kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط رفت

برجام و تجزیه عراق محور گفت‌و‌گوهای ظریف در عمان

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین گام از سفر دو روزه منطقه‌ای خود به عمان و قطر دیروز وارد مسقط شد و با مقامات عمانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد ، برجام و تجزیه عراق محورهای گفت‌و‌گوی ظریف با مقامات عمانی در مسقط بود.



به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که صبح دیروز برای سفری دو روزه به عمان و قطر، وارد مسقط شده بود، با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه این کشور در محل ساختمان وزارت امور خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیران خارجه ایران و عمان در این دیدار درخصوص مسائل دوجانبه ، سیاسی و روابط بانکی، حوزه انرژی، نفت و گاز و تحولات اقلیم کردستان عراق گفت‌وگو کردند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه با اعلام این سفر گفته بود : محمدجواد ظریف روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در چارچوب مشورت‌های مستمر دوجانبه و منطقه‌ای، به کشورهای عمان و قطر سفر خواهد کرد. ظریف در این سفر، علاوه‌بر ملاقات با وزرای خارجه، با برخی دیگر از مقامات عالی رتبه این دو کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
وی افزود: علاوه‌بر موضوعات دوجانبه فیمابین، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عالیرتبه این کشورها مورد تبادل نظر و رایزنی قرار خواهد گرفت.
برجام و تحولات شمال عراق محورهای گفت‌و‌گو
سفیر ایران در عمان در حاشیه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان، در جمع خبرنگاران اهداف سفر محمد جواد ظریف به این کشور را تشریح کرد و گفت: روابط ایران و عمان روابطی مستمر، ثابت، پایدار و رو به رشد است. ما امروز شاهدیم که روابط سیاسی در اوج خود قرار دارد و روابط اقتصادی نیز روز به روز بهتر می‌شود. دو وزیر نیز همواره با یکدیگر در مجامع بین‌الملی، مسایل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر داشته‌اند بر این اساس آقای دکتر ظریف روز دوشنبه در مسقط مسائل را بررسی می‌کنند.
به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی خاطرنشان کرد: وضعیت پیش آمده برای برخی کشورهای منطقه و همچنین مسایلی که در شمال عراق وجود دارد، همچنین بداخلاقی‌های به وجود آمده در برجام و در عین حال مسائل دو جانبه دو کشور، در این دیدارها بررسی می‌شود.
نوری شاهرودی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که تسهیلاتی را برای رفت و آمد ایرانیان ایجاد کنیم و این مسئله در دیدار وزیران خارجه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در عین حال بنا است عمانی‌ها بندر «سویق» را به صورت اختصاصی در اختیار ایران قرار دهند که کشتی‌هایی که ظرفیت کمتر از سه هزار تن دارند، بتوانند در این بندر پهلو بگیرند و بار آن وارد گمرک شده و ترخیص شوند.
وی تاکید کرد: از سویی عمانی‌ها تسهیلاتی را برای ثبت شرکت‌های ایرانی ایجاد کردند، به طوری که ایرانی‌ها می‌توانند در عمان شرکت خود را ثبت کرده و کالاهایشان را به این کشور صادر کنند یا اینکه کالاهای خود را از عمان به کشورهای آفریقایی یا دیگر کشورهای منطقه و حوزه دریای هند، صادرات مجدد بکنند.
نوری شاهرودی تصریح کرد: پروازهای بین دو کشور نیز به زودی افزایش می‌یابد به طوری‌که در هفته اخیر پرواز بندرعباس به مسقط انجام شد و قرار است که پرواز اصفهان به مسقط نیز به پروازهای بین‌ دو کشور افزوده شود.
وی درباره تحولات اخیر در کردستان عراق، اظهار کرد: عمانی‌ها در مجموع با این مسئله برخورد محتاطانه‌ای داشتند اما نظرشان نسبت به همه پرسی در کردستان مثبت نبوده و در کاریکاتورها و مقالاتی که در نشریات‌شان منتشر شده، آمده که کردستان خود را وارد منطقه‌ای سیاه و غبار آلود کرده که بیرون آمدن از آن
امکان‌پذیر نیست.