kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

داعش به آخر خط رسید/ صهیونیست‌ها بارزانی را کوک کردند


 سرویس خارجی -
همزمان با برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه خودمختار کردستان عراق و شش استان همجوار آن، صهیونیست‌ها و سران رژیم اسرائیل، شادمانی و از این اتفاق، استقبال کردند. رژیم صهیونیستی اعلام کرده اولین رژیمی خواهد بود که این همه‌پرسی را به رسمیت خواهد شناخت چراکه برای آن برنامه‌ها دارد.
دیروز از ساعت هشت صبح تا شش بعدازظهر در منطقه خودمختار کردستان عراق و استان‌های دهوک، سلیمانیه، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین و دیاله همه‌پرسی تجزیه‌طلبی موردنظر «مسعود بارزانی» برگزار شد.
نخستین مقامات کردی که دیروز به حوزه‌های رای‌گیری مراجعه کردند، مسعود بارزانی رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، و «نجم‌الدین کریم» استاندار کرکوک (که اخیرا به دلیل اقدامات یکجانبه‌اش، توسط پارلمان عراق، برکنار شده بود) بودند.
درمورد شمار دقیق شرکت‌کنندگان، گزارشی نرسیده است. در ارتباط با ناآرامی‌های احتمالی خصوصا در کرکوک هم خبری منتشر نشده، هرچند گزارش شده مردم منطقه کردستان نسبت به آینده و کمبود مایحتاج و سوخت به شدت احساس نگرانی می‌کنند و برای خرید، به مغازه‌ها و پمپ بنزین‌ها هجوم آورده‌اند.
برخی گزارش‌ها حاکی است بنزین به لیتری 1000 دینار رسیده و بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها نیز تعطیل شده‌اند و صف‌های طولانی خودروها در خیابان‌های منتهی به پمپ‌بنزین‌ها تشکیل شده است.
از دیگر احزاب شرکت‌کننده در همه‌پرسی (به جز حزب «دموکرات» متعلق به بارزانی)، حزب «اتحاد اسلامی» منطقه کردستان و حزب «گوران» بودند. سران حزب گوران هرچند اعلام کرده‌اند که در این همه‌پرسی شرکت می‌کنند، ولی موضع محتاطانه‌ای را در پیش گرفتند و پیامدهای این همه‌پرسی را متوجه برگزارکنندگان آن (حزب دموکرات و شخص بارزانی) دانستند.
جشن و پایکوبی صهیونیست‌ها
 در فلسطین اشغالی
صهیونیست‌ها و سران رژیم اسرائیل که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر به خاطر حذف تکفیری‌ها و داعش از معادلات منطقه، به شدت ابراز نگرانی  می‌کردند، با اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق، به شدت ذوق‌زده شده‌اند.
پیش از این بارها ازطرف سران منطقه خودمختار کردستان عراق، زبان به تمجید از رژیم نامشروع و کودک‌کش اسرائیل گشوده شده بود طوری‌که حتی یکی از سران اربیل، اسرائیل را «گوهر خاورمیانه» خواند. علاوه‌برآن، شماری جدایی‌طلب نیز در خیابان‌های اربیل، پرچم رژیم صهیونیستی را به دست گرفتند و در حمایت از اسرائیل، شعار دادند.
اما، دیروز مشابه این حرکت‌ها در تل‌آویو هم رخ داد؛ به گزارش ایسنا، ده‌ها صهیونیست با به دست گرفتن پرچم منطقه خودمختار کردستان عراق، در حمایت از همه‌پرسی و دولت منطقه خودمختار، تظاهرات کردند. این حرکت صهیونیست‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آنها چقدر از اقدام منطقه خودمختار کردستان عراق به وجد آمده‌اند.
نتانیاهو
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به خاطر جنایات فراوان و خصوصا، کودک‌کشی در نوار غزه، منفور جهانیان است هم دیروز گفته علت حمایت اسرائیل از جدا شدن کردها از عراق، این است که کردها (در شمال عراق) یک ذخیره استراتژیک برای اسرائیل به حساب می‌آیند.
«گدعون ساعر» رقیب اصلی نتانیاهو برای رهبری حزب «لیکود» هم ابراز امیدواری کرد که اسرائیل کردستان (جدا شده از) عراق را به رسمیت بشناسد.
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده، اسرائیل تنها دولتی در جهان است که حمایت خود را از همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق اعلام کرده است.
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌الیوم» نیز دیروز  با ذوق‌زدگی از روابط پنهان و آشکار اسرائیل و منطقه کردستان عراق، پرده برداشت.
به نوشته این روزنامه، تاکنون روابط گسترده‌ای میان طرفین وجود داشته است اما، اربیل تمایل نداشت که این روابط، علنی شود. اسرائیل‌الیوم حتی نوشته روابط میان اسرائیل و کردها، سطوح امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را دربر می‌گیرد و طی چند سال گذشته، اسرائیل از منطقه خودمختار کردستان عراق نفت می‌خرید و با این اقدام خود، اربیل را برای فرار از بحران شدید اقتصادی کمک کرده است.
