kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

پیام مسلمانان میانمار خطاب به جامعه جهانی؛حرف کافی است، اقدام کنید

مسلمانان روهینگیایی با انتشار یک پیام ویدئویی خواستار «اقدام عملی» از سوی جامعه بین‌الملل برای کمک به آنها شده‌اند.



مسلمانان آواره میانمار که به بنگلادش‌گریخته و در شرایط بغرنجی به سر می‌برند از جامعه جهانی خواستند به جای وعده دادن، دست به اقدام عملی زده و به فریاد آنها برسند. صدها تن از مسلمانان روهینگیا که در مرز میانمار و بنگلادش محصور مانده‌اند با انتشار ویدئویی اعلام کردند، نیاز فوری به آب آشامیدنی دارند و جامعه جهانی بهتر است به جای حرف زدن و وعده دادن این مشکل را حل کنند.
براساس گزارش‌های منتشر شده، صدها خانواده روستایی منطقه «آراکان» که از حملات وحشیانه ارتش میانمار به سوی بنگلادش‌گریخته‌اند به دلیل بسته بودن مرز، در منطقه گیر افتاده‌اند. در دور جدید از حملات ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا هزاران غیرنظامی جان باخته و حدود 200 روستا توسط ارتش به آتش کشیده شده است. شمار مسلمانانی که از خشونت‌های ارتش میانمار‌گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 509 هزار نفر رسیده است. طبق گزارش‌های متعدد نظامیان ارتش میانمار و بودائیان افراطی به هزاران زن مسلمان میانماری تجاوز کرده و صدها کودک را سلاخی کرده‌اند.
از سوی دیگر، آسوشیتدپرس اعلام کرده حدود 60 درصد از آوارگان روهینگیا کودک هستند. در میان این کودکان، تعداد زیادی نوزاد وجود دارد که تازه به دنیا آمده‌اند و در این شرایط سخت بیمار و یا با مشکل سوء‌تغذیه جدی روبرو هستند، والدین آنها به سختی به دنبال غذا و آب آشامیدنی هستند. کارشناسان سازمان ملل با محکوم کردن جنایات ارتش میانمار علیه زنان و کودکان، از مقام‌های رسمی میانمار خواسته‌اند هرچه سریع‌تر خشونت‌ها علیه زنان و کودکان در استان راخین را متوقف کنند.
دولت میانمار چند روز پیش و به دنبال فشار افکار عمومی وعده داد اجازه بازگشت آوارگان میانماری را صادر می‌کند.