kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
حیدر عبادی مطرح کرد

ابطال همه‌پرسی ، وحدت و احترام به قانون اساسی شروط عراق برای گفت‌وگو با بارزانی

نخست‌وزیر عراق گفته، دولت بغداد درصورتی با اربیل مذاکره می‌کند که سران اقلیم کردستان عراق نتایج همه‌پرسی جدایی را باطل اعلام کنند.


«حیدر عبادی» برای گفت‌وگو با «مسعود بارزانی» و یا نمایندگان وی، سه شرط گذاشته است. عبادی گفته: «هرگونه گفت‌وگو با منطقه کردستان باید براساس اصول زیر باشد: حفظ وحدت عراق، احترام به قانون اساسی کشور و ابطال نتایج همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان. نخست‌وزیر عراق این را هم گفته که این اصول به مذاکره، ارائه طرح ابتکاری یا میانجیگری نیازی ندارد.
مسعود بارزانی سوم مهرماه همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق را برگزار کرده است. این اقدام غیرقانونی بارزانی، واکنش‌های منفی زیادی را در عراق، منطقه و جهان به دنبال داشته است. در همه دنیا تنها رژیم صهیونیستی از تصمیم بارزانی حمایت کرده است. اگرچه گفته می‌شود آمریکا و چند کشور اروپایی مثل انگلیس و فرانسه نیز پشت این ماجرا قرار دارند.
عبادی از نیروهای پیشمرگ وابسته به منطقه خودمختار نیز خواست، با پلیس فدرال عراق هیچ برخوردی نداشته باشند.
وی اظهار داشت: «به شرکت‌های مخابراتی تاکید کرده‌ام که تحت فرمان دولت مرکزی باشند.»
به گزارش فارس، اعضای پارلمان عراق از آمادگی دولت برای اعمال تصمیمات سختگیرانه‌تر علیه دولت منطقه خودمختار کردستان عراق خبر داده و تاکید کرده‌اند که این اقدامات هرگز متوجه مردم این منطقه نمی‌شود و به نفع وحدت عراق است.
«مهدی الزبیدی»، عضو فراکسیون «بدر» پارلمان عراق با بیان این‌که «بغداد در مرحله پیش رو و به منظور حفظ وحدت عراق، تدابیری تندتر در قبال همه‌پرسی کردستان عراق اتخاذ خواهد کرد»، گفت: «اقدامات زیادی وجود دارد که جدایی‌طلبان را به انصراف از دیدگاه خود و بازگشت به عراق یکپارچه وادار می‌کند.»
وی در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «الصباح» عراق افزود: «تصمیم‌های بغداد مورد تایید طرف‌های بین‌المللی است و البته طرف‌های منطقه‌ای نیز موضعی سختگیرانه‌تر درقبال همه‌پرسی منطقه کردستان عراق داشتند چون این قضیه امنیت ملی آنها را خدشه‌دار می‌کند، علاوه‌بر اینکه سازمان ملل و شورای امنیت بیانیه‌هایی در محکومیت همه‌پرسی صادر کرده‌اند.»
به گفته الزبیدی «دولت بغداد با وجود اینکه در اجرای تصمیم‌های پارلمان تامل به خرج داده، اما می‌تواند تصمیم‌ها و تدابیر زیادی را علیه جدایی‌طلبان اتخاذ کند، جدایی‌طلبانی که کشور و حاکمیت آن را به خطر انداخته‌اند.»
نماینده عراقی گفت: ازجمله این اقدامات، سیطره کامل بر صادرات نفت از شمال عراق است، چون قرار است طی توافقی با ترکیه، همه انبارهای موجود در بندر «جیهان» به کنترل دولت بغداد درآید و دولت بغداد قصد دارد صادرات نفت را منحصرا ازطریق شرکت «سومو» انجام دهد، تا امکان پرداخت حقوق همه کارکنان منطقه کردستان هم فراهم شود، نه اینکه مثل الان، یک میلیون بشکه نفت ازطریق منطقه کردستان صادر شود، ولی هیچ پولی به کارکنان داده نشود. پیش از این، بغداد از آنکارا و تهران خواسته بود هرگونه معامله با دولت منطقه خودمختار را متوقف کنند. بغداد از همه کشورهای خارجی نیز خواسته است، پروازهای خود را به منطقه خودمختار قطع کنند؛ اقدامی که تاکنون به طور میانگین روزانه 60 هزار دلار به فرودگاه «سلیمانیه» ضرر رسانده است.
دیروز خبر رسید، رئیس و اعضای کمیسیون ناظر بر همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نیز دستگیر می‌شوند. دادگاه‌ عالی عراق حکم بازداشت آنها را صادر کرده است.
آماده شدن برای آخرین عملیات ضدداعش
سرتیپ «خمیس المحلاوی» فرمانده عملیات «الانبار» اعلام کرده، ارتش در حال جابجایی نیرو و تجهیزات به الانبار، برای انجام آخرین عملیات علیه داعش است.
هم‌اکنون داعش دو شهر مرزی «القائم» و «راوه» را در اشغال دارد. نیروی هوایی عراق هم سرگرم بمباران انبارها و مقرهای فرماندهی داعش در این دو شهر است.
همزمان با این تحرکات، ارتش عراق رسما آزادی شهرستان «الحویجه» را اعلام کرد. «عبدالامیر رشیدیارالله» فرمانده عملیات الحویجه طی بیانیه‌ای در این رابطه، اعلام کرده که نیروهای مسلح عراق عملیات خود را در عملیات آزادسازی الحویجه، با موفقیت به پایان رسانده‌اند.