kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶

اخبار ویژه



گستاخی عجیب سفارت ایتالیا و پیشنهاد عجیب‌تر رئیس کمیسیون مجلس
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصمیم سفارت ایتالیا در تهران برای انگشت‌نگاری از دو نماینده مجلس خبر داد که قصد دارند بزودی به این کشور اروپایی سفر کنند و گفت: این کار، یک توهین آشکار است.
ابوالفضل حسن بیگی گفت: براساس برنامه‌ریزی کمیسیون امنیت ملی مجلس، برای کمک به وزارت خارجه و سرکشی به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور خصوصاً اروپا بنا شده، من به همراه محمد جواد جمالی نماینده فسا به ایتالیا سفر کنیم. سفارت ایتالیا در تهران بیان کرده که ما قبل از سفر باید در سفارت انگشت‌نگاری انجام دهیم. ما این موضوع را توهین به جمهوری اسلامی و جایگاه نمایندگی مجلس می‌دانیم و اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.
نماینده دامغان خاطرنشان کرد: وقتی یک نماینده مجلس، گذرنامه سیاسی دارد چه معنایی دارد که انگشت‌نگاری انجام دهد. ما در جایگاه مجلس هستیم و مصونیت داریم و لذا این کار توهین است.
وی گفت: پیشنهاد علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این بود که انگشت‌نگاری در داخل مجلس انجام شود اما متأسفانه سفارت ایتالیا طفره می‌رود و بهانه‌های گوناگون می‌آورد.
نماینده دامغان با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی این اقدام سفارت ایتالیا درست نیست، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود یک ماه سفر ما را به خاطر انگشت‌نگاری عقب انداخته‌اند ولی اگر این انگشت‌نگاری انجام شود من به این سفر نخواهم رفت.

مهار تورم روی کاغذ!مسکن در یک ماه 15 درصد گران شد
در حالی که دولت نرخ سالانه تورم را زیر 9 درصد اعلام می‌کند، قیمت مسکن فقط در شهریورماه امسال تا 15 درصد افزایش یافت.
این خبر را روزنامه دنیای اقتصاد از روزنامه‌های حامی دولت منتشر کرد و نوشت: افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت پیشنهادی مالکان آپارتمان‌های نوساز در شهریور‌ماه موجب انصراف بخشی از متقاضیان خرید از جست‌وجوی آپارتمان‌های نوساز شده و اثر آن طی ۱۰ روز سپری شده از مهرماه از طریق بنگاه‌های معاملات املاک قابل مشاهده است.
 بر اساس گزارش بانک مرکزی طی شهریور امسال حدود ۲۰۰۰ فقره از معاملات مسکن نسبت به مرداد کاسته شد و از سطح بیش از ۱۷ هزار فقره در ماه میانی تابستان، به کمتر از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره تنزل کرد. بنگاه‌های معاملات املاک به ویژه در مناطق ۴ و ۵ به‌عنوان پرمعامله‌ترین مناطق تهران، این کاهش معاملات را محسوس ارزیابی کرده و دو علت عمده را برای آن عنوان می‌کنند. علت اول افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت پیشنهادی مالکان آپارتمان‌های نوساز در شهریور‌ماه است.
به گفته واسطه‌های ملکی سازنده‌ها با این تصور که بعد از رکوردشکنی معاملات در مرداد، این وضعیت ادامه می‌یابد، قیمت‌های پیشنهادی خود را یکباره و بی‌دلیل افزایش دادند به نحوی که در منطقه ۵ آپارتمان‌های نوساز در یک ساختمان مسکونی که مترمربعی هفت میلیون تومان فایل شده و فروش رفته بود، در شهریور با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش قیمت فایل شد.
این وضعیت موجب شد بسیاری از متقاضیان خرید آپارتمان‌های نوساز که بودجه آنها اغلب با استفاده از وام و بعضا به رهن سپردن آپارتمان به رقم قابل قبولی رسیده، ناچار از خرید نوساز منصرف شوند و به آپارتمان‌های چهار تا هفت ساله روی بیاورند که قدری از افزایش بی‌دلیل قیمت دور بوده‌اند و با بودجه آنها تناسب دارند. از طرفی یافتن واحد چند سال ساخت که مورد پسند این متقاضیان باشد در بازار کنونی دشوار است.
علت دوم ریزش معاملات از منظر مشاوران املاک، سردرگمی مقطعی تحت تاثیر دستکاری نرخ سود بانکی است. به اظهار واسطه‌ها برخی از متقاضیان خرید مسکن به دلیل اینکه تحلیل روشنی از آینده بازار ندارند، با تغییر متغیرهای اقتصادی نظیر سود بانکی دچار تردید می‌شوند و ترجیح می‌دهند یکی، دو ماه دست نگه دارند تا مطمئن شوند زمان مناسب برای خرید رسیده است.
یادآور می‌شود براساس برخی گزارش‌ها، با انتقال فشار تورمی خرید مسکن به حوزه اجاره، نرخ اجاره بها نیز 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است. اجاره یک سوم تا نیمی از کل هزینه‌های ماهانه برخی خانوارها را تشکیل می‌دهد. در واقع این خانواده‌ها با تورم بالای 25 تا 30 درصد مواجه هستند و سالانه تا 30 درصد از قدرت خرید اقشار فرودست به این خاطر کاهش
پیدا می‌کند.

