kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پرسش درباره جاسوس عضو تیم هسته‌ای ریختن آب به آسیاب دشمن است!


سرویس سیاسی ـ
روزنامه آفتاب یزد دیروز در گزارشی نوشت: «عبدالرسول دری اصفهانی این روزها بدجور سوژه شده، به خصوص سوژه جناح محافظه‌کار... آنچه این روزها در جریان اتهام دری اصفهانی در برخی از رسانه‌ها و استفاده جناحی از این خبر پیش آمده بی‌تردید نمونه بارزی از آب به آسیاب دشمن ریختن است. اقدام روزنامه‌های زنجیره‌ای اصولگرا در به تصویرکشیدن یک عکس و تیترهای خفت بار برای منافع ملی، نشان می‌دهد جریانی پرغرض در پس پرده به دور از حفظ هرگونه جناب انصاف، اخلاق و رعایت عرف‌های سیاسی، مغالطه و سفسطه از یک پرونده را سرلوحه کار قرار داده است تا از این طریق تا می‌توانند دولت و شخص حسن روحانی را در جریان برجام بکوبند و در آستانه خروج دونالد ترامپ از برجام در زمین دونالد ترامپ بازی کنند».
ماجرای حضور یک جاسوس در تیم مذاکره‌کننده یکی از علت‌های دستاورد تقریبا هیچ برجام است. قصور و تقصیرهایی که به «هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند» منتهی شد.
دری اصفهانی به جرم جاسوسی دستگیر و محکومیتش قطعی شده آن وقت روزنامه زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی مدعی سفسطه و مغالطه اصولگرایان شده و از آن انتقاد کرده و نوشته پرداختن و سؤال کردن درباره جاسوس عضو تیم هسته‌ای، ریختن آب به آسیاب دشمن است! اتفاقا سفسطه شیوه این رسانه مدعی اصلاحات است که با وجود اثبات جرم و خیانت این جاسوس، دنبال به حاشیه بردن اصل ماجراست.
در روزهای گذشته، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه توضیحات جدیدی درباره مجازات عبدالرسول دری‌اصفهانی از اعضای فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که به اتهام جاسوسی بازداشت و به ۵ سال حبس قطعی محکوم شده است، ارائه کرد. وی گفت: «آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی، فرزند حسین دارای تابعیت دوگانه در کانادا و ایران است. وی با ۲ سرویس اطلاعاتی ارتباط داشته است. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ایشان یک پرونده فساد مالی هم دارد که هنوز کیفرخواست صادر نشده است.»
دم زدن از «انصاف»، «اخلاق» و «رعایت عرف‌های سیاسی» به قیافه روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات زار می‌زند.
این جماعت در اوج عهدشکنی‌های آمریکا در توافق و در حالی‌که دولت اوبامای مودب! و باهوش!- تعبیری که مقامات ارشد دولت یازدهم به کار بردند- به صورت مکرر برجام را نقض کرده بود، به صف شده و تاکید کردند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است» و «مقامات آمریکایی قول داده‌اند که به برجام عمل کنند.» چندی پیش مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در یک مصاحبه اذعان کرد که برای قبولاندن برجام به مردم، مجبور به اغراق و بزک توافق بودیم! این اعتراف تنها یک نمونه از بازی کردن روزنامه‌های زنجیره‌ای در پازل دشمن و بازی با منافع ملی و اصالت دادن به غرض‌های حزبی و جناحی است.
آفتاب یزد در گافی عجیب در تیتر گزارش، نام جاسوس هسته‌ای را «دری نجف آبادی» عنوان کرد! آفتاب یزد این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی هنوز نام عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را نمی‌داند و در عین حال ژست کارشناسی هم به خود می‌گیرد!

