kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

حضور بابک زنجانی در جلسه محاکمه متهمان نفتی به عنوان مطلع

بابک زنجانی که در چهاردهمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی (مهدی شمس و حمید فلاح هروی) به ‌عنوان مطلع حضور یافته بود، از جلسه دادگاه اخراج شد.



به گزارش تسنیم، بابک زنجانی که پیش از این حکم اعدامش تایید شده است، در این جلسه درباره فروش بخشی از سهام بانک «اف.آی.آی.بی.» مالزی به بانک ملت گفت: ما تیر سال 91 کار خود را با وزارت نفت شروع کردیم اما همکاری‌هایمان با آقای شمس و فلاح به قبل از سال 91 برمی‌گردد، به‌عنوان مثال در سال 90، آقای شمس برای ما هواپیما خرید و خرداد همان سال هم قشم‌ایر را افتتاح کردیم. از آقای فلاح هم که آن زمان در شرکت غدیر فعالیت می‌کردند دعوت کردم تا کارهای هلدینگ سورینت را سروسامان بدهند.
رئیس دادگاه سؤال کرد: بنابراین آقای فلاح در اینجا با شما شریک بودند.
زنجانی پاسخ داد: خیر. آقای فلاح فقط عضو هیئت‌مدیره بود و شراکتی نداشت.
بابک زنجانی گفت: اینکه می‌گویند «اف.آی.آی.بی.» را چهار میلیون دلار خریدیم و 90 میلیون دلار فروختیم‌اشتباه است. درخصوص بانک «اف.آی.آی.بی.» دو بخش وجود دارد؛ یکی مربوط به بخش لایسنس بانک و دیگری هم اموال و دارایی‌های بانک است. ما لایسنس بانک را چهار میلیون دلار خریدیم و آن را هفت میلیون دلار فروختیم. باقی 90 میلیون دلار مربوط به اموال و دارایی‌ها، ساختمان و دیگر متعلقات بانک است. ما کلاً در جابه‌جایی بانک «اف.آی.آی.بی.» سه میلیون یورو سود کردیم.
در ادامه قاضی مقیسه در واکنش به این بخش از اظهارات زنجانی مبنی بر اینکه فلاح در پروژه‌های نفتی دخالت نداشت، گفت: فلاح چه‌کار می‌کرد که سه میلیون دلار گرفت؟
زنجانی پاسخ داد: همکاری، بیزنس و امثال این کارها.
رئیس ‌شعبه 28 دادگاه انقلاب درخصوص هدایایی که زنجانی به فلاح داده بود سؤال کرد و گفت: علت پرداخت این هدایا چه بوده است؟ آیا هدیه بوده یا بابت‌شان پول گرفته‌اید؟ خانه تهران و کیش چقدر می‌ارزید و خانه تهران کجاست؟
زنجانی پاسخ داد: این مسائل مربوط به حساب و کتاب‌های من با آقای فلاح و قبل از ماجرای شرکت نفت است. این موضوع مربوط به سال‌های 88، 89 و 90 است.
رئیس دادگاه خطاب به زنجانی گفت: شما در تمام اقاریر خود گفته‌اید که من اینها را هدیه کرده‌ام.
زنجانی پاسخ داد:‌ در نهایت قرار بود فلاح از تمام شرکت‌هایی که در آن عضو هیئت‌مدیره است سه درصد سود بگیرد.
قاضی مقیسه گفت: شما یک میلیارد هدیه به دختر آقای فلاح داده‌اید؟
زنجانی افزود: بله. از پول خودم بود.
قاضی مقیسه ادامه داد: خانم آقای فلاح اقرار کرده است که بابت این خانه‌ها هیچ پولی نداده‌اند. خانه تهران کجا بود و آن زمان چقدر ارزش داشت و الآن چقدر می‌ارزد؟
زنجانی پاسخ داد: خانه در شهرک غرب است، آن زمان 6 میلیارد تومان می‌ارزید و الآن حدود 50 میلیارد تومان. آقای قاضی، شما الآن به‌دنبال چه می‌گردید که این سؤال‌ها را می‌پرسید؟ در آن زمان کلاً 14 میلیارد و 800 میلیون تومان به آ‌قای فلاح هروی پرداخت کردم که همه این ویلاها و آپارتمان‌ها جزو همین مقدار است.
خرید بیمارستان 50 میلیاردی با سند جعلی
در ادامه قاضی مقیسه به پرونده خرید بیمارستان پارسیان‌اشاره کرد و گفت: شما در آنجا 25 میلیارد به آقای فلاح هروی داده‌اید؟
زنجانی پاسخ داد: خیر؟ این ادعا را دادستانی دارد. ما بیمارستان پارسیان را به‌مبلغ 50 میلیارد تومان خریداری کردیم اما بعد از اینکه مشخص شد سند آن جعلی است قصد پس گرفتن پول را داشتیم که گفتند 25 میلیارد آن را آقای فلاح گرفته است.
رئیس ‌دادگاه در ادامه به ماجرای خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی و دریافت 5 فقره چک‌اشاره کرد و از زنجانی پرسید: شما به چه‌علت به آقای فلاح زنگ زدید که شبانه از مشهد حرکت کرد؟
زنجانی پاسخ داد: آقای فلاح ربطی به تأمین اجتماعی ندارد. من چهار میلیارد یورو به حساب تأمین اجتماعی در بانک مسکن واریز کردم و وقتی که در امارات بودم متوجه شدم مشمول تحریم‌های غرب شدم، برای همین در امارات بازداشت شدم. در آنجا با وزیر نفت تماس گرفتم و وزیر نفت با آقای مصلحی وزیر اطلاعات تماس گرفتند. آقای مصلحی با تیم‌شان هماهنگ کردند که مشکلی پیش نیاید. از آن طرف هم بانک اف‌آی‌آی‌بی با من تماس گرفت و گفت که به ما نامه‌ای زده و گفته‌اند ظرف 15 روز آینده حساب‌های ما مسدود می‌شود و اگر این طور شود دسترسی به هیچ پولی نخواهیم داشت.
