kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

کوتاه اقتصادی


* عملیات کابل‌‌برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات سید‌الشهداء(ع) از تاریخ 22 شهریور ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات سید‌الشهداء(ع) با پیش شماره های 5513، 5514، 5570 الی 5576، 5578، 5579 در محدوده خیابان عبید زاکانی، کوچه‌های فرجادی، مرادی، بهبودی به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
* شاخص بورس در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه ۵۴ واحد رشد را به ثبت رساند.به گزارش تسنیم؛ در دادوستدهای چهارشنبه بازار سرمایه تعداد 588 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 242 میلیارد تومان در 51 هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 54 واحدی در ارتفاع 83 هزار و 523 واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزگذشته به نام نمادهای شبندر، شتران و آپ شد و در مقابل نمادهای معاملاتی رمپنا، فملی و وبملت با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادلی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 17واحد، کل (هموزن) 5 واحد، قیمت (هموزن) 4 واحد، آزاد شناور 21واحد و شاخص بازار دوم 611 واحد رشد کردند و در مقابل شاخص بازار اول 52 واحد افت را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش؛ در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 217میلیون ورقه به ارزش 151میلیارد تومان در 40هزار نوبت، آیفکس 0/6 واحد رشد کرد در ارتفاع 944 واحد قرار گرفت.
* کارشناسان استاندارد در ماه گذشته، پروانه استاندارد ۱۲ فرآورده غذایی را ابطال و برای ۳۷ فرآورده دیگر، پروانه استاندارد صادر کردند. در جلسات کمیته علایم ماه گذشته این اداره‌ کل، 12 فرآورده زیر به دلیل نداشتن شرایط استاندارد، پروانه کاربرد علامت استانداردشان ابطال شد: ماست طعم‌دار با نام تجارتی دهک، آب آشامیدنی با نام تجارتی لیورا(‌به علت تعطیلی واحد)، کیک، کلوچه، ویفر، شیرینی آردی با نام تجارتی شوپا، شیرینی‌های آردی لایه‌ای تخمیری با نام تجارتی کاکامی، قندکله شکسته، شکر سفید، پروتئین سویا، نمک خوراکی یددار با نام تجارتی هوفر، چای سیاه خالص خارجی با نام تجارتی نگهبان.
* بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، در 5 ماهه نخست سال جاری بیش از 170هزار تن روغن پالم در ظروف 200 لیتری و بیشتر به کشور وارد شده است که ارزش ارزی آن حدود 135 میلیون دلار بوده است. به گزارش تسنیم، در مدت مشابه سال قبل تنها 135 هزار تن از این کالا که در سال‌های اخیر هشدارهایی در خصوص افزایش مصرف آن داده شده است، وارد کشور شده بود. گفتنی است، ارزش ارزی واردات پالم در 5 ماهه نخست سال قبل 92 میلیون دلار بوده است.این گزارش نشان می‌دهد، رشد واردات پالم به لحاظ وزنی 26 درصد و به لحاظ ارزی 46 درصد بوده است.
* رئیس اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» بیان داشت: فروش مواد غذایی در سه ماه اخیر 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.عباس کرباسی، در رابطه با قیمت کالاها نیز گفت: قیمت برخی از اجناس از جمله تمامی برندهای رب گوجه فرنگی 10 درصد افزایش یافته است.وی اضافه کرد: قیمت برنج ایرانی 5 تا 10 درصد بالاتر رفته به طوری که قیمت برنج هاشمی به 12 هزار تومان رسیده است. برنج خارجی هم گرانتر شده از جمله قیمت برنج محسن از 5 هزار تومان به 5500 افزایش یافته است.