kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
نماینده سازمان ملل تاکید کرد

مردم یمن گرفتار بدترین نوع بیماری وبا در طول تاریخ جهان

نماینده سازمان ملل در امور یمن می‌گوید بیماری وبا که در یمن شیوع یافته و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده بدترین نوع این بیماری در تاریخ جهان است.


بیماری وبا در یمن که به دنبال حملات آل سعود به این کشور و بنابر قولی، به صورت عمدی از سوی سعودی‌ها شیوع یافته باعث مبتلا شدن 800 هزار تن از مردم این کشور فقیر شده و  جان بیش از 2 هزار نفر را هم گرفته است. بیماری‌ای که بسیاری از یمنی‌ها معتقدند به صورت عامدانه توسط عربستان در استان‌های مختلف یمن منتشر شده است. اکنون نماینده سازمان ملل در یمن اوضاع وبا در یمن را وخیم خوانده گفته این کشور درگیر یک «فاجعه بزرگ» شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد: «در جنگ یمن، پیروزی وجود ندارد. رساندن کمک‌ها به الحدیده و بازگشایی فرودگاه صنعا، گام‌هایی ضروری هستند. پیشنهادی جامع وجود دارد که شامل تلاش‌هایی بشردوستانه و راه حلی سیاسی برای بحران یمن است.»
ولد الشیخ احمد در ادامه گفته: «یک سوم از استان‌های یمن از خطر گرسنگی و شیوع وبا رنج می‌برند. وبا در یمن، بدترین حالت این بیماری در تاریخ جهان است.» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل به یمن همچنین تاکید کرده: «از شورای امنیت می‌خواهم از همه نفوذ خود برای متوقف کردن جنگ در یمن استفاده کند... خطرناکترین چیز در جنگ این است که به آن عادت کنیم. باید در اسرع وقت این خونریزی و ویران کردن کشور متوقف شود و هیچ بهانه و تفسیری مقبول نیست. بسیاری از صاحبان نفوذ از جنگ حاضر در یمن بهره می‌برند، در حالی که شهروندانشان با شرایط اسفباری بیش از هر وقت دیگر روبه‌رو هستند.»
کمپین تحریم امارات
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی الجزیره قطر اعلام کرد که، کمپین بین‌المللی تحریم امارات با عنوان «بردگی مدرن در امارات، زمان تحریم فرا رسیده است»، از روز سه‌شنبه آغاز شده است. این کمپین شامل یک سری برنامه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای شناساندن چهره واقعی امارات به افکار عمومی غرب است. اعضای این کمپین می‌گویند، امارات پرونده سیاهی در زمینه حقوق بشر نظیر تسهیل تجارت انسان، به بردگی کشیدن مدرن کارگران آسیایی، ارتکاب جنایت جنگی در یمن و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در مناطق شاهد درگیری در خاورمیانه دارد. امارات در کنار عربستان بیش از 30 ماه است که شهرهای مختلف یمن را بمباران می‌کند.