زنجانی افزود: وزیر نفت از من پرسید: چه‌کار می‌توانیم بکنیم؟ به ایشان گفتم چهارمیلیارد یورو به حساب تأمین اجتماعی واریز کردم تا از این شرکت خرید کنم. وزیر نفت هم گفت: می‌توانید دو میلیارد از آن پول را به ما بدهید و کمتر خرید کنید.
زنجانی توضیح داد: برای همین موضوع به آقای فلاح دستور دادم که به تأمین اجتماعی برود و چک‌ها را بگیرد و از شرکت هم خواستم که به ایشان یک معرفی‌نامه بدهد، چون قرار بود دو میلیارد از این پول را به شرکت نفت بدهیم طی تماس تلفنی با آقای مرتضوی، از ایشان خواستم که پنج فقره چک صادر کند. فلاح چک‌ها را گرفت و به آقای میرکاظمی که امین من بود تحویل داد.
زنجانی: شرکت نفت پول خود را قبلاً گرفته بود
قاضی مقیسه در ادامه با‌ اشاره به فروش نفت توسط مهدی شمس، گفت: نحوه فعالیت آقای شمس را در این موضوع بگویید و آیا شما دستور دادید شرکت اونر ایر خریداری شود؟
زنجانی گفت: شمس اجازه نداشت پول نفت را به وزارت نفت بدهد زیرا طرف حساب او من بودم. طبق قراردادی که با شرکت نفت داشتم باید پول نفت را به حساب آنها در بانک اف‌آی‌آی‌بی واریز می‌کردم.
مقیسه گفت: پرونده اونر ایر به چه‌شکلی بود؟ آیا از پول نفت پول خرید اونر ایر را دادید؟
زنجانی پاسخ داد: شمس‌زاده به من ایمیل زد و گفت 502 میلیون دلار وجه حاصل از فروش نفت را کجا هزینه کرده است که 235 میلیون دلار آن بابت خرید اونر ایر بوده است.
متهم ردیف اول گفت: پول شرکت اونر ایر را من باید از منابع مالی خودم پرداخت می‌کردم و ربطی به شرکت نفت ندارد. شرکت نفت پول خود را قبلاً گرفته بود.
اخراج زنجانی از دادگاه
 هنگامی که بابک زنجانی، ادعا کرد که شرکت نفت پول نفت‌های فروخته شده را از طریق حساب ارزی در بانک FIIB دریافت کرده است، وکیل شرکت نفت در واکنش به این اظهارات گفت: چندین بار با نمایندگان شرکت نفت، وزارت اطلاعات و سایر نهادها این حساب‌ها را چک کردیم که مشخص شد این حساب‌ها جعلی و موضوع پرداخت صحت ندارد.
مهدوی ادامه داد: آقای قاضی، اگر شما 10 بار دیگر هم با آقای زنجانی صحبت کنید، حرف راستی از ایشان نمی‌شنوید.
در ادامه، درگیری لفظی میان زنجانی و وکیل شرکت نفت رخ داد که در نتیجه این اتفاق، قاضی مقیسه دستور اخراج زنجانی را از دادگاه صادر کرد.
قاضی مقیسه: مسئولان برای بازپس‌گیری اموال زنجانی اقدام لازم را انجام دهند
به گزارش فارس، قاضی مقیسه در حاشیه جلسه چهاردهم دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علت حضور زنجانی در دادگاه امروز چه بود گفت: ابهاماتی در مورد پرونده فلاح و شمس درخصوص مشارکت و نحوه پرداخت هدایایی که زنجانی به فلاح داده بود وجود داشت که این هدایا بیش از ٣٠ میلیارد تومان است.
مقیسه گفت: همچنین درخصوص نقش آقای شمس در فروش شرکت فال ابهاماتی مطرح بود که زنجانی قبل از جلسه علنی در شعبه ٢٨ مسایلی را مطرح کرد و همچنین در دادگاه نیز به مواردی ‌اشاره کرد که تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.
وی در رابطه با عدم حضور فلاح هروی در دادگاه گفت: وی بیمار بود و حال مساعدی نداشت، که طبق قانون باید شخص متهم در جلسه دادگاه حضور داشته باشد بنابراین پس از بهبودی جلسه‌ای برای اخذ دفاع آخر برگزار می‌شود که متعاقبا اگر الزامی باشد علنی برگزار شود اعلام خواهد شد.
مقیسه افزود: درخصوص شمس آخرین دفاعیات اخذ شد و در مهلت قانونی پس از ارائه لایحه مبادرت به صدور حکم می‌شود.
وی تصریح کرد: زنجانی در دادگاه ادعاهای مکرری داشته که با بررسی مشخص شد تمام آن ادعاها کذب است و هیچ اقدامی انجام نداده، امیدواریم مسئولان امر در جهت اجرای حکم و بازپس گیری اموال و احضار افرادی که اموال بیت‌المال در دستشان است اقدامات لازم را انجام دهند.
مقیسه گفت: افرادی در داخل از این اموال بیت‌المال برخوردار بودند و نزدیک ٢٠٠ میلیارد تومان اموال در دست افراد است که امیدواریم در جهت برگشت اموال تلاش شود چرا که امروز هم خودش بیان کرد نزدیک ٢٠٠ میلیارد از پولش در دست افراد است.رئیس‌ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب گفت: برای سایر متهمان این پرونده هنوز دادستانی کیفرخواست صادر نکرده است.