kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

رهبر سنای آمریکا: سوچی بزرگ‌ترین امید ماست!

رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا اعلام کرد، از قطعنامه‌ای که رهبر میانمار را بر سر رفتارشان با مسلمانان روهینگیایی هدف بگیرد، حمایت نخواهد کرد.


فشارهای بین‌المللی روی میانمار افزایش یافته است تا آنها به خشونتی که موجب شده تا ۳۷۰ هزار مسلمان روهینگیایی از بنگلادش فرار کنند، پایان دهند. در حالی که واشنگتن از حامیان سرسخت دوره گذار میانمار از چندین دهه حکومت نظامی سختگیرانه به رهبری سوچی بوده است، این برنده نوبل مورد انتقاد شدید قرار دارد چرا که اقدامات چندانی برای توقف خشونت‌ها انجام نداده است. اما با وجود جنایت‌های دولت میانمار به رهبری سوچی گروه‌هایی در آمریکا همچنان حامی وی هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «میچ مک‌کانل»،‌ رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا که در جریان مسائل مرتبط با میانمار است، گفت: «موافق نیستم که قطعنامه‌ای علیه آنگ سان سوچی رهبر میانمار صادر شود. گمان می‌کنم او بزرگترین امید ماست که می‌تواند برمه را از جایی که الان هست، یعنی یک دیکتاتوری نظامی، به جایی که ما امید داریم ببرد.»
سناتورها جان مک‌کین جمهوری‌خواه و ریچارد دوربین دموکرات هفته گذشته یک قطعنامه‌ای را ارائه کردند که خشونت‌های کنونی در میانمار را محکوم می‌کرد و از آنگ سان سوچی، رهبر میانمار می‌خواست تا کاری انجام دهد اما مک‌کانل گفت که او از این قطعنامه حمایت نمی‌کند. او در یک کنفرانس هفتگی از سوی رهبران جمهوری‌خواه سنا گفت:«دیدگاه من این است؛ اینکه آمریکا سوچی را جدا کرده و بخواهد او را در شرایطی که موقعیت بسیار چالش‌برانگیزی دارد موعظه کند،‌ کمک‌کننده نیست. بنابراین، من نمی‌خواهم بخشی از این تصمیم باشم.»
از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل روز سه شنبه از انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر بحران مسلمانان میانمار ابراز تاسف و کوچ اجباری بیش از 370 هزار مسلمان روهینگیایی را پاکسازی نژادی توصیف کردند. این دو سازمان حقوق بشری بر ضرورت توقف هر چه سریع‌تر خشونت‌ها بر ضد اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار تاکید کردند. لوئیس شاربونو مدیر امور سازمان ملل در دیده بان حقوق بشر اعلام کرد آوارگی گسترده مسلمانان میانمار به یک پاکسازی نژادی شباهت دارد، این در حالی است به نظر می‌رسد شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر نیست این بحران را به صورت علنی و در برابر دوربین‌های خبری بررسی کند، این وضعیت واقعا وحشتناک است. گروه‌ها و نهادهای بشردوستانه سازمان ملل متحد نیروهای امدادرسان خود را در مناطق مرزی بنگلادش با میانمار مستقر کرده‌اند اما کمک‌های فعلی برای تامین نیازهای آوارگان مسلمان میانماری کفایت نمی‌کند و کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است نهادهای بشردوستانه برای پناه دادن و اسکان دادن به آوارگان مسلمان میانمار در بنگلادش به حمایت‌های مالی نیاز دارند. صندوق کودکان سازمان ملل هم روز چهارشنبه شرایط پناهجویان روهینگیا در بنگلادش را بسیار وخیم توصیف و اعلام کرد: «بیش از 200 هزار کودک روهینگیایی که در میان پناهندگان میانماری خود را به بنگلادش رساندند نیازمند کمک‌های فوری برای زنده ماندن هستند».
خبر دیگر اینکه، «آنگ سان سو چی» رهبر ملی میانمار که این روزها به دلیل کشتار و آزار اقلیت مسلمان روهینگیا مورد انتقاد جهان قرار دارد، امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و سخنرانی نمی‌کند.  یک سخنگوی حزب حاکم میانمار روز چهارشنبه اعلام کرد «آنگ سان سو چی» رهبر ملی، مشاور ارشد دولت و وزیر خارجه این کشور امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند. رسانه‌های داخلی میانمار هفته جاری احتمال داده بودند که ‘آنگ سان سو چی، به دلیل شرایط استان راخین و فشار به وی امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکند و دولت میانمار نیز اعلام کرده بودند در حال بررسی این موضوع است. وی سال گذشته در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان رهبر میانمار از تلاش‌های دولتش برای حل بحران اقلیت مسلمان دفاع کرد.