kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

وقوع زمین‌لرزه در کره‌شمالی و احتمال آزمایش اتمی دیگر در این کشور

با وقوع زلزله‌ای به قدرت 4/3 ریشتر در کره‌شمالی، برخی رسانه‌ها از احتمال آزمایش جدید اتمی در این کشور خبر داده‌اند. وزیر خارجه کره شمالی پس از سخنرانی تند ترامپ گفته بود، کشورش به زودی یک بمب هیدروژنی دیگر آزمایش خواهد کرد.


سازمان لرزه نگاری چین دیروز از ثبت یک زلزله 3/4 ریشتری در کره شمالی خبر داد و اعلام کرد این زمین‌لرزه احتمالا ناشی از آزمایش جدید اتمی در این کشور است.
در همین رابطه خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد علت این زمین لرزه آزمایش جدید موشکی با کلاهک اتمی از سوی کره شمالی بوده است.
 مقامات کره شمالی با وجود فشارهای شدید آمریکا و متحدانش، هرگز از خود نرمش نشان نداده و طی ماه‌های اخیر به آزمایش‌های موشکی و اتمی خود ادامه داده‌اند. در صورتی که صحت انجام این آزمایش اتمی تایید شود، هفتمین آزمایش اتمی پیونگ یانگ انجام شده است.
 سئول روز پنجشنبه به نقل از مقامات کره شمالی اعلام کرده بود، پیونگ‌یانگ به زودی یک آزمایش هیدروژنی دیگر در پاسخ به لفاظی‌های ترامپ، انجام خواهد داد. پیونگ‌یانگ گفته بود این آزمایش در اقیانوس آرام انجام خواهد شد.
تغییر قواعد بازی
در همین رابطه، یک مقام ارشد آمریکایی گفت، واشنگتن تهدیدهای کره‌شمالی را جدی می‌گیرد.
یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن اعلام مطلب فوق گفت «انجام چنین آزمایشی ازطرف کره‌شمالی، عاملی خواهد بود که قواعد بازی را تغییر خواهد داد.»
دونالد ترامپ در اولین روز از هفتادودومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرده بود که درصورت ادامه پیدا کردن برنامه اتمی کره‌شمالی، این کشور را «به کلی نابود» خواهد کرد. وی روز شنبه نیز در جمع هوادارانش در ایالت آلاباما بار دیگر کره‌شمالی و رهبر این کشور را تهدید کرد و گفت: «رهبر کره‌شمالی را مهار خواهد کرد.»
این تهدیدات البته بی‌پاسخ نماند و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی با «پیر خرفت» خواندن ترامپ گفت «ترامپ دیوانه را رام خواهم کرد.»
دعوای کودکانه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اما در حاشیه مجمع عمومی به خبرنگاران گفت: «عقب ایستادن و نگاه کردن به آزمایش‌های هسته‌ای و نظامی کره‌شمالی قابل پذیرش نیست، همان‌طور که شروع یک جنگ در این شبه‌جزیره را هم نمی‌توانیم بپذیریم.»
وی افزود: «ما در کنار همکارانمان به جای اینکه درگیر نبرد بچه‌های کودکستانی شویم، به دنبال رویکرد منطقی و نه احساسی هستیم. میانجی‌های بالقوه بسیاری وجود دارند که تلاش دارند به جای ترغیب راه نظامی و تحریم، راه‌حل مسالمت‌آمیز به وجود آورند.»
وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: «قطعنامه‌های شورای امنیت نه‌تنها به اتفاق آراء به مفاد تحریم‌ها علیه کره شمالی رای مثبت داد بلکه مشارکت‌ در یک روند سیاسی را هم وظیفه دانست.»
مقامات چین نیز که از جدیدترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی حمایت کرده‌اند تاکید کردند نمی‌خواهند پیونگ‌یانگ را بیش از حد تحت فشار قرار دهند چراکه نگران هستند حکومت این کشور سقوط کند.