 پیوند نزدیک، هدف مشترک
بارزانی‌ همانطور که خود می‌گوید، با برگزاری همه‌پرسی، به دنبال تاسیس یک دولت مستقل در عراق براساس قومیت کرد است.
اگر همین سیاست بارزانی در کل منطقه غرب آسیا، تبدیل به یک رویه شود، پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و ضمن اینکه هزینه‌های همه‌جانبه سنگینی را متوجه جامعه مسلمانان می‌کند، کشورها را به سمتی می‌برد که در طرح صهیونیستی - مسیحی «خاورمیانه بزرگ» مدنظر بوده است؛ ایجاد کشورهای ذره‌ای و کوچک در درون یک نظم سیاسی (و البته تحمیلی) گسترده و بزرگ. لذا، دلخوشی رژیم اسرائیل، به این است که حرکت بارزانی، در درون مرزهای عراق متوقف نشود، بلکه کل جوامع غرب آسیا را دربر بگیرد و نهایتا، با تشکیل دولت‌های کوچک و متخاصم، انرژی بالقوه آنها، برای همیشه مهار شود و آمریکا و اسرائیل بتوانند سلطه خود را بر منطقه، نهادینه کنند.
در ارتباط با مخالفت‌های فعلی آمریکا و انگلیس با همه‌پرسی نیز شخص بارزانی اخیرا رمزگشایی کرده و گفته که آنها (سران غرب) پشت پرده با همه‌پرسی، موافق هستند.
البته، این نکته را نباید از نظر دور داشت که مخالفت واشنگتن و دولت‌های غربی صرفا با زمان برگزاری همه‌پرسی است و آنها با خود همه‌پرسی، مشکلی ندارند. کلید زدن بحران تازه با سوءاستفاده از کردهای شمال عراق آن هم در حالی که بحران داعش در حال پایان است نیز می‌تواند، از علت ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از این همه‌پرسی رمزگشایی کند. یکی از ماموریت‌های داعش «تجزیه» کشورها بود، کاری که بارزانی اکنون ماموریت آن را برعهده گرفته است!
فرمان نخست‌وزیر عراق
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق اما دیروز به نیروهای امنیتی این کشور فرمان داد، از شهروندان عراقی که در منطقه کردستان برای بله گفتن به همه‌پرسی، تحت فشار قرار گرفته‌اند، حمایت کنند.
علاوه بر این، دولت عراق از اربیل خواست، همه گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های منطقه خودمختار را تحویل بغداد بدهد. بغداد همچنین از کشورهای جهان خواست تنها با دولت مرکزی عراق مراوده داشته باشند و واردات نفت از منطقه کردستان را متوقف کنند.
«نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق نیز این همه‌پرسی را «اعلام جنگ علیه وحدت ملت عراق» اعلام کرده است.
اظهارات حکیم
«سیدعمار حکیم» رئیس حزب «حکمت ملی عراق» می‌گوید همه‌پرسی، بیشترین ضرر را متوجه کردها خواهد کرد. وی همه‌پرسی جدایی از عراق را مغایر با قانون اساسی این کشور دانست و گفت: ما خیلی صبر کرده‌ایم و تلاش‌های زیادی برای متقاعد کردن رهبران کرد برای بازگشت و عمل به قانون اساسی به عمل آورده‌ایم.
وی خطاب به سران اربیل گفت: «روزی حسرت می‌خورید که دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.» حکیم خطاب به سران اربیل از آنها پرسید که «آیا آبادانی منطقه کردستان عراق، با پول و نفت عراق صورت نگرفته است؟... ما همچنان در حال نبرد با داعش هستیم و همه‌پرسی در چنین اوضاعی، همانند خنجر داعش عمل می‌کند.»
آخرین خبرها
* «هادی عامری» دبیرکل جنبش «بدر» عراق گفته همه‌پرسی توطئه بزرگی است و باید مقابل آن بایستیم.
* شماری از ساکنان استان دیاله عراق علیه همه‌پرسی، تظاهرات کردند.
* پارلمان عراق دولت را ملزم به اعزام نیروی نظامی به منطقه کردستان کرده است. 60 نماینده پارلمان نیز خواستار برکناری رئیس‌جمهور عراق که کرد است، شده‌اند.
* نخست‌وزیر ترکیه گفته، به زودی به همراه فرمانده ارتش این کشور، به ایران می‌آید تا با مقامات ایران درمورد همه‌پرسی در منطقه خودمختار گفت‌وگو کند.
* رئیس جمهور کشورمان گفته ایران با هر جریانی که تمامیت ارضی عراق را با خطر مواجه کند مخالف است و در کنار دولت و ملت عراق می‌ایستد.
* جنگنده‌های ترکیه دیروز همزمان با برگزاری همه‌پرسی مواضع «پ.ک.ک» را در ارتفاعات کردستان عراق بمباران کردند.
* در صلاح‌الدین عراق درگیری‌های مسلحانه‌ای بین نیروهای پیشمرگه و حشد‌الشعبی به وقوع پیوسته و طی آن شماری از نیروهای کرد کشته شده‌اند.