kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

هاوانا اخراج 15 دیپلمات کوبایی از آمریکا را محکوم کرد

وزیر خارجه کوبا در جریان نشستی در پایتخت این کشور، اقدامات واشنگتن علیه کشورش در اخراج دیپلمات‌های کوبایی را محکوم کرد.



بعد از یک دوره کوتاه از بهبود نسبی روابط کوبا و آمریکا در دوره «باراک اوباما» روابط دو کشور اخیرا بار دیگر به دوران پرتنش قبلی بازگشته است. در حالی که آمریکا پیش از این مدعی شده بود که حملات مرموزی علیه سلامت کارکنان سفارتش در هاوانا به وقوع پیوسته و تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی با آسیب‌های مغزی و شنوایی روبرو شده‌اند، دولت «دونالد ترامپ» سه‌شنبه گذشته در واکنش به این مسئله و در اعتراض به ناکامی دولت کوبا در حفاظت از کارکنان سفارت، 15 دیپلمات کوبایی را اخراج کرد.
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که اخراج دیپلمات‌های کوبایی از سفارت این کشور در واشنگتن، با هدف اطمینان از برقراری تعادل و برابری بین تعداد کارکنان صورت گرفته است. آمریکا جمعه گذشته نیز بیش از نیمی از کارکنان سفارت خود در هاوانا را بازگردانده بود.
اما در واکنش به این مسئله برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا این اقدام را غیرمسئولانه و شتابزده خواند و  محکوم کرد. وی دولت آمریکا را به همکاری ناکافی با کوبا برای تحقیق درباره حوادثی که برای کارکنان سفارت آمریکا رخ داده متهم کرد و از واشنگتن خواست تا از سیاسی کردن این مسئله خودداری کند.
رودریگز در نشستی خبری در هاوانا تاکید کرد دولت کوبا مصمم است همه تعهداتش را در قبال روسای نمایندگی‌ها و سفرای کشورهای خارجی به اجرا بگذارد. وی افزود: وزارت امور خارجه اقدام آمریکا را بی‌پایه و اساس و غیر قابل قبول می‌داند و آن را محکوم می‌کند. همچنین بهانه‌هایی را که برای توجیه چنین اقدام‌هایی دستاویز قرار می‌گیرد رد می‌کند.
اقدام اخیر دولت ترامپ ضربه دیگری به سیاست آشتی و بهبود روابط باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده است. این اقدامات می‌تواند عادی‌سازی روابط بین آمریکا و کوبا را که پس از دهه‌ها کینه و نفرت و دشمنی در زمان اوباما آغاز شده بود، با بن‌بست جدی روبرو کند.