kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

خبرهای ضد و نقیض از عقب‌نشینی بارزانی به خاطر فشار تحریم‌ها

رسانه‌ها خبرهای ضد و نقیضی را در مورد تعلیق نتیجه همه‌پرسی جدایی توسط «مسعود بارزانی» آن هم به خاطر فشار تحریم‌ها می‌دهند.


دیروز «اسامه النجیفی» معاون رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق تعلیق نتیجه همه‌پرسی جدایی را پذیرفته است.
النجیفی که اظهاراتش را شبکه «العربیه» رسانه‌ای کرده، در این مورد گفته بود «مسعود بارزانی برای تعلیق این همه‌پرسی، در مقابل رفع تحریم‌ها از منطقه کردستان (عراق) و آغاز گفت‌وگوها، اعلام آمادگی کرده است.»
به گزارش فارس، النجیفی اخیراً به همراه «ایاد علاوی» دیگر معاون رئیس‌جمهور عراق، راهی اربیل شده و با بارزانی دیدار کرده بودند. البته دولت بغداد همزمان اعلام کرده بود، این دیدار از جانب دولت بغداد نبوده و دولت به نتایج این مذاکرات نیز پایبند نخواهد بود. در این میان اما پایگاه تحلیلی- خبری «المنار» اعلام کرد، در سفر النجیفی و علاوی به اربیل، آمریکا نیز نقش داشته است!
همزمان با رسانه‌ای شدن اظهارات النجیفی، «همین هورامی» عضو بلندپایه حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد: بارزانی تعلیق همه‌پرسی را نپذیرفته و به سلیم الجبوری (رئیس مجلس عراق) صراحتاً گفته که حتی به لغو همه‌پرسی، فکر هم نکند! الجبوری هم طی روزهای گذشته با بارزانی دیدار داشته است. هورامی گفته: «بارزانی به الجبوری اعلام کرده که برای گفت‌وگو با بغداد و دولت مرکزی، بدون هیچ پیش شرطی آمادگی دارد.»
این در حالی است که سخنگوی دولت عراق گفته بود دولت خواستار تضمین‌هایی از سوی اربیل و اعتراف مقامات کردستان به حفظ وحدت کشور است.
در مجموع، سفر النجیفی، علاوی و الجبوری با انتقاداتی از سوی دولت بغداد و جریان‌های سیاسی عراق همراه بوده است.
«نوری مالکی» معاون دیگر رئیس‌جمهور عراق نیز با هرگونه گفت‌وگو با اربیل، قبل از لغو نتیجه همه‌پرسی جدایی، شدیداً مخالفت کرده است.
همه‌پرسی غیرقانونی جدایی، سوم مهر گذشته در منطقه خودمختار کردستان عراق برگزار شد. کشورها و نهادهای جهان، به استثنای رژیم صهیونیستی، با این همه‌پرسی، مخالفت کردند.
کرکوک
«قیس الخزعلی» رهبر گروه «اهل حق» وابسته به بسیج مردمی عراق اما اعلام کرده نیروهای بسیج مردمی عراق به زودی وارد کرکوک می‌شوند. کرکوک در حال حاضر در اختیار نیروهای پیشمرگ است. وی گفت: «تلاش برای تقسیم عراق یک طرح اسرائیلی است... ما به همه کسانی که با اشغال و نتایج همه‌پرسی و جدایی مخالف هستند، درود می‌فرستیم. هیچ کس مانع ورود بسیج مردمی به مناطق عراق نخواهد شد.
بارزانی که در استان کرکوک نیز همه‌پرسی برگزار کرد، تلاش می‌کند که این استان نفت‌خیز را نیز به منطقه خودمختار کردستان عراق، منظم کند.
سایر رویدادها
* نیروهای بسیج مردمی طی عملیاتی در ارتفاعات «مکحول» استان صلاح‌الدین، 10 تروریست داعش را به هلاکت رساندند. شماری از تروریست‌ها در این ارتفاعات همچنان حضور دارند.
* «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، طی پیامی، درگذشت «جلال طالبانی» دبیر کل اتحاد میهنی کردستان را تسلیت گفت. طالبانی دوشنبه هفته گذشته در سن 84 سالگی در آلمان درگذشت.