kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
ذبح نوبل در کشتارگاه میانمار

رئیس بنیاد نوبل: جایزه صلح را از آنگ‌سان سوچی پس نمی‌گیریم

رئیس بنیاد نوبل بار دیگر اعلام کرد که این نهاد برنامه‌ای برای پس گرفتن جایزه‌ صلح نوبل از رهبر میانمار ندارد.



اخیرا 400 هزار تن با امضای طوماری خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از انگ سان سوچی رهبر میانمار شده‌اند اما با وجود جنایت‌های وحشتناک در این کشور رئیس بنیاد نوبل اعلام کرد که برنامه‌ای برای پس گرفتن این جایزه وجود ندارد. اکنون وی بار دیگر بر این موضع خود تاکید کرده است.
«اولوج نولستاد» رئیس بنیاد نوبل واقع در اسلو، پایتخت نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرد: «بازپس‌گیری جایزه از دریافت‌کنندگان آن، نه خواسته آلفرد نوبل است و نه متناسب با قوانین کمیته صلح نوبل.» او تاکید کرد: «غیرممکن است پس از اینکه جایزه‌ای از سوی این کمیته به فردی اهدا شد، بتوان آن را پس گرفت.»
نولستاد درباره مکانیسم موجود برای انتخاب کاندیداهای جایزه صلح نوبل و اینکه چه چیزی باعث می‌شود فردی مانند باراک اوباما که به خاطر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در آفریقا به‌شدت مورد انتقاد بود، جایزه صلح بگیرند، تصریح کرد: «کارشناسان زیادی هستند که صلاحیت کاندیداهای اعطای این جایزه را بررسی می‌کنند و این پروسه دقت و حساسیت زیادی دارد.» وی در پاسخ به کسانی که معتقدند جایزه صلح نوبل و بسیاری دیگر از جوایز بین‌المللی، بیشتر به دلیل اعتبار دادن به افراد اپوزیسیون و مخالف در کشورهایی است که در مقابل آمریکا مقاومت می‌کنند، مدعی شد: «چنین چیزی صحت ندارد. جایزه صلح نوبل یک جایزه سیاسی نیست. به افراد زیادی در سراسر دنیا این جایزه اعطا شده و اینکه گفته شود این جایزه سیاسی است، درست نیست. ما به منتقدان و مخالفان آمریکا هم جایزه داده‌ایم، پس برای همین جایزه صلح نوبل پس گرفته نمی‌شود.» رئیس بنیاد نوبل در حالی از شایستگی سوچی برای داشتن جایزه صلح دفاع می‌کند که علاوه ‌بر افکار عمومی جهان، رهبران سیاسی، سازمان‌های مردم‌نهاد و برخی دارندگان جایزه صلح نوبل نظیر ملاله یوسف‌زی نیز سکوت سوچی را محکوم کرده‌اند و آن را مغایر با افکار کسی می‌دانند که 26 سال پیش جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است.