kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

«نه» بزرگ دادگاه فدرال عراق به همه‌پرسی کردستان

دادگاه فدرال عراق به توقف برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه خودمختار کردستان رای داد.


به گزارش ایسنا، دادگاه عالی فدرال عراق دیروز طی حکمی، به توقف همه‌پرسی جدایی در کردستان عراق رای داد و اعلام کرد که دستور برگزاری همه‌پرسی، مغایر با قانون اساسی عراق است.
«ایاس ساموک» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دادگاه عالی فدرال عراق اظهار داشت: دادگاه عالی فدرال جلسه امروز (دیروز) خود را با حضور تمامی اعضا برگزار کرد و به درخواست‌های ارائه شده در زمینه توقف برگزاری همه‌پرسی در منطقه (کردستان) و سایر مناطق مشمول همه‌پرسی پرداخت. وی گفت که دادگاه مذکور نهایتا حکم به توقف همه‌پرسی داده و این حکم مبتنی بر ماده 151 آئین دادرسی مدنی مصوب سال 1963 است.
در پی صدور حکم مذکور، دفتر «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، حکم مذکور درپی درخواست عبادی صادر شده است.
در پی صدور این حکم، اربیل دیروز واکنشی به آن نشان نداد.
به درخواست «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، قرار است سوم مهر آینده، در این منطقه و مناطق همجوار همه‌پرسی جدایی برگزار شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق گفت: مصوبات مجلس این کشور دیگر شامل این منطقه نمی شود.
ادامه مخالفت‌ها در بغداد
به گزارش فارس، شورای امنیت ملی عراق برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان را تهدیدی علیه وحدت عراق دانست. این شورا که به ریاست عبادی برگزار شد، رسما با برگزاری همه‌پرسی جدایی، مخالفت و تاکید کرد که این اتفاق، امنیت تمام کشور را به خطر می‌اندازد.
علاوه بر نخست‌وزیر، وزیران کشور، دفاع، دادگستری، روسای دستگاه‌های امنیتی و فرمانده عملیات نظامی، کابینه امنیتی عراق را تشکیل می‌دهند.
در همین حال، «نوری مالکی» معاون اول رئیس‌جمهور عراق هم اعلام کرد: اجازه تاسیس اسرائیل دوم را در شمال عراق نمی‌دهیم. وی برگزاری این همه‌پرسی را اقدامی غیرقانونی دانست.
تصمیم اربیل
به گزارش تسنیم، دولت منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد که قصد دارد هیئت دیگری را جهت مذاکره، به بغداد اعزام کند، تا دو طرف در ارتباط با همه‌پرسی گفت‌وگو بکنند. پیش از این نیز اربیل دست به اقدام مشابهی زده و هیئتی را به بغداد اعزام کرده بود؛ اما این هیئت نتوانست نظر مقامات بغداد را به همه‌پرسی جلب کند.
این اقدام بارزانی، نشان می‌دهد که او کم و بیش روی موضع قبلی خود اصرار می‌ورزد و تلاش می‌کند به هر ترتیبی که شده، همه‌پرسی را در موعد مقرر (سوم مهر) برگزار کند.
ادامه مخالفت‌های جهانی
از مجموع کشورهای منطقه‌ای و جهانی، تنها رژیم صهیونیستی با برگزاری این همه‌پرسی موافق است. آمریکا، انگلیس و فرانسه هم هرچند اصل برگزاری همه‌پرسی را مورد سوال قرار نداده‌اند، ولی اعلام کرده‌اند که بارزانی باید آن را تا دو سال عقب بیندازد.
«گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم همه‌پرسی را تصمیمی یک‌طرفه دانست و بر حفظ تمامیت ارضی و اتحاد عراق تاکید کرد. گوترش گفت که همه‌پرسی، تمرکز جنگ با داعش را برهم می‌زند.
«رجب طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز بار دیگر گفت، بغداد و آنکارا درباره همه‌پرسی منطقه خودمختار کردستان عراق، اتفاق نظر دارند و با آن مخالف هستند.
وی گفت که بارزانی برای تجزیه عراق تلاش می‌کند.
از ترکیه همچنین خبر رسید، شماری از شهروندان ترکیه با برگزاری تظاهرات در اسلامبول، از آنکارا خواستند جلوی برگزاری همه‌پرسی در منطقه خودمختار کردستان عراق را بگیرد.