kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

قیام «سنت لوئیس» علیه نژادپرستی سیاه‌پوستان آمریکا پرچم کشورشان را آتش زدند

هزاران سیاه‌پوست خشمگین در «سنت لوئیس» ایالت میسوری آمریکا در اعتراض به تبرئه شدن یک افسر پلیس سفیدپوست قاتل و نژادپرست به خیابان‌ها ریختند و پرچم کشور خود را به آتش کشیدند.

سرویس خارجی-

سیاهان در جامعه آمریکا قربانیان اصلی نژادپرستی دولت و دستگاه قضایی این کشور هستند. شلیک به سیاهان و کشتار آنان و سپس بروز اعتراضات به این کشتار‌ها تبدیل به نمایش دنباله‌داری شده که هر روز در یکی از شهرهای آمریکا به صحنه می‌رود. شلیک‌ها ادامه دارد و اعتراضات نیز ادامه دارد، اما اتفاق خاصی نمی‌افتد. پلیس آمریکا مطمئن از مصونیت آهنی خود هر روز سیاهی را به یک بهانه‌ای با شلیک گلوله می‌کشد. به دنبال آن پلیس قاتل تبرئه می‌شود و به مرخصی می‌رود و... بر اساس گزارش بی‌بی‌سی هر سال بیش از 1000 نفر در آمریکا توسط پلیس کشته می‌شوند که اکثر آنها سیاه‌پوست هستند.  پایگاه اینترنتی «لاپروگرسیو»  نیز در گزارشی با عنوان «گسترش اقدامات نژادپرستانه بر ضد سیاهان» می‌نویسد‌: «تعداد زندانیان سیاه‌پوست در آمریکا بیش از سیاه‌پوستانی است که در سال 1850 و پیش از جنگ داخلی این کشور به بردگی کشیده می‌شدند. بالارفتن میزان جرم در 30 سال گذشته افزایش بی سابقه تعداد زندانیان سیاه پوست در آمریکا را توجیه نمی‌کند.»  این بار نمایش کشتار سیاهان  و اعتراضات بی‌حاصل در «میسوری» به صحنه رفته است‌. بر اساس گزارش‌ها پس از آن که دادگاهی در ایالت میسوری افسر سابق پلیس را به علت شلیک و کشتن یک مرد سیاه‌پوست در سال 2011 تبرئه کرد، مردم به خیابان‌های شهر سنت لوئیس ریختند و با نیروهای پلیس به شدت درگیر شدند.
تصاویر منتشر شده از این اعتراضات نشان می‌دهد، مردم خشمگین پرچم‌های آمریکا را به آتش کشیده و شماری از سیاهان نیز مسلح به خیابان‌ها آمده و در این اعتراضات شرکت کرده‌اند. آتش زدن پرچم کشور خود، پدیده‌ای است که گویا فقط در آمریکا شاهد آن هستیم.
گزارش‌ها حاکی است معترضان بزرگراه‌ها را مسدود کردند و خساراتی را به اموال عمومی وارد آوردند، شیشه‌ها را شکستند و به سمت خانه شهردار، سنگ پرتاب کردند و همچنین تکه سنگ‌هایی را به سمت مأموران پلیس پرتاب کردند. نیروهای پلیس نیز به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. ای‌بی‌سی نیوز گزارش داده، 13 نفر در جریان اعتراضات دستگیر شده و هشت نفر هم زخمی شده‌اند که دو نفر از آنها برای درمان جراحات، به بیمارستان منتقل شدند.
پلیس آمریکا، اجتماع معترضان را «غیرقانونی خوانده»  و در یک پیام توییتری اعلام کرده، «آنهایی که حاضر به ترک محل نشوند، دستگیر خواهند شد.» کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده از این اعتراضات، معترضان را در حالی نشان می‌دهد که در حین راهپیمایی شعار می‌دهند: «بدون عدالت، هیچ صلحی محقق نمی‌شود» و «اگر فرزندان ما را بکشید، اقتصاد شما را نابود می‌کنیم».