ادامه سریال فرافکنی و فرار از پذیرش مسئولیت دستاورد تقریبا هیچ
روزنامه ایران دیروز در یادداشتی با عنوان «گناه برجام چیست؟» نوشت: «گذشته از اینکه منتقدان و مخالفان- که خود یا دولت مورد حمایت آنها  چند سال تجربه گفت‌و‌گوهای بی‌حاصل را در کارنامه دارند- تا کنون هیچ بدیل قابل توجهی در مقابل برجام ارائه نداده اند، نکته قابل توجه ضرورت«هم افزایی» برای استفاده از ظرفیت‌های برجام است. از ابتدا هم روشن بود که توافق هسته‌ای شرط لازم برای بهبود اوضاع کشور بخصوص در حوزه اقتصادی است و نه شرط کافی. به گفته بسیاری از کارشناسان بعد از انعقاد توافق، نوبت به هنر مدیریت داخلی است که چقدر بتواند از ظرفیت‌های گشوده شده بهره ببرد.»
نویسنده مدعی است که منتقدان تاکنون بدیل قابل توجهی در مقابل برجام ارائه نداده‌اند! و ظاهرا فراموش کرده است که اعتماد بر توانمندی‌های درونی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی نه فقط به عنوان بدیل برجام بلکه به عنوان آدرس اصلی و حقیقت بنیادین پیشرفت و توسعه کشور همواره مورد تأکید منتقدان برجام و دلسوزان منافع و آینده کشور بوده است.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «حال سؤال اینجاست که آیا بخش‌ها و نهادهای مختلف خارج از قوه مجریه در این مسیر حرکت کرده‌اند و نسبت به استفاده از این ظرفیت‌ها اهتمام داشته‌اند یا برجام را نیز همانند بسیاری از پدیده‌های دیگر به یک ماجرای سیاسی و جناحی بدل کردند.»
نویسنده طوری نوشته که گویی دولت توافقی مدبرانه و قهرمانانه با 1+5 داشته و از همه ظرفیت‌های آن به احسن وجه برای پیشبرد منافع ملی بهره برده است و تنها بخش‌های غیردولتی‌اند که غافل و مقصرند! البته دوام ارادت و تمجید از دولت برای مجیزگویانش اهمیت وافری دارد.

منتقدان برجام مقصر خسارت محض!
ایران افزود: «نا گفته پیداست وقتی برخی مسئولان، توافق هسته‌ای را «تیر زهرآگین» می‌دانند و برخی آن را  تلاش 4 ساله بی‌فایده می‌خوانند، انتظارها برای ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در جهت تأمین بیشتر منافع ملی حاصل نشده است.»
وزیر امور خارجه همین چند روز پیش در نشست وزیران امور خارجه 1+5 گفت که «هنوز نمی‌توانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم.» عراقچی نیز تصریح کرد که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است. همچنین در شرایط حاضر نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده بلکه افزوده شده است و نتیجه توافق هسته‌ای غول بیکاری و رکود و گرانی و افزایش فشار و تهدید بوده است در حالی که به تصریح رئیس‌جمهور قرار بود پس از اجرایی شدن برجام تمامی تحریم‌ها بالمره برداشته و گشایش اقتصادی آغاز شود. حال از مدعیان اصلاحات و حامیان دولت عجب نیست که برای فرار از پاسخگویی و پذیرش مسئولیت خسارت محض برجام، با سفسطه منتقدان برجام را که هشدارهایشان مو به مو مجقق شده، مقصر جلوه دهند. حول محور خسارت محض و اهرم اصلی زیاده‌خواهی می‌توان همگرایی و هم‌افزایی کرد؟ یا باید هرچه سریع‌تر عکس‌العمل‌های پیش‌بینی شده در قانون را اجرا کرد؟

به هر دری می‌زنند تا خسارت محض را توجیه کنند!
این روزنامه ادامه داد: «برخی نه تنها در این مسیر حرکت نکرده که اتفاقاً در جهت عکس گام برداشته‌اند و بیراه نیست که یکی از کارشناسان مسائل بین‌المللی معتقدند ترامپ در اعلام سیاست‌های خود علیه ایران گوشه چشمی به محافل تندرو و مخالف برجام دارد و امیدوار است با تحریک مخالفان داخلی، ایران به دست خود از برجام خارج شود. بنابر این معلوم نیست گناه برجام به عنوان یک تصمیم نظام در این میان چیست که اجماع جهانی علیه ایران را امروز متوجه تندروهای کاخ سفید کرده است.»
ایران مشابه گزاره‌های مطرح شده در پاراگراف فوق را طی گفت‌وگویی نیز منتشر کرد. یک کارشناس به ایران گفت: «آمریکا ماهیت گروه‌ها، منشأ اختلافات داخلی ایران و فشار به دولت و گرانیگاه‌هایی را که می‌تواند فشار مضاعفی به دولت وارد کند نیز می‌شناسد. بنابراین ساده‌اندیشی است که فکر کنیم ترامپ با این موضعگیری، سنگین‌تر شدن کفه به نفع مخالفین ایرانی برجام را مد نظر نداشته باشد. بنابراین یکی از امیدهای اصلی رئیس‌جمهوری آمریکا، این است که در داخل ایران، گروه‌های تندرو به دولت ایران فشار بیاورند و شرایطی ایجاد شود که خود ایران برجام را نقض کند.»
حامیان دولت برای سرپوش گذاشتن بر ضرر مطلق برجام می‌کوشند با مغالطه منتقدان دلسوز توافق هسته‌ای را همسوی آمریکا و اسرائیل وانمود کنند. در شرایطی که برجام ابزار مهم ترامپ برای ادامه سیاست‌های خباثت آمیز علیه ایران است و رئیس‌پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل برای رایزنی جهت حفظ توافق هسته‌ای به آمریکا سفر می‌کند، چنین ادعایی مضحک و بی‌اساس به حساب می‌آید.

