kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵

برکناری هزاران مبلغ وهابی در عربستان گام دیگری برای هموار شدن پادشاهی بن‌سلمان

وزیر خارجه عربستان گفته، هزاران نفر از علمای تندرو و مبلغان وهابی این کشور را برکنار کرده است! این اظهارات پس از اعلام آزادی رانندگی زنان، آزادی فتوا دادن زنان و... مطرح می‌شود.


محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای رسیدن به تخت پادشاهی مشکلاتی پیش رو دارد که وی برای مقابله با تبعات این مشکلات سعی دارد با انجام برخی اصلاحات به نوعی افکار عمومی را از مشکلات داخلی عربستان منحرف کند. در همین ارتباط آل‌سعود اخیرا امتیازهای بی‌سابقه، عجیب و زیاد به زنان مانند حق رانندگی و حق صدور فتوا اعطا کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدامات بن سلمان تنها یک «نمایش» برای انحراف افکار عمومی است. اما مشکل دیگر وی این است که جامعه جهانی عربستان را به عنوان حامی تروریست‌ها و اقدامات افراط‌گرایانه می‌شناسد. این مسئله کاملا با واقعیت تطابق دارد و کارشناسان مختلف با اشاره به اسناد بسیار مختلف در این مورد عربستان را حامی اصلی تروریست‌ها می‌دانند. اکنون بن سلمان سعی دارد به نوعی این چهره عربستان را نیز بهبود ببخشد. به همین دلیل مبلغ‌ها و علمای وهابی بسیاری توسط آل‌سعود دستگیر شدند. اقدامی که کارشناسان معتقدند با هدف سکولار کردن کشور صورت می‌گیرد، خطی که از طرف آمریکا به بن‌سلمان تحمیل شده است.
در همین رابطه دیروز خبر رسید، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان هم اعلام کرد، مقامات ریاض چندین هزار نفر از ائمه مساجد عربستان را پس از اینکه ثابت شد افراط‌گرایی را نشر می‌دهند از کار در مساجد برکنار کرده‌اند! فارس به نقل از روزنامه سعودی «عکاظ» نوشت: «الجبیر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیا 24 گفته هرگز اجازه تبلیغ ایدئولوژی‌های افراطی را نمی‌دهیم و از چنین افکاری حمایت مالی نمی‌کنیم.»(!) رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تاکید کرده «برخورد ما با این مسئله بسیار قاطع است و ما در حال به‌روز کردن نظام آموزشی خود هستیم تا دوری از هر گونه امکان سوء برداشت از متون دینی تضمین شود.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اصولاً ایدئولوژی داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری برگرفته از آموزه‌های وهابیون سعودی است و این رژیم مهمترین منبع تأمین مالی گروه‌های تروریستی تکفیری نیز هست. به نظر می‌رسد آل‌سعود با این اقدامات و اظهارات به دنبال جلب افکار عمومی داخلی خود نیز هست. محمد بن سلمان با دور زدن تمام قوانین داخلی و کودتا علیه ولیعهد این کشور در یک قدمی پادشاهی قرار دارد. جلب افکار عمومی می‌تواند به بن سلمان در رسیدن به این هدف کمک کند. سعودی‌ها طی هفته‌های گذشته ده‌ها نفر از علما، اساتید، حقوق‌دانان و معلمان را هم دستگیر و زندانی کرده است.