kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴

سرکوب تظاهرات سراسری اعتصابیون ازسوی پلیس ضدشورش فرانسه

اعتصاب 24 ساعته و تظاهرات میلیونی کارگران فرانسوی در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت ماکرون از سوی پلیس ضد شورش این کشور سرکوب شد.

سرویس خارجی -

فرانسه روز سه‌شنبه شاهد بزرگ‌ترین اعتصاب و تظاهرات سراسری کارگری این کشور در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون طی 10 سال گذشته بود که از سوی پلیس ضدشورش این کشور سرکوب شد. شمار زیادی از کارگران نیز دستگیر شده‌اند.
  «ماکرون» می‌گوید با اصلاح قوانین بازار کار و سیاست‌های ریاضتی به دنبال مقابله با نرخ بیکاری 6 درصدی فرانسه است. بر اساس طرح ماکرون، هزینه‌های دولتی در سال آینده 18 میلیارد دلار کاهش می‌یابد. بنابراین در قانون کار جدید، اختیارات بیشتری به کارفرمایان می‌دهد. همین مسئله اما خشم اتحادیه‌های کارگری را برانگیخته است. محبوبیت ماکرون تازه‌کار در چند ماه گذشته در فرانسه به 30 درصد کاهش یافته اما وی همچنان بر اجرای سیاست‌های ‌اشتغال خود پافشاری می‌کند.
شرایط بد کاری، کاهش قدرت خرید و حذف ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در ۵ سال و در مجموع اعتراض به لایحه اصلاحی قانون کار که به امضای امانوئل ماکرون رسیده از جمله دلایل برپایی اعتصاب و تظاهرات سراسری روز سه‌شنبه عنوان شده است. این اعتراضات توسط 9 اتحادیه کارگری بخش عمومی آن برنامه‌ریزی و در 130 شهر این کشور انجام شد و حدود 5/5 میلیون کارمند و حقوق‌بگیر دولتی در فرانسه به ویژه کارمندان و کارگران بخش‌های مهم و استراتژیک از جمله فرودگاه‌ها، راه آهن، مترو، مدارس و دیگر بخش‌های آموزشی در آن حضور داشتند. این اعتصاب یک‌روزه موجب لغو صدها پرواز و اختلال در فعالیت مدارس نیز شد.
در کنار این اعتصاب سراسری تظاهرات گسترده‌ای نیز از سوی کارگران در شهرهای سراسر این کشور برگزار شد. کارکنان دولت، معلمان و پرستاران در شهرهای سراسر فرانسه تظاهرات کردند، از تولوز در جنوب گرفته تا استراسبورگ در شرق. بزرگ‌ترین تظاهرات نیز در شهر پاریس برگزار شد. برای نخستین بار در ده سال اخیر، همه اتحادیه‌های کارگری و تجاری که بیش از 5 میلیون عضو دارند، در این اعتصاب و تظاهرات شرکت کرده‌اند اما پلیس، از گاز‌اشک‌آور و باتوم برای متفرق کردن معترضان خشمگین استفاده کرد. عده‌ای از معترضان هم دستگیر شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک پلیس فرانسه اعلام کرده بود قبل از برگزاری تظاهرات، سه نفر به جرم حمل سلاح دستگیر شدند.