kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲

دمشق برای از سرگیری روابط با ترکیه 4 شرط گذاشت

همزمان با تمایل ترکیه برای از سرگیری روابط با سوریه، دمشق شروط خود برای عادی‌سازی روابط با آنکارا را اعلام کرد.


«رفعت باللی» ستون‌نویس روزنامه «آیدینلیک» ترکیه در یادداشتی از تلاش ترکیه برای برقراری ارتباط با سوریه و چهار شرط دمشق برای آغاز روابط خبر داد. به گزارش تسنیم، باللی با اشاره به اظهارات چند روز پیش اردوغان در ارزروم که صراحتاً از ارتباط ترکیه با سوریه در کنار ایران و عراق برای بررسی وضعیت منطقه خبر داده بود، آن را نشانه‌ای از آغاز دورانی جدید در سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه قلمداد کرد. وی با بیان اینکه ترکیه تاکنون در قالب‌های مختلف وارد ارتباط با سوریه شده است، از 4 شرط اساسی دمشق برای آنکارا خبر داد که عبارتند از علنی بودن رابطه، رسمی بودن رابطه، ارائه یک نقشه راه معین از سوی ترکیه و حضور کشورهای متفق دمشق‌(ایران و خصوصاً روسیه) به عنوان ناظر در این روابط. با مشخص شدن تثبیت بشار اسد و حکومت سوریه و شکست گروه‌های تروریستی و موفقیت‌های پی در پی ارتش سوریه و متحدان آن، کشورهای مختلف در پی تجدید‌نظر در سیاست‌های خود نسبت به حکومت سوریه برآمده‌اند که یکی از این کشورها ترکیه است. در همین راستا از مدت‌ها پیش برخی تماس‌ها با دولت دمشق گرفته شده و رهبران حزب وطن به نمایندگی از آنکارا به دمشق سفر می‌کرد‌ه‌اند.
کشته شدن 50 غیرنظامی توسط آمریکا
از سوی دیگر، منابع محلی در شهر رقه اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف آمریکا در جریان حملاتشان به داعش دو ساختمان مسکونی در محله «التوسعیه» در شهر رقه را بمباران کردند که به کشته شدن بیش از ۴۵ غیرنظامی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر و انهدام منازل منجر شد. جنگنده‌های ائتلاف روز یکشنبه نیز مرتکب جنایتی علیه غیرنظامیان در روستای «بقرص فوقانی» و شهر «البوکمال» در حومه دیرالزور شدند که به کشته شدن ۱۲ غیرنظامی از جمله چندین زن و کودک منجر شد.جنگنده‌های ائتلاف آمریکا همچنان به حملات خود علیه غیرنظامیان در منطقه الجزیره ادامه می‌دهند. ماه میلادی گذشته ائتلاف آمریکا مدرسه‌ای را هدف قرار داد که غیرنظامیان از ترس داعش به آنجا پناه برده بودند. ائتلاف آمریکا که بدون مجوز نظام سوریه به حملات علیه داعش در این کشور می‌پردازد همواره مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است. دمشق بارها از شورای امنیت خواسته برای متوقف کردن اقدامات آمریکا وارد عمل شود اما این شورا حتی حملات آمریکا را محکوم نکرده است.در همین راستا، فرحان‌حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی ناخرسندی این سازمان را از هدف قرار دادن غیرنظامیان و تأسیسات حیاتی در شهر رقه و دیگر مناطق کشور ابراز داشت و از همگان خواست از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها محافظت کنند. شهر رقه شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش است. آمریکا از نیروهای کرد سوری برای بازپس گیری شهر رقه حمایت به عمل می‌آورد.
از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه نیز در نامه‌هایی جداگانه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت جنایت‌های این ائتلاف علیه غیرنظامیان سوری به شدت انتقاد کرد. در این نامه‌ها آمده است: «سوریه به شدت جنایت‌هایی را که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و گروه‌های تروریستی در حق غیر نظامیان سوریه و حملات آن‌ها به زیرساخت‌های سوریه مرتکب می‌شوند، محکوم می‌کند». وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت سازمان ملل خواست به مسئولیت‌های خود در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و متوقف کردن جنایت‌های ائتلاف آمریکا علیه شهروندان خود و الزام طرف‌های بین‌المللی به اجرای قطعنامه‌های ویژه شورای امنیت در خصوص مقابله با تروریسم به ویژه قطعنامه ۲۲۵۳ عمل کند.