kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵

آلمان: از بشار اسد شکست غم‌انگیزی خوردیم

سفیر آلمان در واشنگتن هم اعتراف کرده که «نتوانستیم حکومت بشار اسد را سرنگون کنیم و شکست سختی متحمل شدیم.»



سفیر آلمان در واشنگتن هم مانند بسیاری دیگر از مقامات غربی طی اظهاراتی به شکست طرح کشورهای غربی برای ساقط‌کردن حکومت سوریه اعتراف کرد و آن را «شکستی غم‌انگیز» برای «جامعه بین‌المللی»! توصیف کرد.
به گزارش تسنیم، «پیتر ویتیگ» در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک درباره برجام که با حضور سفیران تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا در واشنگتن برگزار شد به شکست تلاش‌های کشورهای غربی برای سرنگونی دولت قانونی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه اعتراف کرد و آن را «غم‌انگیز» خواند.
وی در پاسخ به  سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه «چرا دولت «بشار اسد» هنوز حاکمیت سوریه را در اختیار دارد؟» گفت: «این واقعیت است، من و داروش (سفیر انگلیس در آمریکا) هنگام آغاز این جنگ شوم و زمانی که تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه اسد به این جنگ داخلی فرقه‌ای تبدیل شد(!) در شورای امنیت حضور داشتیم. در آن زمان، هر دوی ما امیدوار بودیم که بشار اسد در حال گذراندن واپسین روزهای حکومتش است. اما اوضاع این‌طور پیش نرفت و واقعیت آن است که اسد هنوز بر آن حکومت می‌کند و در سازمان ملل هم نماینده دارد.»
سفیر آلمان در واشنگتن افزود: «می‌توان این را مایه تأسف دانست، اما ما علی‌رغم همه تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی که انجام دادیم نتوانستیم بازی را تغییر بدهیم... این احتمالاً یکی از غم‌انگیزترین شکست‌های ائتلاف کشورهای دخیل در تاریخ اخیر است که وحشتناک‌ترین فاجعه انسانی را به بار آورده است.» این دیپلمات آلمانی بدون اشاره به حمایت‌های غرب از داعش و گروه‌های تروریستی گفت: «من این را با نوعی حس تأسف ابراز می‌کنم، اما واقعیت همین است و باید با آن کنار بیاییم.»
مرگ ژنرال روس در سوریه
 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه  نیز طی اظهاراتی کشته شدن «والری اوساپوف» فرمانده مستشاران نظامی روسیه در سوریه را که روز یک‌شنبه با گلوله باران تروریست‌های داعشی در دیرالزور رخ داد، پیامد سیاست‌های ریاکارانه و دورویی آمریکا در برابر پدیده تروریسم خواند. وی گفت: «این تراژدی خون بهای سیاست‌های ریاکارانه آمریکا در مبارزه با تروریسم در سوریه است... بار دیگر اطمینان یافتیم، آمریکا که ادعا می کند به نابودی گروه تروریستی داعش علاقه دارد، مخالف این دیدگاه اقدام می‌کند و برخی اهداف ژئوپلیتیکی را مهم تر می‌داند.»
پیروزی نهایی در سوریه نزدیک است
 رئیس جمهور لبنان اما در دیدار با همتای فرانسوی خود در کاخ الیزه تاکید کرد  که جنگ در سوریه به پایان خود نزدیک است و همه منتظر پیروزی در مذاکرات سازش هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سانا، میشل عون، طی کنفرانس مشترک مطبوعاتی خود با امانوئل ماکرون، در کاخ الیزه در پاریس گفت: «من و رئیس‌جمهور فرانسه به تحلیل و بررسی وضعیت خاورمیانه و راه حل‌های صلح آمیز برای بحران سوریه پرداختیم.» رئیس‌جمهور لبنان خاطر نشان کرد «نشانه‌های راه حل سیاسی در سوریه آغاز شده لذا باید مهاجران سوریه در لبنان به کشورشان بازگردند. به ویژه این که در حال حاضر در این مناطق امنیت حاکم است.» وی افزود: «سازمان ملل در این خصوص باید  تلاش کند.»
باز پس گیری 35 شهر و روستای دیگر
ارتش سوریه و نیروهای مقاومت نیز طی عملیات 10 روزه خود در حومه استان‌های رقه و دیرالزور موفق شدند 35 شهر، شهرک و روستا را از تروریست های داعش پس بگیرند.
به گزارش فارس، در حالی که حضور داعش در غرب استان دیرالزور به پایان رسیده، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به عملیات نظامی خود در این استان ادامه می دهند. دیده بان حقوق بشر سوریه  در این باره گزارش داده که «عملیات نظامی ارتش سوریه در حومه شمال غربی و شرق دیرالزور، کرانه شرقی، غربی و جنوبی رود فرات و ریف شرقی رقه پیشروی زیادی را برای نیروهای مقاومت به ارمغان آورده است.»
به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، «این پیشروی سریع ارتش سوریه سبب شده است که نیروهای مقاومت طی عملیات 10 روزه خود بیش از 1300 کیلومتر مربع از زمین های اطراف رقه و دیرالزور را پاکسازی کند.» سیطره ارتش سوریه در کرانه غربی و جنوبی فرات واقع در حومه دیرالزور و رقه امتداد دارد و این امتداد به 150 کیلومتر رسیده است.