kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

تحریم اقتصادی کردستان عراق در دستور کار اردوغان

در حالی که تنها سه روز به برگزاری همه‌پرسی جدایی مورد نظر «مسعود بارزانی» باقی مانده، رئیس‌جمهور ترکیه منطقه خودمختار کردستان عراق را به تحریم تهدید کرد.


«رجب طیب اردوغان» به رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق هشدار داد، در صورتی که همه‌پرسی را (در سوم مهر) برگزار کند، ترکیه این منطقه را تحریم می‌کند.
اردوغان گفت: ما همیشه (از منطقه کردستان عراق) حمایت کرده‌ایم، اما فکر می‌کنیم که این رویکرد آنها (سران اربیل) در واقع نادیده گرفتن جمهوری ترکیه است؛ کشوری که در کنار آنها ایستاده (و تاکنون) آنها را متحد نزدیک خود می‌دانسته است.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین، اعلام کرد، کابینه و شورای امنیت ملی ترکیه جلسه‌ای را برای تصمیم‌گیری درباره موضوع همه‌پرسی جدایی کردستان عراق برگزار خواهند کرد.
اردوغان افزود: بدون تردید کابینه این وضعیت را بررسی و تحریم‌های احتمالی را ارزیابی خواهد کرد؛ تحریم‌هایی که عادی نخواهد بود.
اردوغان که در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، یک بار دیگر از اربیل خواست که از همه‌پرسی صرف‌نظر کند. در صورتی که ترکیه بخواهد منطقه کردستان عراق را تحریم کند، اربیل در فروش نفت خام کرکوک به بازارهای جهانی، دچار زحمت خواهد شد.
در مجموع، هر چه به زمان برگزاری همه‌پرسی نزدیک‌تر می‌شویم، تهدیدات آنکارا را نیز علیه منطقه کردستان عراق بیشتر می‌شود. اخیرا نماینده «اتحادیه میهنی کردستان عراق» در ترکیه از احتمال لشکرکشی آنکارا به اربیل، در صورت برگزاری همه‌پرسی، خبر داده بود.
اثرات توقف صادرات نفت
«وولکان اوزدمیر» رئیس موسسه سیاستگذاری و بازار انرژی ترکیه گفت: ترکیه (اهرم) قدرت مهمی را در دست دارد (و از آنجا که) نقل و انتقال نفت و تجارت آن، از طریق خاک ترکیه صورت می‌گیرد... اگر این روند متوقف شود، منطقه کردستان عراق دیگر قدرت اقتصادی نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، وی گفت که اربیل طی سه سال و نیم گذشته نفت خود را مستقل از دولت مرکزی عراق و از طریق خاک ترکیه، به بازارهای بین‌المللی فروخته است.
دیدار فؤاد معصوم با بارزانی
«فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق دیروز به سلیمانیه رفت. وی پس از ورود به این شهر، در جلسه از قبل برنامه‌ریزی شده با حضور «مسعود بارزانی» و «هیرو طالبانی» (همسر جلال طالبانی) شرکت کرد. در این جلسه که شماری از مسئولان منطقه خودمختار کردستان عراق نیز حضور داشتند، مسئله برگزاری همه‌پرسی مورد بررسی حاضران قرار گرفت، اما خبری درباره محتوای این گفت‌وگوها، مخابره نشده است.
معصوم خودش یک کرد اهل عراق است. در حال حاضر بارزانی هرچند خود را مصمم به برگزاری همه‌پرسی نشان می‌دهد، ولی به نظر می‌رسد که به گرفتن امتیاز از بغداد، در ازای برگزار نشدن همه‌پرسی نیز تمایل دارد.
بارزانی طی نشستی در حمایت از همه‌پرسی گفت: اگر طی سه روز آینده، جایگزینی حقیقی ارائه نشود، به تاخیر انداختن این همه‌پرسی، غیرممکن خواهد بود. در صورت ارائه طرحی جایگزین که ضامن حقوق ما باشد، ما در تاریخ 25 سپتامبر (3 مهر) جشن می‌گیریم و جشن‌های جمعی برپا خواهیم کرد و اگر جایگزینی ارائه نشود، همه با هم همه‌پرسی را برگزار خواهیم کرد.
کرکوک
کرکوک طی روزهای اخیر شاهد ناآرامی نسبی بوده و این به تنهایی، نشان می‌دهد که در صورت برگزاری همه‌پرسی، کرکوک ناآرام خواهد شد و میان ترکمن‌ها و عرب‌ها از یک طرف، و کردها از طرف دیگر، درگیری روی خواهد داد. علاوه بر آن، رویارویی نیروهای دولت مرکزی و نیروهای پیشمرگ‌ها نیز احتمالا در کرکوک اتفاق خواهد افتاد. علت حساسیت طرف‌های بحران بر سر کرکوک، هم وجود منابع نفتی در کرکوک و هم چند قومی بودن جمعیت ساکن این استان است.