kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

رئیس‌کل بانک مرکزی به توجیه کاهش ارزش پول ملی پرداخت

در شرایطی که از زمان آغاز کار دولت دوازدهم، روند کاهش ارزش پول ملی شدت گرفته و در همین مدت نرخ دلار بیش از 100 تومان افزایش داشته است، رئیس‌کل بانک مرکزی مدعی شد افزایش قیمت ارز (کاهش ارزش پول ملی) جای نگرانی ندارد.



چنانچه روز گذشته نتیجه بررسی‌های گروه اقتصادی کیهان در همین صفحه نشان داد، هنوز مدت زیادی از روی کار آمدن مجدد آقای روحانی نمی‌گذرد ولی در طول کمتر از چهل روز اخیر، شاهد کاهش ارزش پول ملی با سرعت بیشتری بوده‌ایم.
به عنوان نمونه در یک ماه پایانی دولت یازدهم (تیر ماه سال جاری) نرخ دلار با نوسانی در حدود 25 تومان مواجه شد اما پس از شروع به کار دولت جدید این روند سرعت بیشتری گرفت و نرخ دلار از سه هزار و 825 تومان در نیمه مرداد امسال به سه هزار و 926 تومان در روز گذشته افزایش پیدا کرد تا بیش از 100 تومان افزایش قیمت را در این بازه زمانی ثبت کند.
البته شروع افزایش نرخ ارز از ابتدای مرداد بود که در هفته‌های اخیر اوج گرفت و اگر بخواهیم افزایش نرخ ارز را از ابتدای مرداد ماه بسنجیم، یعنی در کمتر از دو ماه، نرخ دلار بیش از 150 تومان افزایش داشته که نشان‌دهنده کاهش قابل توجه ارزش پول ملی می‌باشد.
به عبارت دیگر، از حدود دو ماه پیش کاهش ارزش پول ملی سرعت بیشتری پیدا کرده و با روی کار آمدن دولت دوازدهم تقریبا روز بروز ارزش پول ملی کمتر شده و هم اکنون این نرخ به سمت چهار هزار تومان حرکت می‌کند.
در این وضعیت، رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت با‌ اشاره به رشد نرخ ارز در روزهای گذشته مدعی شد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون شاهد این بوده‌ایم که نرخ ارز رشد 2/2 درصدی داشته است که متوسط ماهیانه نرخ افزایش ارز را کمتر از نیم درصد نشان می‌دهد. بنابراین سیاست ما از ابتدا بر کنترل نرخ ارز و جلوگیری از افزایش و کاهش‌های ناگهانی نرخ ارز بوده و از نظر ما سرمایه‌گذاری بر روی نرخ دلار به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد، چرا که دامنه نوسانات نرخ ارز در 6 ماه گذشته بسیار محدود بوده و چیزی حدود 5 درصد است که این مقدار کنترل شده بوده و جای هیچگونه نگرانی ندارد.
سیف با بیان اینکه شائبه گرانی عمدی نرخ دلار به هیچ عنوان درست نیست، تصریح کرد: دولت همواره تمایل دارد که زمینه ایجاد ثبات در اقتصاد را فراهم کند و با هرگونه اقدامی که این ثبات را بر هم بزند مقابله می‌کند تا فعالان اقتصادی بتوانند افق روشنی برای سرمایه‌‌گذاری داشته باشند.
گفتنی است با توجه به اینکه ارزهای دیگری به غیر از دلار هم در این مدت با افزایش قیمت رو به رو شده‌اند، می‌توان گفت تحولات ارزهای مختلف طی ماه‌های اخیر خصوصا در همین چند روزه نشان می‌دهد بازار ارز به سمت بی‌ثباتی و کاهش ارزش پول ملی حرکت کرده است.