kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

خلع سلاح اتمی آمریکا شرط پیونگ‌یانگ برای توقف فعالیت‌ هسته‌ای

کره شمالی اعلام کرده تا زمانی که آمریکا تسلیحات اتمی خود را کنار نگذارد، کره شمالی هم از تسلیحات اتمی‌ خود دست نخواهد کشید.


«جا سونگ نام» دیپلمات ارشد کره شمالی در سازمان ملل می‌گوید تا زمانی که آمریکا تسلیحات هسته‌ای‌ خود را کنار نگذارد، کره شمالی هم تسلیحاتش را کنار نمی‌گذارد. آمریکا اولین و تنها کشور در جهان است که صدها هزار نفر از انسان‌های بی‌گناه را با تسلیحات هسته‌ای در جنگ‌های واقعی قتل‌عام کرده است.
به گزارش فارس به نقل از دیلی استار، این دیپلمات کره شمالی در ادامه اینگونه موضع گرفته که «تسلیحات اتمی پیونگ یانگ قانونی و در راستای دفاع از خود این کشور است و در طول تاریخ هیچ کشوری به اندازه کره شمالی در معرض تهدیدات اتمی نبوده است به همین دلیل این کشور حتی یک ذره از ادامه برنامه‌های اتمی‌اش عقب نمی‌رود.» جا سونگ همچنین هشدار داده «اگر آمریکا سعی در استفاده از گزینه اقدام نظامی برای متوقف کردن کره شمالی داشته باشد، با تنبیهی سرسختانه مواجه خواهد شد.»
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نیز در سخنرانی خود در نشست کمیته مرکزی حزب حاکم «کارگران» کره‌شمالی گفت: «تسلیحات اتمی کره شمالی یک بازدارندگی قوی برای تامین امنیت و صلح در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا در برابر امپریالیسم آمریکا است.» اظهارات او چند ساعت پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت «تنها یک اقدام برای رویارویی با کره شمالی کارایی دارد،» منتشر شد. ترامپ به نوع اقدام برای رویارویی با کره‌شمالی ‌اشاره نکرد اما اظهاراتش همان عملیات نظامی علیه این کشور است. از سوی دیگر این صحبت‌ها از سوی رهبری کره شمالی در حالی مطرح شده که براساس گزارش یکی از قانونگذاران روس، پیونگ یانگ احتمالا قصد دارد تا یک موشک دوربرد را به زودی آزمایش کند. دولت کره شمالی نیز با صدور بیانیه‌ای تهدید کرد تمام سرزمین ایالات متحده در اقیانوس اطلس، در تیررس آنها قرار داشته و نیروهای متحد آمریکا را نیز با یک ضربه نابود خواهند کرد. در این بیانیه همچنین آمده است: «دارایی‌های استراتژیک آمریکا در شبه جزیره کره، اولین هدف تخریب نیروهای مسلح کره شمالی خواهند بود.»
خبر دیگر اینکه موسسه نظرسنجی «گالوپ» مستقر در «زوریخ» اخیرا یک نظرسنجی در آمریکا و روسیه انجام داد که بر اساس نتایج آن اکثر شرکت‌کنندگان خواستار به کارگیری دیپلماسی به جای جنگ برای حل بحران کره شمالی شده‌اند.