kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

تجار: بعد از برجام شرکت‌های بزرگ با ما کار نمی‌کنند!

سهولت در نقل و انتقال ارزی یکی از دستاوردهای اعلامی دولتی‌ها در برجام بود، ولی تجار با گذشت دو سال از برجام اذعان دارند که برجام ترسی در دل شرکت‌های بزرگ ایجاد کرد که دیگر حاضر به شراکت با ما نیستند.



به گزارش تسنیم، قبل از برجام همواره دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور تأکید می‌کردند اگر بتوانیم با غرب به توافق برسیم تمام مشکلات کشور حل می‌شود و حتی آب خوردن ما هم به آن وابسته است. ولی دو سال گذشت و طبق اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی دستاورد برجام برای کشورمان «تقریبا هیچ» بود.
هر چند سهولت در نقل و انتقال ارز به عنوان دستاورد برجامی دولت اعلام می‌شد ولی طی دو سالی که از برجام گذشت گره‌ای از این مشکل برای فعالان اقتصادی باز نشد و کماکان صرافی‌ها هستند که به نقل و انتقال ارز می‌پردازند.
در مصاحبه‌ها و گزارش‌های دریافتی از بازاری‌ها درباره وضعیت کسب و کارشان بعد از برجام همواره  تجار و فعالان اقتصادی تأکید می‌کنند برجام برایشان بهتر که نشده حتی بدتر هم شده است!
تجار از عدم برقراری نقل و انتقال ارز از طریق بانک‌ها گله دارند و می‌گویند باز خدا پدر صراف‌ها را بیامرزد که کارمان را راه می‌اندازند؛  هرچند که دلشان در معامله با صراف‌ها قرص نیست و می‌گویند اطمینان نداریم که صرافی‌ای که پولمان را به او داده ایم فردا هست یا نه ولی چاره‌ای هم جز اعتماد به آنها نداریم.
یکی از این فعالان که در حوزه فناوری مشغول است، از بدشدن وضعیت کسب و کارشان بعد از برجام می‌گوید و تأکید دارد: قبل از برجام با شرکت‌های بزرگ به راحتی کار می‌کردیم ولی برجام ترسی در دل این شرکت‌ها ایجاد کرد که دیگر حاضر به شراکت با ما نیستند.
وی از عدم برقراری روابط بانکی با شرکای خارجی گله کرده و می‌گوید: می‌گفتند با برجام به راحتی می‌توانیم پول را بین ایران و خارج از طریق نظام بانکی جابه جا کنیم ولی در این مدت حواله پول فقط از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود.
یکی دیگر از فعالان بازار ارز می‌گوید: در زمان برجام می‌گفتند هر کسی می‌تواند یک حساب ارزی داشته باشد تا از طریق آن حساب امور نقل و انتقال و... را شخصاٌ انجام دهد ولی در واقعیت این خبر وعده‌ای بیش نبود.وی البته این را هم گفت که در بانک‌ها حواله‌های بانکی به صورت محدود برای برخی شرکت‌ها و ارگان‌های خاص انجام می‌شود ولی برای تجار و کسبه‌ای که قصد معاملات ارزان‌تر را دارند این امکان مهیا نیست و باید سراغ صرافی‌ها بروند.
البته ضعف نقل و انتقال ارز بعد از برجام طبق سایر موارد مربوط به بدعهدی‌های غرب است چراکه همچنان برای تجارت با اروپا با وجود برقراری روابط محدود کارگزاری بانکی، نارسایی‌هایی وجود دارد.هرچند علت اصلی آنهم، ممکن نبودن نقل و انتقال دلاری به واسطه تحریم یوترن (U-Turn) است. هر چند در این خصوص گروهی معتقدند که تیم مذاکره‌کننده در جریان تنظیم متن برجام به این موضوع توجه لازم را نداشته و گروه دیگر معتقدند به دلیل مخاطره‌ای که رفع تحریم یوترن می‌توانست به همراه داشته باشد، این موضوع به طور مستقیم در متن برجام قید نشد.
ولی ریشه اصلی این مشکلات هر چه هم باشد باز هم نمی‌تواند عملکرد ضعیف دولت و بانک مرکزی را در این زمینه توجیه کند چراکه انتظار سهولت در برقراری روابط بعد از برجام را دولت در بین مردم و فعالان حوزه تجارت ایجاد کرده بود.
رئیس‌جمهور در جمع مردم خمین با بیان اینکه امروز بانک‌ مرکزی و سایر بانک‌های ایرانی ارتباط خوبی با دنیا دارند، گفته بود: «تجارت ما با دنیا رو به رونق است و کارخانه‌های ما یکی پس از دیگری از رکود خارج می‌شود.»
حسن روحانی همچنین با‌اشاره به اینکه در سایه برجام همه کشتی‌ها در بندرعباس پهلو می‌گیرند افزود: هر حواله بانکی در زمان گذشته به‌وسیله صراف‌ها و دلالان حدود 10 تا 20 درصد خرج انتقال داشت و از جیب مردم می‌رفت درحالی که اکنون بانک‌ مرکزی و سایر بانک‌های ایرانی ارتباط خوبی با دنیا دارند و دیگر آن 20 درصد از جیب مردم به جیب دلالان نمی‌رود.
اما دفاع رئیس‌جمهور و اعضای دولت از برجام و دستاوردهای نداشته آن در حوزه نقل و انتقال ارزی درحالی انجام می‌شود که تقریبا تمام صادرکنندگان در حوزه‌های مختلف به عدم رابطه با شرکای خارجی شان از طریق نظام بانکی اذعان داشته و در همین راستا، سیدمصطفی موسوی خزانه دار انجمن صادر کنندگان نمونه هم در خصوص موانع نقل و انتقالات وجوه ارزی در سیستم بانکی گفت: تجار ناچارند برای نقل و انتقال وجوه ارزی ابتدا ارز خود را به امارات متحده عربی(دوبی) و سپس به مالزی و از مالزی به سایر کشورهای هدف حواله کنند که این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.