kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
علی‌رغم وعده دولت

شهریور هم تمام شد سود سهام عدالت واریز نشد


گروه اقتصادی-
با وجود وعده دولت درخصوص پرداخت سود سهام عدالت در شهریورماه سال‌جاری، با اتمام شهریورماه نه تنها این وعده محقق نشد بلکه زمان واریز آن هم همچنان نامعلوم است!
در کشاکش رقابت‌های انتخاباتی سال‌جاری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که در کسوت کاندیدای پوششی حسن روحانی وارد عرصه انتخابات شده بود، به ارائه وعده‌هایی درخصوص سهام عدالت پرداخت. وی در مناظره اقتصادی اردیبهشت ماه کاندیداهای به صراحت گفت: «از شهریور 1396 هر تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه‌های کشور خواهد بود و بقیه پنج میلیون نفر جمعیت بین 5 تا 10 میلیون تومان سهام بهترین کارخانه‌ها را خواهند داشت و در سود کارخانه‌ها مشارکت خواهند کرد.»
هرچند جهانگیری به تاریخ دقیق پرداخت سود سهام به طور مستقیم ‌اشاره نکرد، ولی جعفر سبحانی، مشاور رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: «اولین مرحله واریز سود سهام عدالت حتما تا پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد.»
این در حالی است که جهانگیری قبل از آن، در دهم اردیبهشت ماه امسال گفته بود: «همه خانواده‌های تحت پوشش [کمیته امداد]... مالک سهام عدالت‌شان خواهند شد؛ ارزش هر سهام دو میلیون تومان است یعنی یک خانواده پنج نفره، 10 میلیون تومان ارزش سهام‌شان است که از ابتدای سال 96 دراختیارشان قرار می‌گیرد.»
به عبارت دیگر، جهانگیری که اعلام کرده بود از ابتدای امسال، خانوار‌های تحت پوشش، مالک سهام عدالت خود می‌شوند، شراکت آنها را به شهریور ماه موکول کرد!
با تمام این اوصاف؛ رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی از واریز قطعی نخستین مرحله سود سهام عدالت به مبلغ ۶۵ تا ۱۵۰ هزار تومان تا پایان شهریور خبر داد تا صراحتا نظر قطعی دولت را در زمینه پرداخت سود سهام عدالت روشن کرده باشد.
تصریح دولتمردان درخصوص پرداخت سود سهام عدالت تا پایان شهریور در حالی است که با اتمام شهریورماه خبری از واریز سود سهام عدالت نشد و روز گذشته فرصت افزایش صورت حساب سهام عدالت هم به اتمام رسید و سامانه سهام عدالت برای مدت ۱۰ روز تعطیل شد. به گزارش ایسنا، نکته مهم اینکه مشمولان سهام عدالت هنوز فرصت دارند که شماره شبای خود را وارد سامانه کنند، به گفته مشاور رئیس ‌کل سازمان خصوصی‌سازی تاکنون 37/5 میلیون نفر صورت حساب خود را مشاهده کرده‌اند و 32/5 میلیون نفر نیز برای اعلام شماره شبای خود به سامانه سازمان مراجعه کرده‌اند البته برای این کار باید منتظر باز شدن دوباره سامانه باشند و پس از ۱۰ روز  با باز شدن سامانه می‌توانند شماره شبایی حساب بانکی خود را اعلام کنند.سیدجعفر سبحانی گفت: ۹۸ درصد شماره شباها بدون ‌اشکال بوده و دو درصد دیگر یا فعال نبوده‌اند و یا متعلق به فرد دیگری بوده است.
وی درخصوص اولین واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولین اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که تا پایان شهریورماه اولین مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود، هرچند تقسیم سودها نیز انجام شده، اما هنوز وضعیت گروه‌بندی و اولویت‌ها مشخص نشده و ما در انتظار مصوبه جلسه شورای عالی ‌اصل چهل و چهار هستیم.
سخنان مشاور رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی است که اولا بیش از چهار ماه از بحث تقسیم سود سهام عدالت می‌گذرد و تمام وعده‌ها (حتی وعده پرداخت سود) هم به شهریور ماه حواله شده بود، لذا در این زمینه شاهد بدقولی دولت در عمل کردن به وعده‌اش هستیم و ثانیا، هنوز زمان پرداخت سود سهام عدالت هم مشخص نشده است. در حال حاضر نیز مشخص نیست، آیا این سود در مهرماه پرداخت می‌شود، در آبان‌ماه و یا....
گفتنی است، طرح ساماندهی سهام عدالت از ماه‌های پایانی سال گذشته شروع شد و مشمولان از طریق سایت www.samanese.ir  به صورت حساب سهام عدالت خود دسترسی پیدا کردند و در آن صورت حساب مشخص شد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت ۱۰ سال گذشته ۵۳۲ هزار تومان سود پرداخت کرده‌اند.
مشمولان سهام عدالت می‌توانستند این مبلغ را تا یک میلیون تومان افزایش دهند و دو روز پیش آخرین فرصت برای افزایش سهام عدالت بود. مبلغ سود بابت یک میلیون سهم حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.