kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

چین: به آمریکا اجازه حمله به کره شمالی نمی‌دهیم

وزارت خارجه چین گفت: قطعنامه جدید شورای امنیت درباره کره‌شمالی را کاملا اجرا می‌کند و اجازه جنگ و بحران در شبه جزیره کره را نخواهد داد.


«گنگ شوآن» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، پکن خواستار اجرای کامل آخرین قطعنامه شورای امنیت در مسئله کره شمالی است و هیچ وقت اجازه جنگ یا بحران در شبه‌جزیره کره را نمی‌دهد. به گزارش فارس به نقل از چاینا دیلی، سخنگوی وزارت خارجه چین حمایت کشورش از این قطعنامه را اعلام و خواستار حل صلح‌آمیز مسایل شبه جزیره کره و اجرای کامل قطعنامه 2375 شورای امنیت شد.وی همچنین تعهد پکن برای خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره را خواستار شد و تاکید کرد راه حل‌های نظامی ما را به جایی نمی‌برد و چین به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد شبه جزیره کره به بحران و جنگ وارد شود.
گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه جدیدی علیه کره شمالی به تصویب رساند. تحریم‌های جدید پس از آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی تصویب شده و شامل ممنوعیت صادرات تولیدات نساجی و محدودیت فروش تولیدات نفتی به کره شمالی برای مجازات این کشور است.  موضع گیری چین در قبال قطعنامه جدید در حالی است که وزارت خزانه‌داری‌ آمریکا اعلام کرد، اگر پکن تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را به اجرا در نیاورد، واشنگتن باید تحریم‌های اقتصادی علیه خود چین نیز اعمال کند.به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، «استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد یکی از تحریم‌های اقتصادی مورد نظر علیه چین قطع دسترسی پکن به سیستم مالی آمریکا است.منوچین اضافه کرد: جنگ اقتصادی علیه کره شمالی تاثیر گذار خواهد بود. ما این پیام را به همه کس که می‌خواهد تجارت با کره شمالی انجام دهد ارسال کرده‌ایم که در صورت تجارت با پیونگ یانگ ما دیگر با آنها تجارت نخواهیم داشت.همچنین رئیس‌کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که پاسخ آمریکا و متحدانمان باید بسیار کوبنده باشد. ما باید از هرگونه نفوذی برای اعمال فشار بیشتر علیه این رژیم حیله‌گر استفاده کنیم. وی در ادامه اظهاراتش از واشنگتن خواست که در صورت همکاری چین با کره شمالی، بانک‌های چینی را هدف قرار دهد. به تازگی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشته که آمریکا به دنبال قطع تبادلات تجاری با کشورهایی است که با کره شمالی داد و ستد دارند.کره شمالی تاثیر کمی بر تبادلات تجاری جهانی دارد و صد و نوزدهمین کشور در زمینه صادرات اقتصادی در جهان محسوب می‌شود. صادرات این کشور کمونیستی در سال سه میلیارد دلار است که شامل زغال سنگ، مواد نفتی و سایر مواردی می‌شود که همان هم با تحریم‌های سازمان ملل به کمتر از دو سوم کاهش یافته است. این کشور به شدت به وارداتی با حجم
 ۵ / ۳ میلیارد دلار وابسته است. در میان کشورهایی که با کره شمالی رابطه تجاری دارند، چین، هندوستان و پاکستان سه شریک تجاری بزرگ و اصلی در زمینه صادرات هستند درحالی که چین، هندوستان، روسیه و تایلند سه وارد‌کننده از کره شمالی هستند.در دوره اخیر رابطه میان چین و آمریکا رو به وخامت رفته و روابط واشنگتن با روسیه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز هر روز بدتر شده است. دونالد ترامپ مکررا چین را به خاطر «عدم اقدام مناسب در قبال کره شمالی» مورد انتقاد قرار‌داده است.
پاسخ کره شمالی
کره شمالی اعلام کرد در واکنش به «تحریم‌های شیطانی» شورای امنیت سازمان ملل، برنامه تسلیحاتی خود را سرعت می‌بخشد و تاکید کرد که آمریکا «بزرگترین رنج» را متحمل خواهد شد.به گزارش ایسنا، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای آورده است: تصویب یک قطعنامه غیرقانونی و شیطانی دیگر از سوی آمریکا باعث می‌شود تا کره شمالی برنامه‌های تسلیحات خود را تسریع کند و راه را سریع‌تر برای این کار بپیماید.در ادامه این بیانیه آمده است: پیونگ‌یانگ تلاش‌هایش را برای افزایش توان نظامی و حفظ امنیت و استقلال کشور ادامه می‌دهد.
راهکار سیاسی
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش با وجود اعمال فشارهای آمریکا برای تحریم کره شمالی اما همچنان از راهکار سیاسی برای حل بحران کره حمایت می‌‌کند. وی افزود، تلاش کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه کره شمالی و کشورهایی که با این کشور همکاری می‌کنند بر عملکرد مسکو تاثیری ندارد.