kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

ناگفته‌های شنیدنی از عملیات آزادسازی حویجه/1000 داعشی تسلیم حشدالشعبی شدند

طبق گزارش‌های تکمیلی حدود 1000 تکفیری وابسته به «داعش» در عملیات آزادسازی شهرستان حویجه خود را تسلیم نیروهای مسلح عراق کرده و 385 داعشی نیز طی این عملیات به هلاکت رسیده‌اند.



در جریان عملیات آزادسازی شهرستان «حویجه» واقع در جنوب‌غرب استان کرکوک، که 12 روز به طول انجامید، حدود 1000 تروریست داعشی خود را تسلیم نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق کردند. در این عملیات همچنین 150 روستا آزاد و 385 تروریست کشته شدند. انهدام 95 خودروی انتحاری، خنثی‌سازی 422 بمب و نابودی پنج کارگاه ساخت بمب از دیگر دستاوردهای این عملیات بزرگ بوده است.
عملیات حویجه مانند عملیات آزادسازی شهر «تل‌عفر» که اخیرا انجام شده، در مقایسه با نبردهای قبلی، عملیات آسانی بوده است. به گفته کارشناسان، داعش از لحاظ روحی و روانی کاملا شکست خورده و مقاومت‌های فعلی آنها، تنها برای تأخیر انداختن مرگشان است.
مخالفت بغداد با یک توافق مشکوک
به گزارش فارس، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق اما با آنچه نتایج گفت‌وگو میان دو معاون رئیس‌جمهور این کشور (اسامه النجیفی و ایاد علاوی) با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق خوانده شده، مخالفت و اعلام کرده، توافقات صورت گرفته، الزام‌آور نیستند.رسانه‌ها اخیرا از توافقی بین رئیس جدایی‌طلب منطقه کردستان عراق و دو معاون رئیس‌جمهور عراق داده بودند که بر مبنای آن، تحریم‌های منطقه کردستان باید رفع شوند.در بین معاونان رئیس‌جمهور عراق که به عنوان طرف‌های توافق ذکر شده‌اند، نام «نوری مالکی» رئیس ائتلاف ملی و معاون رئیس‌جمهور عراق ذکر نشده است.«سعدالحدیثی» سخنگوی دولت عراق، دیروز اعلام کرد که دولت عراق هیچ مسئولیتی را در قبال توافقات صورت گرفته میان بارزانی و «اسامه النجیفی» و «ایاد علاوی» معاونان رئیس‌جمهور عراق نمی‌پذیرد و این توافقات برای دولت الزام‌آور نیستند.وی افزود: «دولت عراق اقدامات خارج از چارچوب قانون اساسی را به رسمیت نمی‌شناسد و موضع خود در قبال همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان را تغییر نمی‌دهد.»بارزانی و دو معاون رئیس‌جمهور عراق درباره اوضاع جاری در کشور و نحوه حل و فصل مسائل و مشکلات ایجاد شده در عرصه سیاسی رایزنی کرده و به توافقاتی دست یافته بودند.بارزانی در اقدامی مغایر با قانون اساسی عراق، سوم مهرماه در منطقه کردستان عراق همه‌پرسی جدایی برگزار کرد.
سایر رویدادها
* آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای، درگذشت جلال طالبانی را به خانواده وی تسلیت گفت.
* روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاهًْ»، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در کردستان عراق را چالش مهم دیگری برای این کشور دانست. این انتخابات قرار است 11 نوامبر برگزار شود.
* وزیرخارجه ترکیه گفته، اسنادی وجود دارند که از همکاری مسعود بارزانی و «موساد» حکایت می‌کنند.