kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
پاسخ وزیر کشاورزی به اظهارات کلانتری

حجتی: آب عامل محدود‌کننده کشاورزی در کشور نیست



در حالی که کلانتری، رئیس‌سازمان محیط زیست به بهانه مشکل کمبود آب مدعی است باید تولید برخی محصولات کشاورزی محدود شود، وزیر کشاورزی روز گذشته اظهار داشت: آب عامل محدود‌کننده کشاورزی در کشور نیست.
دعوا بر سر خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی و یا واردات آنها همچنان ادامه دارد. بسیاری از مسئولان و کارشناسان معتقدند با مدیریت منابع آبی، ظرفیت‌های موجود کشور، قادر به تأمین نیازهای غذایی کشور در حوزه محصولات کشاورزی است. اما برخی دیگر با نگاه واردات‌محور معتقدند باید به جای تمرکز بر خودکفایی، به واردات آن توجه شود. افراد دسته دوم حتی پا را فراتر گذاشته و از واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی موسوم به تراریخته نیز حمایت می‌کنند؛ محصولاتی که به اعتقاد صاحبنظران حوزه ژنتیک، می‌تواند بستر خطرات زیستی برای مردم باشد.
سرشناس‌ترین مسئولی که در سالیان گذشته از طرفداران واردات محصولات کشاورزی بوده، عیسی کلانتری، رئیس‌کنونی سازمان محیط زیست است. وی تیرماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از محمود حجتی، وزیر کشاورزی گفته بود: «بزرگ‌ترین محدودیت در بخش کشاورزی، محدودیت منابع آبی است». او قبلا هم گفته بود که «خودکفایی گندم نمی‌تواند در شرایطی که ایران با محدودیت منابع آبی و بحران روبروست، افتخار آفرین باشد.»
با این حال وزیر کشاورزی به‌تازگی طی سخنانی در نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران دانشگاه تربیت مدرس، به حمایت از تولید محصولات کشاورزی و توان بالای کشور در این زمینه پرداخته است.
به گزارش تسنیم، حجتی در رابطه با ادعای محدودیت آب گفت: محدودیت آب نباید مانع ظرفیت‌های ما در خصوص مسائل باغبانی شود. ما در کشور ظرفیت‌های مغفول بسیاری داریم که راحت از کنار آنها می‌گذریم. هر جای این کشور را که نظاره کنیم مملو از ظرفیت‌هایی است که از آنها غافل بوده‌ایم.
وی افزود: با تکیه بر ابزار و تکنولوژی باید بتوان از ظرفیت‌ها استفاده کرد و در این نوع کنفرانس‌ها باید دانش و تکنولوژی را با دنیا مبادله کنیم. اگر در جایی موفق نشدیم به دلیل نپرداختن و عدم توجه ما بوده است.وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: آب عامل محدود‌کننده کشاورزی در کشور نیست. اگر از آب طبق دانش روز استفاده کنیم بیشترین تولید را خواهیم داشت. مسائل دیگری مانند شرایط ژنتیکی محصولات در پیوند دهنده‌ها، عدم تولید گیاهان مقاوم به تنش‌های محیطی و بسیاری از آفات تاثیرگذار در تولید محصولات باغی در تولید و افزایش محصولات نقش موثری دارند.
حجتی گفت: ما باغات بروز و مدرن در سطح کشور داریم که در حال توسعه و گسترش است. من با اعتماد به نفس می‌گویم ما می‌توانیم و این شعار را در بخش باغبانی ثابت کردیم. اگر هم آب را به عنوان عامل محدود‌کننده درنظر بگیریم امروزه با وجود دانش و تکنولوژی توانایی کشاورزی و باغبانی در سواحل را داریم و با استفاده از آب‌های شیرین شده از دریا می‌توانیم در شهرهای ساحلی باغات میوه داشته باشیم.