kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵

کوتاه از سراسر جهان



ونزوئلا
‏خبرگزاری مغرب : وزارت نفت ونزوئلا اعلام کرده ‏ برای آنکه این کشور را از ‏‏«استبداد دلار» برهاند در ‏نظر دارد از این به بعد نفت ‏خود را به «یوآن چین» بفروشد. ‏ نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم، هفته گذشته ‏بعد از آنکه آمریکا تحریم ‏های جدیدی را علیه کشورش ‏اعمال کرد گفت که «دلار را ‏در فروش نفت کنار خواهد ‏گذاشت.» گفته می‌شود چین هم حذف دلار از مبادلات خارجی را در دستور کار قرار داده است.
 روسیه
راشاتودی: رزمایش‌های زاپاد 2017 با حضور بلاروس و روسیه از روز پنجشنبه گذشته در دو کشور آغاز شده است. نزدیک به 12 هزار و 700 نیرو در این مانورهای نظامی شرکت دارند که 7200 نفر آنها بلاروسی و 5500 نفر روسی هستند. در این رزمایش‌ها همچنین حدود 70 جنگنده، 10 ناو و 680 تجهیزات نظامی زمینی از جمله 250‌تانک شرکت دارند.
پاکستان
خبرگزاری جیو پاکستان: وزیر دفاع پاکستان درخواست‌های مکرر مقام ارشد آمریکایی برای ملاقات با خودش را رد کرده است. وی اعلام کرده «در نهایت اگر مقام آمریکایی خواستار دیدار با مقامات پاکستانی است باید با هم منصب خود ملاقات کند نه وزیر دفاع.» بعد از اعلام استراتژی تازه ترامپ برای افغانستان، واشنگتن به عناوین مختلف اسلام‌آباد را به حمایت از تروریسم متهم کرد.این مواضع به شدت پاکستان را خشمگین کرده است. در پاسخ به اقدامات آمریکا مسئولین آمریکایی که مجوز سفر به پاکستان را دریافت می‌کنند تنها حق دیدار با هم‌منصب خود را خواهند داشت.
آمریکا
سی بی‌اس: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، واشنگتن در حال بررسی تعطیل کردن سفارت خود در کوبا است. رکس تیلرسون، تاکید کرده «ما این مسئله را در دست بررسی داریم و امکان دارد سفارت آمریکا در کوبا مجددا تعطیل شود.» باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ظاهر هم که شده روابط دو کشور را احیاء کرده بود اما دونالد ترامپ، پس از روی کار آمدن تاکید کرد روابط آمریکا را به موضع خصمانه بازمی‌گرداند.
اردن
ایسنا: سایت «بازفید» آمریکا از سفر محرمانه پادشاه اردن به واشنگتن دو هفته قبل از انتصاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پرده برداشت. در این سفر،  ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن با سه تن از مشاوران ارشد کاخ سفید در منهتن دیدار کرده است. محور این دیدارها صحبت درباره «طرح مارشال خاورمیانه» مربوط به «راه‌اندازی ۴۰ رآکتور هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز» عنوان شده است.
فلسطین
فارس: یکشنبه شب به مناسبت اعیاد یهودی، بیش از 3 هزار صهیونیست به مسجد ابراهیمی در «الخلیل» واقع در جنوب کرانه باختری یورش بردند. مسجد ابراهیمی یا حرم ابراهیمی شریف، چهارمین مکان مقدس در میان مسلمانان محسوب می‌شود، این مسجد در شهرک قدیمی الخلیل در جنوب کرانه باختری واقع شده است.
چین
رویترز: وزیر خارجه چین با سفر به پاناما اولین سفارت پکن در پاناما را افتتاح کرد. دو کشور اعلامیه رسمی مشترکی را درباره برقراری روابط دیپلماتیک در سطح سفیر، امضا کردند. «ونگ‌یی»، پاناما را از جمله کشورهای مهم آمریکای لاتین نامیده و گفته «مردم چین همیشه دوستی با مردم پاناما را گرامی
می‌دارند.»