kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
رونمایی از آیین‌نامه جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

ماده بحث برانگیز؛ نایب رئیس‌جانشین رئیس‌نمی‌شود

در آیین‌نامه جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی اصلاحاتی صورت گرفته و 3 ماده آیین‌نامه قبل حذف شده است.


بعد از مشکلاتی که در آیین‌نامه قبلی انتخابات فدراسیون‌های ورزشی پیش آمد، وزارت ورزش تصمیم گرفت این آیین‌نامه را با کمی اصلاحات در اختیار فدراسیون‌ها قرار دهد. این آیین‌نامه با 14 ماده و 17 تبصره توسط معاونت حرفه‌ای و قهرمانی تدوین و تهیه و پس از تایید آن در شورای معاونین وزارتخانه در تاریخ 14 شهریور به امضای وزیر ورزش رسیده و از این تاریخ لازم‌الاجراست.
در آیین‌نامه جدید ماده 17 که یکی از مهمترین ماده‌ها به شمار می‌رود، حذف شده است. در آیین‌نامه قبلی در تبصره ماده 17 آمده است: در صورت استعفا، فوت و یا برکناری رئیس ‌فدراسیون، مسئولیت کلیه امور جاری فدراسیون تا انتخاب رئیس ‌برعهده نایب ‌رئیس ‌به عنوان سرپرست فدراسیون خواهد بود.
با وجود این ماده و تبصره، با استعفای ناطق از فدراسیون بوکس، وزارت ورزش بدون اهمیت به این بند شخص دیگری را به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب کرد و همین موضوع باعث شد تا رسانه‌ها به این نکته ‌اشاره کنند که وزارت ورزش حتی پایبند به قوانین نوشته شده خود نیز نیست.
بعد از این اتفاقات معاونت قهرمانی وزارت ورزش بار دیگر این آیین‌نامه انتخاباتی را مورد بحث قرار‌داد و در نهایت تصمیم گرفت ماده‌های 15، 16 و 17 را حذف کند.
مواد حذف شده در آیین‌نامه قبل به شرح زیر است:
ماده 15: مجمع می‌تواند اختیارات خود را در خصوص انتخاب نایب ‌رئیس، دبیر، خزانه‌دار و خبره ورزشی به رئیس ‌منتخب تفویض کند. در این صورت رای موافق سه چهارم اعضا در مجمع لازم است.
ماده 16: رئیس‌فدراسیون، دبیر، نایب‌رئیس، خزانه‌دار و خبره ورزشی فدراسیون نمی‌توانند به طور همزمان عضو هیئت رئیسه و یا مسئول یکی از کمیته‌ها در سایر فدراسیون‌ها باشند. بدیهی است در این صورت باید از سمت قبلی خود استعفا دهند.
ماده 17: دوره کاری نایب‌رئیس، دبیر، خزانه‌دار و خبره ورزشی با اتمام دوره 4 ساله فدراسیون خاتمه می‌یابد.
تبصره: در صورت استعفا، فوت و یا برکناری رئیس‌فدراسیون، مسئولیت کلیه امور جاری فدراسیون تا انتخاب رئیس ‌برعهده نایب ‌رئیس‌به عنوان سرپرست فدراسیون خواهد بود.