kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
در مصاحبه با سی‌ان‌ان

روحانی تهدید کرد/ بازگشت به پیش از برجام ظرف چند روز

رئیس جمهور کشورمان در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی تاکید کرد: اگر ایران بخواهد به شرایط قبل از برجام برگردد، در عرض چند روز این کار انجام خواهد شد.


رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتادودومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا در پاسخ به این سوال که «رهبر معظم انقلاب ایران گفتند که عکس‌العمل از طرف ایران خیلی جدی خواهد بود. شما هم گفتید می‌توانید در طول چند ساعت از برجام خارج شوید؟ کشور شما چه کار خواهد کرد؟» اظهارداشت: گزینه های مختلفی را در برابر این موضوع در اختیار خواهیم داشت. اگر آمریکا از برجام خارج شود. برای این کار برنامه‌ریزی و فکر شده که چه اقداماتی انجام خواهیم داد. بنابراین اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد به سرعت اقدامات ایران را دنیا شاهد خواهد بود. ایران اگر بخواهد برگردد به شرایط قبل از برجام، در عرض چند روز این کار انجام خواهد شد.
حمایت از تمامیت ارضی عراق
رئیس جمهور کشورمان در دیدار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی این سازمان برگزار شد، همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار و گفت وگو با رئیس جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت: حقیقیت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است.
عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین‌المللی
روحانی در دیدار «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی که روز دوشنبه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، گفت: برای توسعه و تقویت همه جانبه همکاری‌های تهران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها به هیچیک از تعهدات بین المللی خود متعهد نیستند، گفت: امروز شاهدید که آمریکایی ها قراردادهای خود با کوبا و دیگر کشورها را یکی پس از دیگری زیر پا می گذارند و درباره توافق هسته ای نیز به دنبال بهانه تراشی هستند و دنیا اکنون آنچه را که ایران پیوسته تکرار می کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست،  شاهد است.
رئیس جمهور بولیوی نیز در این دیدار از ایران به عنوان یک کشور دوست نام برد و تاکید کرد: بولیوی مصمم به توسعه و تعمیق همکاری های خود با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها است.
 پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای جدید!
روحانی در دیدار «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، رفتارهای دولت فعلی آمریکا در ارتباط با برجام را برای جامعه جهانی نگران‌کننده برشمرد و تاکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پایبندی ایران بر این توافق تاکید کرده است و نباید برخی ها توافق روشنی همانند برجام را به مسایل دیگر مشروط کنند.
رئیس جمهور فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاریهای مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می کند.
پس از این دیدار، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: یکی از مقامات ارشد فرانسه اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور در دیدار با رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال ۲۰۲۵ را مطرح کرده است.
گفتنی است در هفته های اخیر نحوه رفتار آمریکا با برجام با کلیدواژه «مکمل برجام» مطرح شده است. بر این اساس آمریکا و کشورهای اروپایی در پی آن هستند که برجام را از یک توافق مدت‌دار به توافقی دائمی تبدیل کنند. در هفته های گذشته نیز فرانسه اعلام کرده بود که می‌توان مکمل‌هایی برای برجام در نظر گرفت. رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده بود که برجام در سال‌های ۲۰۲۵ به بعد می‌تواند با یکسری اقدامات لازم در رابطه با موشک‌های بالستیک ایران همراه باشد و تکمیل شود.
مقامات غربی به دنبال آن هستند تا محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی و محور مقاومت و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به آن اضافه شود.
لازم به ذکر است که در حین مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام، فرانسه نقش پلیس بد را به عهده داشت و هر جا که توانست در مسیر منافع ایران سنگ‌اندازی کرد.
گسترش همکاری های تهران و وین
به گزارش مهر، رئیس جمهور کشورمان در نیویورک و در دیدار رئیس‌جمهور اتریش گفت: هر حرکت اقتصادی نیازمند محیط مناسب است و در طول سالهای گذشته هیچ کشور و شرکتی که با ایران کار و یا در کشورمان سرمایه گذاری کرده ، پشیمان نیست.
وی افزود:  فرصت های فراوان سرمایه گذاری در ایران از جمله در حوزه انرژی، راه و راه آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری وجود دارد که اتریش نیز می تواند از این فرصت‌ها بهره بگیرد.
آلکساندر فان دربلن رئیس‌جمهور اتریش نیز در این دیدار خواهان گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و وین در همه عرصه ها شد و گفت: ما علاقه‌مند به روابط خوب و سرمایه گذاری مستقیم در ایران هستیم.
وضعیت غمبار مسلمانان میانمار
روحانی همچنین در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار نخست وزیر سوئد گفت: تروریست ها در عراق و سوریه در حال شکست هستند و مذاکرات خوبی در آستانه پایتخت قزاقستان در ارتباط با سوریه با حضور ایران، روسیه و ترکیه در جریان است که موفقیت های خوبی داشته است و همه تلاش ها باید در مسیر ثبات و امنیت منطقه متمرکز شود.
 روحانی وضعیت غمبار مسلمانان میانمار را نیز تکان دهنده خواند و اظهارداشت: شرایط سختی برای مسلمانان میانمار پیش آمده و 400 هزار بی‌گناه آواره شده اند. فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان یک اقدام ضروری است و بی‌تردید نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.
نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار که در محل اقامت رئیس جمهوری در نیویورک انجام شد، خواهان اجرای سریعتر تمامی توافقات میان دو کشور شد و گفت: اطمینان می دهم که هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکی حمایت می‌کنیم.