kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
بر اساس گزارش بانک مرکزی

دولت یازدهم رکورد بدترین پرداخت‌های‌ عمرانی را شکست


گروه اقتصادی-
بر اساس آمار بانک مرکزی، طی چهار ماه نخست امسال تنها پنج درصد از بودجه عمرانی پرداخت شد تا بدترین عملکرد یک دهه اخیر در زمینه تخصیص بودجه عمرانی به نام دولت یازدهم ثبت شود.
در طول چهار سال گذشته، کم‌توجهی دولت به تخصیص بودجه‌های عمرانی، واضح و قابل لمس بود. کاهش نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری گواه مناسبی بر این مسئله است، چنانچه این نسبت در ابتدای دولت فعلی از 18/3 درصد به 12/1 درصد در هشت ماهه سال 95 کاهش پیدا کرد، یعنی هزینه‌های عمرانی نسبت به هزینه‌های جاری کمتر شد.
نگاهی به آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، با وجود اینکه در دولت قبل (دولت دهم) میزان اعتبارات عمرانی پرداخت شده، حدود 72 درصد اعتبارات مصوب بوده است، در این دولت به کمتر از 60 درصد کاهش پیدا کرده که نمایانگر کم توجهی دولت روحانی به فعالیت‌های عمرانی خصوصا در زمان رکود اقتصادی کشور می‌باشد.
با تمام این اوصاف و با پسرفت عملکرد دولت یازدهم در زمینه فعالیت‌های عمرانی، چنانچه بانک مرکزی گزارش داده است، آخرین ماه‌های تصدی‌گری دولت یازدهم نیز با یک رکورد منفی در حوزه بودجه عمرانی مواجه شده است.
بر این اساس، طبق قانون بودجه برای چهار ماه نخست سال، رقمی در حدود 24 هزار و 250 میلیارد تومان بودجه عمرانی مورد تصویب قرار گرفت که تنها یک هزار و 280 میلیارد تومان از این رقم پرداخت شد؛ به عبارت دیگر بودجه عمرانی پرداختی در این چهار ماه، معادل 5/2درصد میزان مصوب شده بوده است.
به گزارش مشرق، این میزان تحقق در هیچ سالی طی یک دهه اخیر، این قدر پایین نبوده و دولت روحانی با این میزان پرداخت بودجه عمرانی، رکورد جدیدی در عرصه اقتصادی از خود به جا گذاشته است.
با توجه به عملکرد ضعیف دولت در زمینه اختصاص بودجه عمرانی و با توجه به اینکه رقم بودجه عمرانی برای کل سال جاری حدود 71 هزار میلیارد تومان می‌باشد، بعید به نظر می‌رسد تا دولت در پرداخت کامل بودجه عمرانی موفق شود، چراکه در همین چهار ماه نخست سال جاری، «تراز عملیاتی» و «تراز عملیاتی و سرمایه‌ای» بودجه به ترتیب 79 و 32 هزار میلیارد تومان کسری داشته و نوبخت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه نیز چند روز قبل پیش‌بینی کرد که تا پایان سال با 10 هزار میلیارد تومان عدم تحقق در بودجه مواجه خواهیم شد. به عبارت دیگر، با توجه به کسری‌های موجود و خبر تحقق نیافتن 10 هزار میلیارد تومان از بودجه، پرداخت کامل بودجه عمرانی در سال جاری با ابهام بسیار بزرگی رو‌به‌رو است.
گفتنی است، سال گذشته نیز دولت بودجه عمرانی را در سطح پایینی تخصیص داد و در اسفندماه به جای پرداخت پول نقد به پیمانکاران، چندین هزار میلیارد تومان اوراق مالی به آنها واگذار کرد. پیمانکاران نیز برای نقد کردن این اوراق مجبور شدند آن را حتی تا ۴۰ درصد زیر قیمت در بازار سرمایه به فروش برسانند. به عبارت دیگر، پیمانکاران پروژه‌های عمرانی بابت مطالبات خود از دولت حدود ۴۰ درصد زیان کردند تا به پول نقد برسند.
این در حالی است که دولت در مدت مذکور ۸۶ درصد بودجه مصوب برای هزینه‌های جاری را پرداخت کرده است. (هزینه‌های جاری مصوب چهار ماهه امسال 86/2 هزار میلیارد تومان بود که دولت 74/1 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرد)
در همین راستا، محمد رضا رسولی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در دولت یازدهم که اولویت اصلی برنامه‌های دولت بر تامین اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام معطوف می‌شد نیز نوسان قیمت نفت روند عادی این امر را با موانعی جدی همراه ساخت و به واقع بار دیگر اثبات شد اقتصاد نفتی، تکیه گاه و راهکار مناسبی برای رسیدن به  اهداف میان مدت و بلند مدت اقتصادی نمی‌باشد.وی افزود: بر اساس گزارش‌های موجود مجموع طرح‌های عمرانی تعریف شده ظرف 15 سال گذشته، حدود شش هزار و 200 پروژه برآورد می‌شود که از این میان تنها 538 پروژه به اتمام رسیده است.
این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد، در جذب و مشارکت بخش خصوصی نیز توفیق شایسته و قابل توجهی نداشته‌ایم که اگر این امر محقق می‌شد، این میزان انبوه و حجیم از پروژ‌ه‌ها بلاتکلیف یا ناتمام باقی نمی‌ماند.