kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
سازمان ملل هشدار داد

نیاز فوری 10 میلیون کودک یمنی به کمک‌های غذایی و دارویی


سرویس خارجی-
دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده10 میلیون کودک یمنی در پی جنگ و درگیری‌های یمن نیازمند کمک «فوری» هستند.
زنان و کودکان، بزرگترین قربانیان تجاوز 30 ماهه آل‌سعود به یمن هستند. شیوع بیماری وبا که به گفته برخی مقامات انصارالله «عامدانه» و توسط عربستان منتشر شده است تاکنون بیش از 680 هزار یمنی را مبتلا کرده که 150 هزار تن از این افراد کودک هستند. این مسئله باعث شده تا شرایط کودکان یمنی بسیار وخیم گزارش شود. به گزارش العالم، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در حساب توییتری خود اعلام کرده درگیری‌های یمن نیازهای اساسی شهروندان به ویژه کودکان را تشدید کرده است. سازمان ملل همچنین با انتشار گزارش‌هایی اعلام کرده «نزدیک به 21 میلیون یمنی نیازمند کمک‌های انسانی هستند و 10 میلیون کودک نیز برای نجات جان خود به این کمک‌ها نیاز مبرم دارند.» کودکان بیش از دیگران از جنگ یمن آسیب دیده‌اند و شمار زیادی از آنان دچار سوءتغذیه و مبتلا به بیماری وبا شده‌اند و علاوه بر آن تاکنون صدها کودک بر اثر حملات جان خود را از دست داده‌اند. صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) قبلا هم اعلام کرده بود که از آوریل(فروردین) سال جاری تاکنون 150 هزار کودک زیر 5‌سال در یمن به بیماری وبا مبتلا شده‌اند. همچنین 380‌هزار کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.
فرودگاه بین‌المللی صنعا فوراً بازگشایی شود
در همین حال، دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله با ‌اشاره به فاجعه‌ انسانی به خاطر بسته شدن فرودگاه بین‌المللی صنعا، حاصل شده، از سازمان ملل و سازمان‌های حقوقی دیگر خواست ائتلاف متجاوز عربی را به منظور بازگشایی این فرودگاه تحت فشار قرار دهند. «مازن غانم»، سخنگوی اداره کل هواپیمایی و مدیرکل حمل‌ونقل هوایی یمن وابسته به جنبش انصارالله و حزب عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن گفت: «جنبش انصارالله و همپیمانان آن از جمله حزب علی عبدالله صالح، از سازمان ملل خواستند، ائتلاف عربی ضد یمن را به منظور توقف تحریم بیش از یک ساله فرودگاه بین‌المللی صنعا تحت فشار قرار دهد.» وی از سازمان ملل و سازمان‌های حقوقی هم خواست برای توقف اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی از جمله بسته شدن فرودگاه صنعا فورا وارد عمل شوند؛ اقداماتی که باعث به وجود آمدن فاجعه انسانی و تبدیل شدن یمن به زندانی بزرگ شده است.
«غانم» افزود: «آمارهای وزارت بهداشت دولت یمن وابسته به انصارالله نشان می‌دهد از زمان آغاز تحریم فرودگاه صنعا نزدیک به ۱۳ هزار و ۳۹۵ بیمار و به‌طور میانگین روزانه ۳۷ تن به دلیل عدم امکان سفر، دستیابی به داروهای پزشکی که از طریق حریم هوایی جابجا می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند. وی از سازمان ملل و سازمان‌های حقوقی خواست به وظایف خود عمل کرده و فرودگاه صنعا را به عنوان یک اقدام انسانی باز کنند. ائتلاف سعودی ضد یمن از تابستان سال ۲۰۱۶ پروازهای هوایی فرودگاه بین‌المللی صنعا را که بزرگترین فرودگاه یمن است تحریم کرده و تنها اجازه پروازهای انسانی سازمان ملل و هلال احمر را می‌دهد.