kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

رویکرد آمریکا به زیان ایران است اما نباید واکنش خاصی داشته باشیم!


سرویس سیاسی -
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم مدیرکل وزارت خارجه دولت اصلاحات به تحلیل اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و مقایسه آن با اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان پرداخته و نوشت: نباید بهانه به دست آمریکا داد!
در بخشی از این یادداشت آمده است: می‌توان به سهولت حدس زد آمریکا برای پیشبرد رویکرد جدید خود در برابر ایران از همه توان دیپلماتیک و اقتصادی خود استفاده خواهد کرد. به قول یکی از تحلیلگران، سخنرانی ترامپ اگرچه از منظر سیاسی به‌دلیل موج همراهی کشورهای اروپایی، روسیه و چین چندان به زیان ایران نیست ولی از نظر اقتصادی احتمالا کار را برای ایران در جلب اعتماد و اطمینان بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی دشوارتر از قبل خواهد کرد.
نویسنده افزوده است: «به نظر نگارنده، تلاش برای حفظ این موقعیت برتر از اهم وظایف دستگاه دیپلماسی کشور در وهله اول و دیگر ارکان نظام در کنار این فعالیت دیپلماتیک است. در‌ همین ‌راستا پیشنهاد می‌شود... مانند دو سال گذشته بر پایبندی کشور بر توافق هسته‌ای پای فشرده و از هر اقدامی که فرصتی به ‌دست تیم ماجراجوی ترامپ برای سم‌پاشی علیه ایران می‌دهد، پرهیز کرد.»
فارغ از اینکه رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی به نقض برجام از سوی آمریکا اذعان و نسبت به آن انتقاد کرده‌اند این ادعا که باید موقعیت برتر ایران را حفظ کرد عجیب به نظر می‌رسد، این کدام موقعیت برتری است که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین نقض مکرر برجام از سوی این کشور از نظر اقتصادی کار را برای ایران مشکل‌تر از قبل خواهد ساخت؟!
نکته دیگر آنکه نویسنده از دولت می‌خواهد در برابر تهدیدها و نیز نقض‌های مکرر برجام از سوی طرف آمریکایی کاری نکند که آنها ناراحت شده و بهانه به دستشان بیفتد و این خود از عجایب روزگار است که از فردی که به حقوق او تعدی شده خواسته شود کاری به این ضرر و زیان نداشته و از انجام هر عملی که طرف تعدی‌کننده را ناراحت کند خودداری نماید!

حمله به دفاع مقدس
 به بهانه حمایت از عضو شورای شهر!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشتی با حمله به منتقدان نوشته ضد دفاع مقدسی حجت نظری عضو شورای شهر تهران آنان را یک اقلیت نامید!
عضو شورای شهر تهران چندی پیش در صفحه شخصی خود با حمله به دفاع مقدس نوشته بود «جنگ تحمیلی بنامیم یا دفاع مقدس، تفاوتی در عمق فاجعه و رنجی که بر این مملکت و ملت گذشته ایجاد نمی‌کند. جنگ و جنگ‌طلبی مذموم است.»
روزنامه زنجیره‌ای بهار در شماره دیروز خود به توجیه و تاویل این نوشتار آن هم در سالگرد دفاع مقدس پرداخته و به منتقدان عضو شورای شهر حمله کرده و ضمن اقلیت محض خواندن منتقدین نوشت: آیا واقعا این اقلیت آن طور که وانمود می‌کنند دغدغه ارزش‌ها را دارند و به دلیل دلواپسی از آنکه مبادا به «دفاع مقدس» اهانتی شده باشد رگ غیرتشان بیرون زده است؟ با نگاهی به سوابق این جریان تندرو می‌توان به این اطمینان رسید که مسئله این عده فقط و فقط جناحی است و نه هیچ چیز دیگر.
بایستی به این نکته بسیار مهم ‌اشاره کرد که اگر دفاع مقدس ملت ایران در برابر هجوم رژیم بعث صدام نبود اینک نه شورای شهری بود که یک عضو آن بتواند آزادانه بگوید و بنویسد و نه روزنامه‌ای که روزنامه‌نگار آن هر چه می‌خواهد بنویسد و دفاع مقدس و انقلابی ملت را مورد نکوهش قرار دهد.
چه زیبا حضرت امام خمینی(ره) در پیامی پاسخ این گونه تردید‌افکنی‌ها را می‌دهند و تاکید می‌کنند که: «هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر‌بار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد...» (صحیفه امام، جلد 21، صفحه 283)

اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان...!
روزنامه حامی دولت بهار در یادداشتی به مشکلات فراوان جوانان از تحصیل تا‌ اشتغال پرداخته و نوشت: دانشگاهی که ورود به آن با سختی بسیاری همراه است و همان طور که شاهد بودیم امسال خیلی‌ها با رتبه‌های بسیار خوب هم نتوانستند شاخ کنکور را بشکنند و پس از خارج شدن از آن نیز باید منتظر شغلی مناسب بود تا بلکه تحصیلات آکادمیک بتواند در آینده جوانان نقشی داشته باشد.
در ادامه این یادداشت آمده است «‌اشتغال یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوانان است به طوری که با وجود معضل بیکاری شاهد به وجود آمدن مشکلات دیگری در جامعه خواهیم بود که نمونه آن عدم ازدواج و تشکیل خانواده در جوانان، مشکلات اخلاقی و رفتاری، طلاق، افسردگی و غیره است... معضل بیکاری اکنون به یکی از اصلی‌ترین مشکلات جوانان و خانواده‌های آنان بدل شده است به طوری که شاید بتوان گفت دغدغه اصلی جوانان و خصوصا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشتن شغلی ثابت و مرتبط و حتی غیرمرتبط با رشته تخصصی‌شان است.»
بهار همچنین بیکاری در بین تحصیل‌کرده‌ها را در سال‌های گذشته رو به رشد خوانده و افزوده است: «متاسفانه عدم ‌اشتغال نیروی انسانی متخصص در جامعه، خود به معضلی اساسی برای کشور تبدیل شده است و بیکاری در بین این قشر طی سال‌های اخیر شاید به نامطلوب‌ترین وضعیت خود رسیده باشد.»
گفتنی است پیش از این بارها رسانه‌ها و شخصیت‌های متعدد نسبت به بیکاری جوانان و عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرده بودند، در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که انتقاد نسبت به این مسئله افزایش یافت و کارشناسان از دولت خواستند عملکرد خود در این زمینه را توضیح دهد روزنامه‌های زنجیره‌ای به دفاع از عملکرد دولت پرداخته و هرگونه مشکلی در رابطه با ‌اشتغال جوانان را تکذیب کردند.
به نظر می‌رسد با عبور از گردنه انتخابات روزنامه‌های حامی دولت نیز به مشکلات مردم پی برده‌اند و انتظار می‌رود که دولت اگر نظر منتقدین را نمی‌پذیرد نگاهی به روزنامه‌های حامی خود بیندازد!

براندازان بدون کمک آمریکا نمی‌توانند کاری بکنند!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در یادداشتی به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه با سی‌ان‌ان پرداخته و به صورت تلویحی اپوزیسیون برانداز، سعودی و اسرائیل را مخالفان برجام خواند!
در بخشی از این نوشتار آمده است: اپوزيسيون برانداز، اسرائیل و در اين سال‌ها عربستان سعودي، نيروهايي را تشكيل دادند كه خواهان مخالفت با ايران هستند. اما مي‌دانند بدون كمك آمريكا قدرت انجام كاري را ندارند. اوباما با امضاي توافق، در واقع دست رد به سينه آنها زد و با ايران قراردادي را امضا كرد كه جمهوري اسلامي را براي ساليان متمادي پذيرفته است.
در بخش دیگری از این یادداشت تصریح شده است: بر اين اساس ايران و غرب به نقطه‌اي رسيدند كه با يكديگر قرارداد بلندمدت (15 ساله) امضا كردند. اين به معناي آن است كه مهم‌ترين نيروي مخالف ايران در غرب (آمريكا) دست از سياست فروپاشي و تخاصم با نظام برداشته و مشروعيت آن را (هرچند برايش ناخوشايند باشد)، پذيرفته است.
فارغ از اینکه مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام دروغ بزرگی است که سازنده آن نیز به دلیل تکرار باورش شده است بایستی به این نکته توجه داشت که «در دوره ریاست جمهوری اوباما حمایت‌ها از اپوزیسیون برانداز و یا همان فتنه‌گران 88 تشدید شد و دولتمردان آمریکایی به صراحت از براندازانی که در خیابان‌ها «پایان جمهوری اسلامی» را فریاد می‌زدند حمایت کردند و از این منظر این ادعا که اوباما با برجام بقای جمهوری اسلامی را تضمین کرد عجیب و مضحک به نظر می‌رسد.»
نکته دیگر اینکه پس از تسخیر لانه جاسوسی، میان ایران و دولت آمریکا قراردادی امضا شد که بر اساس آن ایالات متحده تعهد کرده بود که در امور داخلی ایران مداخله نکرده و از اموال، دارایی‌ها و اموال مسدود شده ایران رفع انسداد کند، ختم کلیه دعاوی و قرار توقیف‌ها علیه ایران از مفاد دیگر این قرارداد بوده که آمریکا به هیچ یک از موارد فوق عمل نکرده و در ۳۸ سال گذشته برای براندازی جمهوری اسلامی نهایت تلاش خود را مصروف ساخت و با این وجود چگونه می‌توان نه به نیت‌های صریح که به تفاسیر یک قرارداد پشت سر هم نقض شده دل بست و به آن امیدوار بود، جالب اینکه برجام در دولت اوباما نیز بارها نقض شده است.