درباره همه‌چیز به جز تناقض وعده‌ها و وضعیت اقتصادی
یک اقتصاددان و استاد دانشگاه نسبت به طفره رئیس‌جمهور از پاسخگویی درباره مسائل اصلی و پرداختن به حواشی انتقاد کرد.
دکتر حجت‌اله عبدالملکی با اشاره به سخنان دیروز آقای روحانی در دانشگاه تهران نوشت: جناب آقای رئیس‌جمهور! از نظر شما معضلات اصلی جامعه کدامند؟! متن سخنان شما در دانشگاه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید را مطالعه کردم. اگر برگردید و مطالعه بفرمایید، تایید می‌فرمایید که عناوین اصلی که جنابتان به آنها پرداخته‌اید اینها هستند:
- مذاکره امام حسین (علیه‌السلام) با دشمنان و اخلاقی منافی جنگ
- شکسته شدن حرمت ا‌فراد خدوم توسط قلم‌ها و زبان‌ها
- اهمیت برون‌رفت از وضعیت استبدادی
- تنبیه شدن دائم یک جریان سیاسی
- چرا کسی که «تکرار» کرده است برای مشارکت مردم تنبیه می‌شود؟!
- عده‌ای از سر بیکاری دم به ساعت افرادی را احضار می‌کنند!
- دانشگاه‌ها رقابتی شوند و نظام ارزیابی وجبی نباشد...
وی می‌افزاید:
جناب آقای رئیس‌جمهور؛ به نظر شما آیا مسائل اصلی جامعه اینها هستند؟! آیا اصولا معضلات اساسی کشور مانند بیکاری، رکود، بحران بانکی، وابستگی‌های پس از برجام، وخیم‌تر شدن تراز تجاری کشور ( به نفع واردات)، معضلات اجتماعی، ترویج فرهنگ غربگرایی و... را در نظر دارید؟! آیا وعده 950 هزار فرصت شغلی در سال را به یاد می‌آورید؟! جناب آقای رئیس‌جمهور؛ به عنوان یک معلم دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی سوال می‌کنم؛ واقعا از نظر شما مشکلات کشور کدامند؟!

از خسارت 5 هزار میلیاردی 2 بانک تا توقف نمادهای بانکی در بورس
یک روزنامه حامی دولت نوشت: با ادامه توقف نماد بانک‌ها، بی‌اعتمادی به بورس افزایش یافته است.
در حالی که طبق گزارش‌ها، ارزش بورس طی 4 ساله دولت یازدهم 52 درصد کاهش پیدا کرده، روزنامه اعتماد در گزارشی از قول یک کارشناس بازار سرمایه نوشت: ادامه وضعیت کنونی بانک‌ها و توقف نمادهای معاملاتی این گروه موجب از بین رفتن اعتماد معامله‌گران به بورس می‌شود. توقف طولانی‌مدت نمادهای معاملاتی در تالار شیشه‌ای به ویژه نمادهای بانکی یکی از مشکلات بازار سرمایه است و موجب می‌شود سهامداران با اگر و اما اقدام به معامله سهام در بورس کنند چرا که توقف طولانی‌مدت نماد مساوی است با حبس نقدینگی که این موضوع برای یک سرمایه‌گذار بدترین اتفاقی است که رخ می‌دهد.
ابراهیم خلیلی در ادامه در خصوص اثر مصوبه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر تعیین تکلیف صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه بانک‌ها در بازگشایی نمادهای این گروه در بازار سهام اذعان داشت: هر چند برخی معتقدند براساس این مصوبه، ابهام بانک‌ها در مورد ارایه گزارش‌های مربوط به صورت‌های مالی برطرف شده است و امکان بازگشایی نماد بانک‌ها بدون برگزاری مجمع وجود دارد؛ اما بدون شک حل مشکلات این گروه به عزم جدی متولیان بازار سرمایه نیاز دارد.
وی افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از نمادهای گروه بانکی بیش از یک سال است که در تالار شیشه‌ای متوقف هستند و مدیران بازار سرمایه توجهی به این موضوع ندارند که باید تلاش کنند با بازگشایی آنها از حبس طولانی‌مدت نقدینگی در بازار سرمایه که به کلیت بازار آسیب می‌رساند، جلوگیری کنیم.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک ادامه وضعیت کنونی بانک‌ها و توقف نمادهای معاملاتی این گروه موجب از بین رفتن اعتماد معامله‌گران به بورس می‌شود و بی‌دلیل هم نیست که نقدینگی تمایلی برای ورود به بازار سهام ندارد. گفتنی است؛ براساس مصوبه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی که در روز 21 شهریور امسال در 7 بند به امضای مسعود کرباسیان و ولی‌الله سیف رسیده است، اصلاحاتی مد نظر قرار گرفته و بانک‌ها فقط ملزم به ارایه یک صورت مالی و یک گزارش حسابرسی برای برگزاری مجمع شده‌اند.
یادآور می‌شود پیش از این شفاف شدن برخی نمادهای بانکی در بورس، آشکار شده بود که دو بانک (با مدیریت مدیران نجومی‌بگیر) بالغ بر 5 هزار میلیاردتومان زیان ‌بر دوش سهامداران خود باقی گذاشته‌اند.