kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
رئیس‌کل جدید گمرک وعده داد

ساماندهی واردات ته‌لنجی و کوله‌بری

رئیس‌کل جدید گمرک از ساماندهی واردات در رویه ته‌لنجی، ملوانی و کوله‌بری خبر داد.


فرود عسگری در تشریح برنامه‌های خود برای گمرک کشور گفت: یکی از اولویت‌های گمرک توسعه سامانه جامع گمرکی در رویه‌های ته‌لنجی و ملوانی، بازارچه‌ای و مسافری به‌ویژه در مناطق آزاد خواهد بود.
وی گفت: رویه ورود موقت به تازگی به سامانه جامع گمرکی پیوسته و تلاش داریم، تا بخش استرداد را هم به‌زودی الکترونیکی کنیم.
رئیس‌کل گمرک ایران برنامه دیگر گمرک را تجهیز تعداد بیشتری از گمرکات به دستگاه‌های کنترلی ایکس کامیونی بیان کرد و گفت: برنامه تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی ایکس کامیونی باسرعت بیشتری انجام خواهد شد.
عسگری همچنین تسهیل و توسعه تجارت و به ویژه صادرات غیرنفتی و ترانزیت را از دیگر برنامه‌های مهم گمرک ایران بیان کرد و گفت: تعامل و همکاری با تشکل‌های بخش خصوصی و اتحادیه‌های صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به شکل بهتر و کارآمدتری انجام خواهد شد و توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بدون کمک و همدلی و همفکری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.
وی با ‌اشاره به مصوبات دولت در مورد ساماندهی مبادلات بازارچه‌ای و کوله‌بری و همچنین ملوانی و ته‌لنجی از اجرایی شدن این مصوبات و ابلاغ آنها به گمرکات خبر داد.
رئیس‌کل گمرک ایران در ادامه با ارائه گزارشی به بررسی وضعیت گمرک ایران پرداخت و تصریح کرد: هم اکنون گمرک ایران در 15 کنوانسیون بین‌المللی عضویت دارد که هر کدام الزامات خاصی دارند. همچنین بیشترین تعداد رویه‌های گمرکی را در دنیا گمرک ایران دارد به نحوی که مورد مشابه رویه ته‌لنجی یا کوله‌بری را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد.
عسگری در ادامه گفت: گمرک ایران مامور وصول 24 نوع عوارض و اعمال 64 نوع معافیت گمرکی است که وجود این مقررات کار گمرک را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین در تمامی مراکز استان‌ها و نقاط صفر مرزی و 31 بازارچه مرزی مستقر هستیم و باید در 22 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی هم اعمال مقررات کنیم و این در حالی است که بزرگترین منطقه آزاد دنیا با 573 هزار هکتار تحت عنوان منطقه آزاد ماکو در کشورمان قرار دارد و در نمونه‌ای دیگر وسعت منطقه آزاد ارس هم 53 هزار هکتار است.وی ادامه داد: با اقداماتی که در گمرک انجام شد در کشف انواع مخدر در میان گمرکات دنیا اول شدیم و رتبه دوم را در بخش مبارزه با تخلفات و قاچاق سایر کالاها کسب کردیم.
رئیس‌کل گمرک ایران اظهار داشت: حدود 24 سازمان در فرآیند صدور مجوز برای واردات کالا دخیل هستند و یکی از نقاط قوت سامانه جامع گمرکی این بود که همه در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی گرد‌هم آمدند و صدور مجوز همه آنها الکترونیکی شد.
وی گفت: امروز می‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که صدور مجوز و اخذ نظر کارشناسی دستگاه‌های اجرایی برای ورود یک کالا به کشور چه مدت زمانی در چه سازمانی زمان می‌برد و یا فرآیند کار در کدام دستگاه متوقف شده است.