روحانی‌کف مطالبات اصلاح‌طلبان است!
یکی از فعالین اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان همان‌طور که در دوره احمدی‌نژاد هم مطالبات اصلاح‌طلبانه را تعقیب می‌کردند در دوره آقای روحانی نیز این مطالبات را پیگیری می‌کنند. حتی اگر رئیس‌جمهور همه برنامه‌های خود را اجرایی کند و به همه تعهدات خود نیز عمل کند او سقف برنامه‌های‌اصلاح‌طلبی نیست، بلکه آقای روحانی کف برنامه‌های اصلاح‌طلبی است. بنابراین باید باز هم برای رسیدن به سایر تقاضاهایی که در برنامه‌های آقای روحانی هم نیست تلاش کنیم.»
پیش از این «محمد عطریانفر» در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «در سال ١٤٠٠ که دیگر روحانی رئیس‌جمهور ما نخواهد بود و آنچه برای ما مهم‌تر از شخص روحانی است، خط اعتدالی است که از دوره ریاست‌جمهوری آقای هاشمی ‌رفسنجانی آغاز شده و در دولت اصلاحات و به خصوص در دوره دوم کشورداری سیدمحمد خاتمی ادامه یافت و امروز هم در دولت روحانی نشانه‌های خود را برجای گذاشته است»
اصلاح‌طلبان که مصداق اتّم قبیله‌گرایی در ایران هستند به دنبال تبرئه خود از ناکامی‌های دولت می‌باشند و از این منظر می‌خواهند روحانی و برنامه‌های او را کف مطالبات و خواسته‌های خود قلمداد کنند بی‌آنکه به این سؤال پاسخ دهند زمانی که دولت مطلوب آنان نتوانسته است کف مطالبات را اجرایی سازد چگونه آنها می‌توانند به سقف خواسته‌ها رسیده و برای عملی کردن آن از مردم رای بگیرند؟!
این برخورد، ادامه راهی است که اصلاح‌طلبان در دولت یازدهم دنبال کردند و نتیجه آن، ناکارآمدی اقتصادی، بر زمین ماندن بسیاری از وعده‌ها، تحمیل تحریم‌های بیشتر به جای لغو تحریم‌ها و حاشیه‌سازی‌های مصنوعی بود که اتلاف نیروی دولت و هزینه شدن امکانات و ظرفیت‌ها در جاده‌های فرعی را به دنبال داشت.

اعضای لیست امید «دوچهره» هستند
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره دیروز خود با‌ اشاره به کارنامه فراکسیون امید و یا به عبارتی اعضای لیست امید در مجلس دهم نوشت: «عارف از سوی این جماعت «دوچهره» کم متضرر نشد. فقط یک قلم آن انتخابات ریاست مجلس بود.»
گفتنی است عارف، سرلیست اصلاح‌طلبان در لیست امید پس از ناکامی در کسب ریاست مجلس دهم، حتی نتوانست رئیس‌ یکی از کمیسیون‌های مجلس شود.
شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف تاکنون دو لیست برای انتخابات معرفی کرده است. لیست امید در انتخابات مجلس دهم و همچنین لیست امید در انتخابات شورای شهر پنجم. نکته قابل توجه اینجاست که هر دو لیست مذکور تاکنون حواشی بسیاری داشته است.«سلفی حقارت»، «افشاگری الهه کولایی درباره لیست رانتی امید در انتخابات مجلس»، «افشاگری فاطمه دانشور درخصوص لیست رانتی امید در شورای شهر پنجم»، «اظهارات متعدد درباره زد و بند لیست امید با وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم» و... بخشی از نتایج «تَکرار امید»! توسط سران اصلاحات است.