kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
نایب رئیس‌کمیسیون انرژی:

افزایش مصرف بنزین نتیجه سیاست‌های غلط دولت است

نایب رئیس‌کمیسیون انرژی، سیاست‌های غلط دولت یازدهم و حذف ابزارهای کنترلی نظیر کارت‌سوخت را از عوامل افزایش کم‌سابقه مصرف بنزین در سال جاری عنوان کرد.


اخباری که دو روز پیش درباره رکوردشکنی مصرف بنزین در کشور منتشر شد، واکنش‌هایی در بین کارشناسان و مسئولان در پی داشته است. به گفته مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، «میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری ۸۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته (9/74 میلیون لیتر) 4/8 درصد رشد داشته است. رشد مصرف بنزین در شهریورماه سال جاری هم نسبت به شهریورماه گذشته6/9 بوده است.» همچنین بر اساس آمارهای جدید، از فروردین ماه تا به امروز روند مصرف بنزین افزایش یافته به نحوی که در حال حاضر روزانه به بیش از 85 میلیون لیتر رسیده است.نایب رئیس‌کمیسیون انرژی عواملی که در افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در سال جاری موثر بوده را به دو دسته تقسیم کرده است.
هدایت‌اله خادمی در این مورد به فارس گفت: عوامل بلند مدت عبارتند است از: «الگوی غلط مصرف»؛ یکی از مشکلات اساسی جامعه ما که تنها در مصرف سوخت صادق نیست و به طور کلی در همه کالاهای اساسی عمومیت دارد رواج فرهنگ مصرف‌گرایی است.وی افزود: عامل دوم «تولید خودروهای بی‌کیفیت» است. خودروسازان با تولید خودرو بی‌استاندارد موجب افزایش مصرف بنزین می‌شوند. عامل بعدی «عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی» است. وجود این همه خودرو تک سرنشین در جاده‌ها یعنی حمل‌ونقل عمومی ما نتوانسته به خوبی عمل کند، در صورتی که در کشورهای توسعه یافته اغلب مردم فقط در تعطیلات آخر هفته از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.
این نماینده مجلس تأکید کرد: عوامل کوتاه‌مدت افزایش مصرف بنزین را باید ناشی از سیاست‌های غلط دولت یازدهم دانست.
خادمی افزود: نبود اختلاف محسوس در قیمت بنزین و سی ان جی، موجب شده است که مردم به مصرف سی ان جی روی نیاورند. سرانجام اجرای این سیاست‌ها در سال‌های اخیر، سبد مصرف سوخت را تنها به بنزین محدود کرده است.وی ادامه داد: همچنین باید به حذف ابزارهای کنترلی نظیر کارت سوخت در دولت یازدهم به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین‌اشاره کرد. با حذف کارت سوخت تشخیص مصرف واقعی از غیر واقعی غیر ممکن است. بی‌تردید با حذف کارت سوخت یک‌تانکر حامل بنزین می‌تواند بدون نظارت توسط ابزارهای کنترلی به جای داخل باک خودروها برای قاچاق به سوی مرزهای پاکستان و افغانستان فرستاده شود.گفتنی است، سید محمدرضا موسوی‌خواه، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که از رکوردشکنی مصرف بنزین در سال جاری خبر داده بود، برجام را یکی از علت‌های این اتفاق عنوان کرده بود.