kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲

آقای جهانگیری! هشدار جاده‌ها با نامه‌نگاری حل نمی‌شود(خبر ویژه)

یک روزنامه اصلاح‌طلب خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور نوشت هشدار جاده‌ها با نامه‌نگاری حل نمی‌شود.


روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم بهمن آرمان (کارشناس اقتصادی) نوشت: متاسفانه بدعت بدی که در بین وزرا و دست‌اندرکاران مسائل اجرایی وجود دارد، کلی‌گویی است و به همین خاطر اصولا توده مردم مطالبی را که مسئولان عنوان می‌کنند، کمتر باور دارند. این مسئله تا به آنجا کشیده شده که مقام معظم رهبری هم به آن ورود و عنوان فرموده‌اند که چرا این رشد اقتصادی و توسعه‌ای که مقامات دولتی عنوان می‌کنند، در زندگی روزمره مردم قابل مشاهده نیست؟
 در رابطه با کشتار مردم در جاده‌ها که بر پایه استانداردهای جهانی از نظر تعداد جمعیت در کشور و مساحت آن در رتبه نخست جهان قرار دارد، همه انتظار داشتند که پس از نخبه‌کشی که عملا در فاجعه جان‌باختن تعدادی از نخبگان دختر کشور روی داد، دولت فکری برای این مسئله بکند.
آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور به‌جای پرداختن به اصل مسئله در نامه‌ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی و سایر وزرای مربوطه عنوان کردند که فکری برای این مسئله بکنند. اما مردم انتظار این را نداشتند که از طرف معاون اول رئیس‌جمهور کشور که مدعی است فارغ‌التحصیل معتبرترین مرکز علمی کشور است، تا این اندازه کلی‌گویی صورت بگیرد.
 مسئله مرگ‌ومیر و تعداد بالای آنها در جاده‌ها با نامه‌نگاری و این‌گونه مسائل حل نمی‌شود و خود آقای جهانگیری هم می‌دانند که ارسال چنین نامه‌ای فقط مصرف داخلی دارد و توسط نهادهای ذیربط به دلیل اینکه مبانی اجرایی‌شان مشخص نشده، بایگانی خواهد شد.
 علاوه بر‌آن در نامه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور نوشته‌اند،‌ باید مشخص می‌شد که وزارت راه و شهرسازی یا سایر نهادهای ذیربط با چه ابزاری میزان امنیت در شبکه‌های جاده‌ای کشور را به‌وجود بیاورند؟ بدون بودجه و امکانات مالی چنین کاری امکانپذیر نیست. وزارت راه و شهرسازی بدون داشتن منطق علمی کافی به‌دنبال اخذ فاینانس از کشورهای خارجی برای دریافت وام برای ساخت راه‌آهن و آزادراه است. درحالی که اگر همین میزان خسارت‌های ناشی از نبود شبکه‌های آزادراهی و ریلی که حدود 5درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، یعنی چیزی حدود 20میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه به شرکت‌های ساختمانی داخلی شود که در حال حاضر به‌علت نبود بودجه‌های عمرانی کافی یا تعدیل شده یا با ظرفیت‌های زیر 30 درصد کار می‌کنند و ده‌ها و بلکه صدها هزار نفر را به خیل بیکاران کشور اضافه کرده‌اند، چنین کارهایی در ایران شدنی است و تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقروض‌کردن کشور برای ساخت شبکه‌های آزادراهی و ریلی از هیچ‌گونه منطق ریلی برخوردار نیست. کافی است همین دستور آقای جهانگیری به وزیر راه و شهرسازی این وزارتخانه را موظف می‌کرد لایحه‌ای را تهیه کرده، به تصویب هیئت دولت رسانیده و به مجلس ببرد تا بخشی از صرفه‌جویی ناشی از اجرای شبکه‌های آزادراهی به‌صورت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود. ولی متاسفانه به‌رغم اینکه چنین لایحه‌ای توسط نگارنده تهیه شده،‌ در اختیار مجلس شورای اسلامی گذاشته شده، ‌به دفتر ریاست‌جمهوری ارسال شده و یک نسخه از آن در اختیار قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گذاشته شده، اما اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین بدنه دولت باید از کلی‌گویی خارج شود و وزرای ما باید خودشان را مدیون مردم بدانند. متاسفانه این مسئله عمومیت پیدا کرده که حتی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم جز مقاله‌نویسی و سخنرانی و ترسیم نمودار کاری برای اقتصاد کشور انجام نداد. مسئله جان باختن نخبگان ما در هرمزگان باید نقطه عطف و پایانی بر این گونه رویدادها باشد.