kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳

بنویسید رشد اقتصادی بخوانید رکود و تورم(خبر ویژه)

در حالی که دولت مدعی رشد اقتصادی 7 درصدی است، یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد کسری بودجه احتمالا موجب کندتر شدن رشد اقتصادی خواهد شد و دولت چاره‌ای جز کاستن از بودجه‌های عمرانی ندارد.


مدت‌هاست رسانه‌ها و کارشناسان درباره رشد اقتصادی فاقد کیفیت هشدار می‌دهند. روزنامه همشهری در گزارشی ضمن خدشه در آمار نرخ رشد 7 درصدی نوشت: اقتصاد ایران در سال‌جاری رشدی 3/7 درصدی را تجربه خواهد کرد. این تازه‌ترین گزارشی است که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر و اعلام کرد: رشد اقتصادی دو رقمی سال ۱۳۹۵ بیشتر تحت‌تأثیر رشد صادرات نفتی و در نتیجه بخش نفت بوده و تداوم این رشد اقتصادی برای سال ۱۳۹۶ تا حد زیادی دور از دسترس خواهد بود.
اين گزارش چند روز پس از آن رونمايي شد كه هفته گذشته مركز آمار ايران از خيز 7درصدي اقتصاد در بهار امسال خبر داده بود.
به گزارش همشهري، كسري بودجه دولت احتمال كندتر شدن سرعت رشد اقتصاد را تقويت مي‌كند و به‌نظر مي‌رسد دولت همچون سال‌هاي گذشته چاره‌اي جز كم كردن از سهم بودجه عمراني براي دخل و خرج سنگين اداره دولت و تأمين هزينه‌هاي جاري به‌ويژه حقوق و مزاياي كارمندان نخواهد داشت. افزون بر اينكه كم شدن سهم بودجه عمراني باعث خواهد شد تا تأثير آن در شاخص ساختمان و مسكن دولتي نمايان شود.
اما روزنامه «صبح نو» در گزارشی با موضوع آمار رشد اقتصادی تصریح کرد: رشد اقتصادی اعلامی، فقط یک عدد است و اتفاق خاصی در حوزه رونق اقتصادی نیفتاده است. این روزنامه خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران هفته گذشته، میزان رشد اقتصادی را با احتساب نفت، 6/5 درصد و بدون نفت، 7 درصد عنوان کرد، یعنی این بار، رشد اقتصادی نفتی از رشد غیرنفتی پیشی گرفته بود؛ موضوعی که همه را متعجب کرد. از سویی دیگر معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید که از نگاه سیاستگذاری پولی و ارزی کشور هم که هر ماه، در کنار مرکز آمار ایران، شاخص‌های اقتصادی را اعلام می‌کند، این رشد مثبت خواهد بود؛ بنابراین باید انتظار داشت که رشد اقتصادی البته در اعداد و ارقام، شرایط مناسبی را رقم بزند.
 اما این همه ماجرا نیست، هنوز هم اگر پای صحبت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بنشینیم، معتقدند که رشد اقتصادی تنها یک عدد است و اتفاق خاصی در حوزه تولید و کار آنها رخ نداده است.
واقعیت آن است که رشد اقتصادی اکنون دیگر برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، تنها یک عدد است، هر قدر هم که دولت بگوید رشد اقتصادی در فصل بهار 7 درصد شده است، آنها به سختی می‌توانند باور کنند که در فعالیت‌هایشان، اتفاق خاصی بیفتد و رونق خاصی را تجربه کنند. البته این رقم هم، مانند تورم می‌ماند، هر قدر که دولت اصرار دارد تورم کاهش یافته، اما مردم هنوز آن را حس نمی‌کنند و البته فعالان اقتصادی هم، که اندکی بیشتر از عامه مردم با اعداد و ارقام آشنا هستند، می‌گویند تورم که سرعت رشد قیمت‌هاست، هنوز در زندگی آنها وضعیت مناسبی را رقم نزده است.