kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
در مصاحبه با سی‌ان‌ان

ظریف: گزینه‌های ایران خروج از برجام و بازگشت سریع به برنامه هسته‌ای است

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ایران تعدادی از گزینه‌ها را در اختیار دارد که شامل خروج از برجام و بازگشت با سرعت بیشتر در برنامه هسته‌ای است.


محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تصریح کرد تنها مرجع صاحب اختیار درباره راستی‌آزمایی برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و موضوع تائید برجام در داخل آمریکا رویه‌ای داخلی در این کشور است.
ظریف در واکنش به پرسشی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام یا عدم تائید آن در آمریکا و واکنش احتمالی ایران گفت: تایید برجام بخشی از توافقنامه نیست بلکه رویه‌ای است که در داخل آمریکا وجود دارد و (چنین رویه‌ای) باعث سلب مسئولیت رئیس‌جمهور ترامپ و دولت آمریکا از تعهداتشان در قبال برجام نمی‌شود چون تنها مرجع صاحب اختیار در توافقنامه هسته‌ای برای راستی‌آزمایی این توافقنامه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ایران به نتایج این روند نگاه خواهد کرد و گزینه‌های خود را بررسی خواهد کرد. ایران تعدادی از گزینه‌ها را در اختیار دارد که شامل خروج از توافقنامه و بازگشت با سرعت بیشتر در برنامه هسته‌ای است که البته (این برنامه) همچنان صلح‌آمیز باقی خواهد ماند اما (در این صورت) دیگر محدودیت‌هایی را که ما داوطلبانه پذیرفتیم، نخواهد پذیرفت.
آمریکا قابل اعتماد نیست
وی در ادامه گفت: به نظر من کاری که آمریکا می‌کند این است که این کشور علاوه بر اینکه غیرقابل پیش‌بینی است، که شاید برخی وقت‌ها کارایی داشته باشد، اما این کشور ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست.وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام یک توافقنامه دوجانبه نیست، حتی یک پیمان چندجانبه نیست بلکه قطعنامه شورای امنیت است. آمریکا عضو دائم شورای امنیت است. چیزی که برای جامعه بین‌المللی اهمیت دارد این است که بتواند به حرف‌های آمریکا به عنوان یک طرف مذاکره، اعتماد کند. اگر دنیا نتواند به حرف‌های آمریکا به عنوان یک شریک مذاکراتی اعتماد کند در این صورت هیچ کس با آمریکا مذاکره نخواهد کرد چون آنها می‌دانند که آمریکا بالاخره از این اصطلاح مشهور استفاده خواهد کرد که: «آنچه که مال من است مال من است اما آنچه که مال شما است قابل مذاکره است!»
به گزارش تسنیم، ظریف افزود: در هر مذاکره‌ای بده بستان وجود دارد. در مذاکرات هسته‌ای بده بستان وجود داشت. ما (دادن) برخی امتیازات را پذیرفتیم  و آمریکا نیز (دادن) برخی امتیازات را پذیرفت. در این مقطع زمانی بسیار اهمیت دارد که علاوه بر اینکه باید از مزایای اقتصادی توافقنامه برخوردار شویم اما از جنبه جهانی نیز اهمیت دارد. همه ما در یک دنیای به هم پیوسته زندگی می‌کنیم. از جنبه جهانی با توجه به همه بحران‌ها شامل کره شمالی و بحران‌های منطقه ما، بسیار اهمیت دارد که بتوان روی وعده‌ها و تعهدات بازیگران مهم در جامعه جهانی اعتماد کرد. ایران ثابت کرده است که شریکی قابل اعتماد است، هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که نشان داده است ایران شریکی قابل اعتماد است، امیدوارم که آمریکا در موضع خود تجدید نظر کند و به دنیا ثابت کند که این کشور هم شریکی قابل اعتماد است.
اذعان به عهدشکنی آمریکا
گفتنی است اذعان به عهدشکنی آمریکا از سوی وزیر امور خارجه در حالی است که منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای قبل از امضای برجام بارها اعلام کردند که قواعدی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، در برجام رعایت نشده است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز عهدشکنی آمریکا در توافق هسته‌ای باشد. اما متاسفانه برخی مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برخورد نامناسبی با انتقادهای کارشناسی داشتند.
نشست سه‌جانبه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در نشست سه‌ جانبه‌ای با حضور همتایان عمانی و هندی خود حضور یافت.
محمدجواد ظریف، «یوسف بن علوی» و «سوشما سوارج» وزرای امور خارجه ایران، عمان و هند در این دیدار سه جانبه در نیویورک راه‌های گسترش همکاری‌ها به ویژه در زمینه انرژی را بررسی کردند.
در این دیدار درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تبادل نظر شد.
ظریف همچنین در ضیافت شام اندیشکده شورای آتلانتیک حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.وزیر امور خارجه همچنین صبح شنبه به وقت محلی در صبحانه کاری با اندیشمندان آمریکایی از جمله از دانشگاه‌های ام‌آی‌تی، هاروارد و جان هاپکینز شرکت کرد.
وزیر امور خارجه بعد از ظهر شنبه به وقت محلی نیز با مسئولان گروه‌های حامی برجام در آمریکا دیدار کرد.