تیم صعودکننده از قاره سبز که به‌عنوان سرگروه به روسیه میزبان به‌عنوان دیگر نماینده اروپا ملحق می‌شوند، مشخص شد. همچنین تکلیف هشت تیم دوم برتر گروه‌های 9گانه برای رفتن به پلی‌آف ــ جایی که 4 جدال رفت و برگشتی تکلیف 4 سهمیه باقی‌مانده قاره اروپا را مشخص خواهند کرد ــ روشن شد.به این ترتیب چهره 22 تیم از 32 تیمی که تابستان سال آینده به روسیه سفر خواهند کرد، مشخص شد و تکلیف 9 سهمیه دیگر که در آبان ماه با برگزاری دور آخر مرحله انتخابی در قاره آفریقا (برای مشخص شدن سه سهمیه باقی‌مانده) و باز‌ی‌های پلی‌آف‌ در قاره اروپا و بازی‌های پلی‌آف میان‌قاره‌ای مشخص خواهد شد. روسیه هم که میزبان مسابقات است.
۲۲ تیمی که بلیت روسیه را گرفتند
22 تیمی که تا کنون به جام جهانی صعود کرده‌اند عبارتند از:
*آسیا: ایران، کره جنوبی، ژاپن، عربستان سعودی، (استرالیا با شکست سوریه در پلی‌آف درون‌قاره‌ای به پلی‌آف میان‌قاره‌ای با هندوراس رسید)
*اروپا: فرانسه، بلژیک، اسپانیا، آلمان، صربستان، پرتغال، لهستان، انگلیس و ایسلند
*آفریقا: نیجریه و مصر (تونس، کنگو «از گروه اول»، مراکش، ساحل عاج «از گروه سوم»، سنگال، بورکینافاسو و کیپ‌ورده «از گروه چهارم» هنوز شانس دارند)
*آمریکای جنوبی: برزیل، اوروگوئه، آرژانتین و کلمبیا (پرو به پلی‌‌آف میان‌قاره‌ای برابر نیوزیلند رسید)
*آمریکای شمالی: مکزیک، کاستاریکا و پاناما (هندوراس به پلی‌آف میان‌قاره‌ای برابر استرالیا رسید)
 روز سه‌شنبه آینده (25 مهرماه) قرعه‌کشی مرحله پلی‌آف در مقر فیفا در زوریخ انجام می‌شود و بازی‌های رفت در روزهای 18 تا 20 آبان و جدال‌های دور برگشت در روزهای 21 تا 23 آبان انجام می‌شود.