kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
رئیس مجلس شورای اسلامی:

دشمنان مردم عراق به دنبال توطئه تجزیه هستند

رئیس‌مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس عراق با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان مخالف هستند، گفت: دشمنان مردم عراق یک روز به این کشور تروریست می‌فرستند و روز دیگر به دنبال تجزیه هستند.


به گزارش خبرگزاری مهر  علی لاریجانی که به استان آذربایجان غربی سفر کرده، در گفت‌و‌گو با شبکه استانی آذربایجان غربی درخصوص بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: در این زمینه نظرات کشور قبلا به صراحت گفته شده و حتی به برخی از دوستان ما که از اقلیم کردستان به ایران آمده بودند این بحث را مطرح کردیم که باید قبل از انجام هر اقدام سیاسی به این موضوع فکر کرد که این اقدام چه خاصیتی دارد به عبارت دیگر باید جلوتر از آن نیز دیده شود که آیا اقلیم کردستان عراق می‌تواند با انجام این کار شرایط اقتصادی بهتری را برای مردمش فراهم کند و باید این موضوع را در نظر داشت که دولت و مجلس عراق مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده‌اند بنابراین باید توجه داشت که از لحاظ اقتصادی نیز حمایت نمی‌شود و این موضوع باعث ایجاد بحران می‌شود.
لاریجانی در این رابطه افزود: دولت عراق و همسایگان این کشور با موضوع برگزاری همه‌پرسی در عراق مخالف هستند این موضوع می‌تواند در آینده مشکل برای این کشور ایجاد کند و با ضرر اقتصادی نیز روبه رو می‌شود به همین جهات مخالف برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق هستیم.
وی ادامه داد: بعد از دیکتاتوری صدام در عراق و مبارزات مردم این کشور عراق به ساختار دموکراتیک رسیده و از آن زمان انواع و اقسام مشکلات را برای این کشور ایجاد کرده‌اند یا تروریست به این کشور فرستاده‌اند یا از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند و مردم عراق از این بابت زیان دیده‌اند. سؤال این است چرا برای مردم عراق مشکل درست می‌کنید؟
رئیس‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت‌الله سیستانی نقش مهمی در بسیج مردم علیه تروریست‌ها داشت اما هنوز مسئله تروریست‌ها در کشور به طور کامل حل نشده می‌خواهند این کشور را تجزیه کنند و به دنبال ایجاد دردسر هستند این در حالی است که موفق نخواهند شد.
لاریجانی افزود: اینکه مردم عراق می‌خواهند زندگی دموکراتیک داشته باشند برای برخی‌ها آزاردهنده شده است،  و دنبال این هستند که یک ماجراجویی جدید برای عراق به وجود آورند.
وی افزود: یک روز به عراق تروریست می‌فرستند، یک روز موضوع تجزیه این کشور را مطرح می‌کنند که این اقدامات برای آینده مردم عراق مضر است.
وی افزود: اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص ممنوعیت فروش هواپیما نقض آشکار برجام است و این موضوع برایم عجیب است که چرا آمریکایی‌ها می‌گویند ایران روح برجام را رعایت نکرده این در حالی است که آنان صورت اصلی برجام را رعایت نمی‌کنند.
لاریجانی افزود: فکر می‌کنم مسئولان آمریکایی دچار عقب افتادگی شده‌اند قبلا تا به این حد دچار عقب افتادگی نبوده‌اند اما در حال حاضر هر روز اقداماتی می‌کنند که حتی مسئولان اروپایی نیز اعلام می‌کنند که چرا باید زمانی که یک توافق صورت گرفته، آمریکایی‌ها اینگونه رفتار کنند البته بحث خروج از معاهده پاریس نیز از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته که به نظر من آمریکایی‌ها از عقلانیت تهی شده‌اند و با رفتارشان باعث انزوای خودشان می‌شوند و مسئولان اروپایی ادبیاتی در موردشان به کار می‌برند که موجب تحقیر آنان می‌شود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل میانمار گفت: کشتار مسلمانان مظلوم در میانمار یک فاجعه بزرگ است و بعد از فاجعه آوارگی مردم مظلوم فلسطین این اقدامات مخالف حقوق بشر در کشور میانمار تکرار دیگری است.
وی ادامه داد: این موضوع عجیب است که چرا درخصوص کشتار مسلمانان مظلوم میانمار حساسیتی وجود ندارد. لاریجانی با انتقاد از سکوت برخی کشورها در مقابل فاجعه عظیم انسانی در میانمار افزود: با وجود ظلم آشکار در میانمار برخی کشورها به ظالمان سلاح می‌فروشند که این یک نقطه تاریک و یک فضاحت محسوب می‌شود.
رئیس‌نهاد قانونگذاری ادامه داد: ما وظیفه داریم که از مسلمانان میانمار حمایت کنیم و علاوه بر اینکه باید از ظرفیت دیپلماسی حمایت شود حمایت‌های مالی نیز صورت گیرد و در این راستا کمیسیون امنیت ملی مجلس مسئولیت دارد و حمایت‌های مالی نیز از طریق هلال احمر انجام می‌شود.