kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

«اسکاردو»، شهری شیعه‌نشین معروف به ایران کوچک


«اسکاردو» شهری است زیبا که در شمال شرقی پاکستان واقع شده است. جایی که نسیم روحبخش ولایت و محبت اهل بیت(ع) ساکنان این دیار را زبانزد خاص و عام کرده است. این شهر را بسیاری، «ایران کوچک» می‌نامند.
«اسکاردو»، مرکز منطقه « بلتستان» شهری زیبا در دل کوه‌های هیمالیاست که در بالاترین نقطه شمالی پاکستان واقع شده و با چین و هند هم‌مرز است. مردم این دیار که زندگی‌شان در کوهپایه‌های هیمالیا و آب و هوای سرد آن سامان می‌گذرد، عشق و ارادت خود به اهل بیت علیهم‌السلام را مدیون علمایی هستند که مشقت به جان خریده و در حوزه‌های علمیه قم و نجف تحصیل کرده و عشق و محبت اهل بیت(ع) را به آنان آموخته‌اند.
مردم این شهر از شدت علاقه به اهل‌بیت(ع) سالی دو بار برای سرور و سالار شهیدان عزادرای می‌کنند. هر سال مردم مناطق مختلف «بلتستان» غیر از ماه محرم ایامی را با نام «اسد» در وسط تابستان به عزاداری سالار شهیدان اختصاص می‌دهند. اسد چونان محرم است و به‌مدت یک دهه دقیقاً مشابه عاشورای حسینی اقامه عزا در آن صورت می‌گیرد.
روز اول را برای مسلم‌بن عقیل می‌گریند و روز دوم در ماتم ورود قافله حسین(ع) به عاشورا ‌اشک می‌ریزند و سپس قلبشان به خرابه شام می‌رود، برای فاطمه صغری(س)‌گریه می‌کنند، به‌عشق فرزندان زینب سلام الله علیها، عبدالله و قاسم یتیمان امام حسن مجتبی، علی اصغر(ع) و علی اکبر(ع) و علمدار باوفای کربلا و سپس حضرت ثارالله «علیهم‌السلام» به سینه می‌زنند و عاقبت شام غریبان حسین را برگزار می‌کنند.اگر از مردم بلتستان و شهر «اسکاردو»  بپرسید که «شما چرا فقط به محرم اکتفا نمی‌کنید؟ چرا هر سال اسد را چون محرم برگزار می‌کنید؟» با چشمانی پر از‌اشک پاسخ می‌دهند «دلیل این ماتم در فصل تابستان این است که حسین فاطمه در گرما به شهادت رسید، و ما می‌خواهیم در گرما برای او عزاداری کنیم.»
علاقه وافر به ایران اسلامی
بی‌شک عشق و محبت اهل بیت علیهم‌السلام است که باعث شده مردم بلتستان انقلاب ایران را عاشقانه دوست داشته باشند و به آن منطقه لقب «ایران کوچک» را بدهند.جایی که شیعه چنان قدرت و نفوذی دارند که عاری از هرگونه قدرت مخالف بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، لقب ایران کوچک گرفت. «اسکاردو» بدون شک امن‌ترین نقطه پاکستان محسوب می‌شود، که حتی یک حمله تروریستی در آن صورت نگرفته است! حتی زندان این شهر در بسیاری از روزهای سال تنها یکی دو زندانی دارد! و همین باعث شده تا ایران کوچک به‌لطف داشتن آب و هوای بی‌نظیر و مناظر دلکش و همچنین امنیت فراگیر در سال‌های اخیر مورد توجه مردم سایر نقاط پاکستان قرار گیرد.
 نقشه‌های شوم برای ایران کوچک
به گزارش تسنیم تا سال‌های پیش افرادی که در پاکستان نام «اسکاردو» را شنیده بودند زیاد نبودند ولی اینک و پس از آنکه ایالتی جدا به‌نام «گلیگت ــ بلتستان» معرفی شد، که البته هنوز هم رسمیت لازم را پیدا نکرده ولی دیگر مردم پاکستان اسکاردو را به‌خوبی می‌شناسند.ولی متأسفانه اخیراً نقشه‌هایی شوم برای این منطقه کشیده شده است و اگر فعالان مذهبی و فرهنگی شهر حرکتی سریع برای مقابله با آن آغاز نکنند دیری نمی‌پاید که این شهر نیز قتلگاه شیعیان پاکستانی شده و قدرت مطلقه شیعیان در آن برای همیشه از بین خواهد رفت.
 امنیت بهانه‌ای شده است تا غریبه‌های زیادی از گوشه و کنار پاکستان با آئین و تفکرات افراطی به‌سمت شهر بیایند و اقدام به خرید زمین‌های مردم با قیمتی نسبتاً بالا کنند. نقشه‌ای که نا‌آگاهی مردم و مشکلاتی مالی که برمی‌دارند به آن سرعتی غیرقابل وصف داده و اینک بسیاری از مناطق اطراف و حتی مرکز شهر توسط غریبه‌های افراط‌گرا خریداری می‌شود.
 از سوی دیگر بسیاری از مغازه‌های بازار مرکزی شهر نیز توسط همین افراد اجاره شده و عملاً آنها به حوزه اقتصاد نیز نفوذ کرده‌اند که خطر را چندین برابر می‌کند. رصد دقیق اخبار نشان می‌دهد از زمانی که این غریبه‌ها پا به شهر «اسکاردو» گذاشته‌اند آمار نا‌امنی نیز بالا رفته است، دزدی زیاد شده، دیگر مردم جرئت اینکه نیمه‌شب با آرامش تردد داشته باشند را ندارند و از همه بدتر اینکه آرام آرام بوی حملات تروریستی نیز به مشام می‌رسد تا این شهر به کراچی دوم تبدیل شود!