kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

فراخوان دمشق به «کشورهای دوست» برای بازسازی سوریه


سرویس خارجی -
وزیر اقتصاد سوریه از «کشورهای دوست» و حامی این کشور در مبارزه با تروریسم خواست در بازسازی سوریه مشارکت کنند.
درحالی‌که برخی از کشورهای حامی تروریسم مثل انگلیس، حرف از بازسازی سوریه و مشارکت نیروهای فنی خود در این بازسازی می‌زنند، به نظر می‌رسد که دولت دمشق در این باره برنامه حساب‌شده‌ای دارد و همه تلاشش این است که کشورهای حامی تروریسم را به بازسازی راه ندهد.
در چارچوب همین سیاست، «محمد سامرالخلیل» وزیر اقتصاد سوریه دیروز و در حاشیه برگزاری نمایشگاه بازسازی سوریه، به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: «سوریه در مرحله بازسازی هم مانند مرحله مبارزه با تروریسم، نیازمند تجربیات و امکانات فنی و مهندسی کشورهای دوست و همپیمان خود است.»
وی افزود: «ما مرحله بازسازی کشور را مرحله‌ای دیگر از همکاری‌های همه‌جانبه دوستان خود می‌دانیم، دوستانی که شرافتمندانه در دوران جنگ و مبارزه با تروریسم، در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده‌اند.» این اظهارات به خوبی نشان می‌د‌هد که کشور سوریه در حال عبور از جنگ داخلی و تجربه مرحله جدیدی است.
همانطور که اشاره شده، غربی‌ها نیز به این موضوع پی برده‌اند و می‌خواهند از شرایط بازسازی این کشور که حالا ویران شده سود ببرند. در واکنش به همین گرایش‌ها بود که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، اخیرا گفته بود، فرانسه حامی تروریسم است و حق ندارد که در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد.
ایران، مقدم بر همه
وزیر اقتصاد سوریه در ادامه اظهارات خود، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین شرکت‌کننده این دوره از نمایشگاه بازسازی سوریه است افزود: «از اینکه کشورهای دوست و همپیمان سوریه در مرحله بازسازی کشور فعالیت گسترده‌‌تری نسبت به دیگر کشورها داشته باشند، خرسند هستیم.»
وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی سوریه گفت: «شرکت‌های زیادی در تخصص‌های مختلف و مورد نیاز سوریه به ویژه در زمینه ساخت‌وساز، در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.»
الخلیل اضافه کرد: «این گام مهمی در بازسازی سوریه است، زیرا کشور در آستانه آغاز مرحله بازسازی ویرانی‌های ناشی از تروریسم و مرحله بهبود وضعیت اقتصادی
 است.»
وی گفت: 164 شرکت از 23 کشور جهان این نمایشگاه را دروازه‌ای برای ورود به دوران بازسازی سوریه می‌دانند و با این نگاه، در آن مشارکت کرده‌اند.»
جمهوری اسلامی ایران با 25 هلدینگ (شرکت‌های مادر)، بزرگ‌ترین شرکت‌کننده در سومین نمایشگاه بازسازی سوریه است.
سومین نمایشگاه بازسازی سوریه از 19 تا 23 سپتامبر (28 شهریور تا 1 مهر) در شهرک نمایشگاهی دمشق از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.
نخستین نمایشگاه بازسازی سوریه 16 سپتامبر 2015 (25 شهریور94) با حضور 65 شرکت داخلی و خارجی و دومین نمایشگاه 7 سپتامبر 2016 (17 شهریور 95) با حضور 122 شرکت از 11 کشور برگزار شده
است.
کارشناسان می‌گویند، حامیان تروریسم پس از جنگ‌افروزی در سوریه، قصد داشتند از بازسازی این کشور، سود ببرند! اما اکنون شرایط کاملا معکوس شده است؛ نظام سوریه برجا مانده و جایگاه مقاومت در این کشور، بیش از پیش تثبیت شده است و علاوه بر آن، کشورهای حامی مقاومت فقط برای بازسازی پذیرفته می‌شوند.
آمریکا کارشکنی نکند!
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده «هرچه پایان داعش در سوریه نزدیک‌تر می‌شود، این حقیقت نیز آشکارتر می‌شود که واقعا چه کسی با داعش می‌جنگد و چه کسی تنها نقش بازی می‌کند. اگر ائتلاف ضدداعش (تحت فرماندهی آمریکا) تمایلی به جنگ با تروریست‌ها ندارد، حداقل در روند مبارزه علیه تروریسم کارشکنی نکند.»
اخیرا اخبار زیادی درمورد وجود ارتباط میان آمریکا و داعش منتشر شده است و نظامیان آمریکایی ده‌ها عملیات هلی‌برن برای نجات و تخلیه سرکرده‌های داعش در «دیرالزور» و دیگر مناطق انجام داده‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته: اقدام گروه‌‌های مسلح مورد حمایت آمریکا در باز کردن آب سدهای رود فرات، به کارشکنی در پیشروی ارتش سوریه در اطراف دیرالزور انجامیده است.
این سخنگوی روسی گفت: «طی 24 ساعت مشکلاتی در سطح آب رود فرات به وجود آمد. زمانی که یگان‌های ارتش سوریه تلاش کردند از رود فرات عبور کنند سطح آب بالا آمده و سرعت آن بیشتر شد.»
وی افزود: «به دلیل نبود باران، تنها علت وقوع وضعیت فوق، این است که برخی آب را از سدهای بالایی رود فرات رها کرده باشند.»
ارتش سوریه روز دوشنبه از رود فرات عبور کرد تا عملیات خود را علیه تروریست‌ها در استان دیرالزور ادامه بدهد.