لفظ‌پردازی و آدرس غلط!
وی با‌اشاره به اینکه تحریم‌هایی که اینک از سوی آمریکا اتفاق می‌افتد، مرتبط با مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه ریشه در مشکل دیرینه ایران و آمریکا دارد، افزود: «در واقع ما دو پرونده داریم پرونده هسته‌ای و پرونده مشکلاتی که از آغاز انقلاب با آمریکا داریم. تحریم‌های مورد مذاکره هم معطوف به پرونده اول بود. پس مذاکره و برجام محمل کاملاً منطقی و قابل دفاعی دارد. ولی متأسفانه این مسئله هنوز در داخل حل نشده است.»
گذشته از تلاش این کارشناس برای آدرس غلط و توجیه و انحراف اذهان، نتیجه این مطلب به وضوح آن است که چه مذاکره کنیم، چه نکنیم، به دلیل ماهیت انقلاب تحریم می‌شویم. حال دولت محترم باید پاسخ دهد که بر اساس چه منطقی ثمرات و پیشرفت‌های هسته‌‎ای را با امید به برداشته شدن تحریم‌ها تعطیل کرده‌اند؟ همین تحریم‌های هسته‌ای که به ادعای این شخص رفع شدن آنها علت مذاکرات بوده، برداشته شده؟

خوراک را چه کسی فراهم کرد؟!
مصاحبه شونده در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: «صرف انجام این آزمایش‌ها بر مبنای حق دفاعی ایران است و هیچ ممنوعیتی برای آن وجود ندارد اما طبیعی است که اگر در کنار آزمایش این موشک‌ها مدیریت و نظارتی بر حواشی آن نشود و سخنانی بیان شود که خوراک رسانه‌های غربی را فراهم کند، کار دشوار می‌شود.»
خوراک رسانه‌‎های غربی را چه کسانی جز مقامات ارشد دولت فراهم کردند؟ وقتی رئیس‌جمهور پیش از انجام مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه «خزانه خالی است» دست طرف ایرانی را برای چانه زنی و مقاومت بر دستاوردهای هسته‌ای می‌بندد، وقتی واکنش ظریف به تحریم‌های جدید و نقض آشکار برجام تنها پیام توییتری و اظهارنظر منفعلانه ایمیلی است، ژست نقد و توصیه به منتقدان برجام را می‌گیرید!؟

انتقاد روزنامه زنجیره‌ای از حاشیه‌سازی دولت
روزنامه زنجیره‌ای بهار روز گذشته در گزارش تیتر یک با عنوان «جوانان بیکارند» به سخنان حاشیه‌ای و کنایه‌آمیز رئیس‌جمهور به قوه قضائیه و پاسخ صریح رئیس‌دستگاه قضا واکنش نشان داد و نوشت: «همین چند روز پیش بود که یکی از مقامات دولتی از آمار وحشتناک 60 درصد بیکاری در برخی از استان‌ها خبر داد. این آمار تکان دهنده که البته برای همگان هم ملموس است نشان از عمق بحران بیکاری، به خصوص در قشر جوان جامعه دارد و می‌توان گفت که آن کسی که بیکار است نه رئیس‌جمهور محترم است و نه ریاست محترم قوه قضائیه.»

کماکان در هوای انتخابات!
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه همچنین طعنه‌ای به وعده وعید‌های عمل نشده دولت در زمینه‌اشتغال زد و نوشت: «بیکاران واقعی ما مردم هستیم. مردمی که به امید یافتن کاری برای گذران زندگی شان به هر دری می‌زنند اما با وجود تمامی برنامه‌های رنگارنگ دولت برای ایجاد‌اشتغال خبری از کار نیست.آری آقایان، بیکاران واقعی
ما هستیم نه شما!»
روزنامه اصلاح‌طلب بهار در همین زمینه طی یادداشت دیگری به کارکردهای تبلیغاتی حاشیه سازی‌های رئیس‌دولت پرداخت و با‌اشاره غیر صریح به اینکه دولت هنوز در حال و هوای انتخابات است، نوشت: «زمانی که دولت‌ها در عمل نسبت به شعارهای سیاسی انتخاباتی‌شان سهل انگاری‌های مدیریتی داشته باشند، به یقین نمایش‌های گفتاری و کلامی جای نتایج ملموس سیاسی را پر خواهد نمود.»