kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
سرلشکر جعفری:

سپاه اگر تروریست معرفی شود/ارتش آمریکا را داعش تلقی می‌کنیم


سرویس سیاسی-
حدود سه هفته مانده به اجرای قانون تحریمی «کاتسا» از سوی آمریکا که طی آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزو گروههای تروریستی قلمداد شده، فرمانده کل سپاه تهدید کرد اگر کاخ سفید سپاه را «گروه تروریستی» اعلام کند، ارتش آمریکا را هم‌سنگ داعش در نظر می‌گیریم.
انتشار اخباری از سوی منابع آگاه در کاخ سفید از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اجرای «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» موسوم به «کاتسا» که یکی از محورهای اصلی آن تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است ، با واکنش شدیداللحن فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و سردار سرلشگر جعفری ضمن هشدار صریح به مقامات کاخ سفید درباره اجرای قانون «کاتسا» تاکید کرد که اگر اخبار حماقت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به‌ عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در جهان همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه شورای راهبردی سپاه در واکنش به برخی ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی با تشریح اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر علیه ملت ایران و تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام می‌داند، گفت: همان‌طور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع 2 هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند.
وی افزود: در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها هدف نهایی خود از طرح این گونه مسائل را مذاکره با ایران درباره منطقه قرار‌داده‌اند، مسیری کاملاً ‌اشتباه را انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.
وی در ارزیابی رفتار آمریکایی‌ها، با تأکید بر اینکه تحریم‌های جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد، گفت: این تحریم‌ها تجربه برجام را برای ما کامل می‌کند و آن تجربه این است که گفت‌وگو برای آمریکا ابزار فشار و دشمنی است نه تعامل یا حل مسئله.
فرمانده کل سپاه در پایان با تأکید بر اینکه «رفتار آمریکا با ایران ثابت کرد که نمی‌توانیم روابط خارجی خود را صرفاً براساس برجام تنظیم کنیم»، تصریح کرد: آمریکایی‌ها بدانند، جمهوری اسلامی ایران از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای ایجاد جهش در برنامه‌های موشکی، منطقه‌ای و دفاعی متعارف خود استفاده خواهد کرد.
قانون تحریمی کاتسا چیست ؟
سه شنبه سوم مرداد سال جاری بود که مجلس نمایندگان آمریکا قانون تحریمی جدیدی را علیه کشورمان به تصویب رساندند که طی آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازوی اصلی ایران در اجرای سیاست‌هایش در راستای پشتیبانی از آنچه تروریسم و گروه‌های شورشی توصیف شده و چنین ادعایی را طرح می‌کرد که: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و نه تنها نیروی قدس، مسئول اجرای برنامه فعالیت‌های بی‌ثبات سازنده، پشتیبانی از اقدامات تروریسم بین‌المللی و برنامه موشکی بالیستیک ایران است.»
این طرح نسخه اصلاح شده طرحى بود که پنجشنبه 27 خرداد 96، در سنای آمریکا به بهانه آنچه که مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران نامیده می‌شد، با 98 رای به تصویب رسیده بود.
این طرح که به سبب گستردگی دایره شمول، «تحریم‌های مادر» نام گرفت و با عنوان «کاتسا» نیز شناخته می‌شود، به جهت برخورداری از بار مالی حتما باید مورد تایید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار می‌گرفت؛ سرانجام مجلس نمایندگان با هدف افزودن بندهاى مربوط به تحریم کره شمالى و تغییر آن به«قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم»، طرح تازه‌اى را در این رابطه تصویب کرد که البته این طرح باید در سنا نیز به تصویب می‌رسید تا پس از آن با امضای رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شود.
در همان اواسط تابستان که بحث طرح تحریمی کاتسا مطرح شد، برخی منابع در داخل آمریکا فاش کردند که این طرح به سبب شامل بودن بندهایی مرتبط با تحریم روسیه و همچنین محدود در نظر گرفته شدن اختیار رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال نظر درباره مفاد این طرح، چندان مورد نظر کاخ سفید نیست؛ اما با توجه به اجماعی که پیرامون این طرح در میان قانونگذاران آمریکایی در مجلسین این کشور از هر دو جناح جمهوریخواه و دموکرات وجود داشت، چنین مطرح شد که به احتمال بسیار زیاد حتی با وجود عدم امضای ترامپ، این طرح به قانون تبدیل خواهد شد.
در جریان بررسی این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، «ادرویس»، رئیس‌کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرد! همچنین «استنی هویر»، قانون‌گذار دموکرات تأکید کرد که تصویب طرح تحریم‌های ایران، این کشور را برای توسعه برنامه موشکی بالستیک خود تحت فشار خواهد گذاشت.«سیسیلینی» نماینده کنگره آمریکا هم این تحریم‌ها را ناقض برجام ندانست و حتی گفت که این طرح تحریمی برجام را تقویت می‌کند! زیرا به متحدانمان نشان می‌دهد که ایالات متحده با نقض قوانین بین‌المللی برخورد می‌کند!عمده تمرکز طرح تحریمی و ضدبرجامی اخیر هیئت حاکمه آمریکا که به «کاتسا» معروف شده است، بر روی توان دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و ضربه زدن به نیروهای مسلح ما معطوف شده است؛ طبق این طرح‌اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، مورد تحریم قرار می‌گیرند.
همچنین مطابق با طرح مزبور، مسئولان سپاه پاسداران و مرتبطین آنها نیز با ادعای واهی و مضحک حمایت از تروریسم در لیست تحریم قرار می‌گیرند! آنچه در این طرح قابل تامل است آن است که طبق بندی از آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی قلمداد می‌شود! این طرح رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر 90 روز بعد از اجرایی شدن آن، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ‌اشخاصی که در زمره مقامات، پرسنل یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند.
مقامات و مسئولان کشورمان در همان روز 27 خرداد که سنای آمریکا طرح اولیه این تحریم‌ها را به تصویب رساند، نسبت به آن واکنش نشان دادند و آنرا مغایر با روح و متن برجام قلمداد کردند؛ روز چهارشنبه( 4 مرداد 96) نیز پس از تصویب اصلاحیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا باز هم مسئولان و مقامات کشورمان به آن واکنش نشان دادند و از به خطر افتادن معاهده برجام بواسطه آن سخن گفتند.
حمایت قاطع و موکد مسئولان دولتی و مقامات سیاسی- نظامی از بنیه دفاعی کشور و نیروهای مسلح و علیه طرح تحریمی مادر که ضربه زدن به توانمندی دفاعی کشور و نیروهای مسلح ما از جمله اهداف اصلی آن است این پیام مشخص را به واشنگتن مخابره می‌کند که در ایران اسلامی هیچ‌گونه تردیدی برای تقویت اقتدار دفاعی و نظامی کشور وجود ندارد.