kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
معترضان در پاریس با پلیس درگیر شدند

تظاهرات علیه سیاست‌های ماکرون در 180 شهر فرانسه

تظاهرات صدها هزار نفری فرانسویان ضدقانون کار در 180 شهر این کشور به خشونت و درگیری با پلیس منجر شد.



در حالی که امانوئل ماکرون قصد دارد اصلاحات ساختاری و گسترده‌ای را در قوانین بازار کار و ‌اشتغال اجرا کند، این مسئله با مخالفت و اعتراض گسترده کارگران و اتحادیه کارگری روبرو شده و کارگران روز سه‌شنبه قدرت خود را به رخ ماکرون کشیدند و رئیس‌جمهور جوان فرانسه را با اولین چالش جدی دوران ریاست‌جمهوری خود روبه‌رو کردند.
ماکرون قصد دارد اجرای اصلاحات جدید قانون کار را از 22 سپتامبر (31 شهریور) آغاز کند.
کارگران فرانسوی مدت زمان زیادی بود که از یک قانون سختگیرانه برای حمایت از حقوق‌شان برخوردار بودند ولی شرکت‌ها نسبت به این مسئله اعتراض دارند که این قانون مانع بزرگی برای سرمایه‌گذاری و ‌اشتغالزایی به شمار می‌رود و مانعی برای رشد اقتصادی است.ماکرون قصد دارد با اصلاح قوانین بازار کار، به مقابله با نرخ بیکاری 9/5 درصدی فرانسه برود. نرخ بیکاری فرانسه تقریبا دو برابر بیشتر از آلمان و انگلیس است. در قانون کار جدید اختیارات بیشتری به کارفرمایان داده شده و همین مسئله خشم اتحادیه‌های کارگری را برانگیخته است.
براساس گزارش‌ها اعتراضات به اصلاحات جدید قانون کار به یک تظاهرات سراسری گسترده در پاریس و 180 شهر فرانسه تبدیل شد و بیش از 200 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. ده‌ها هزار کارگر از بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی به‌ویژه شرکت راه آهن، حمل‌ونقل شهری و غیرشهری، شرکت هواپیمایی ایرفرانس و پالایشگاه‌ها در این تظاهرات شرکت کرده‌اند. این اعتراضات در پاریس به زدوخورد شدید بین پلیس و معترضان تبدیل شد و پلیس در درگیری با تظاهرکنندگان در پاریس از گاز ‌اشک‌آور استفاده کرد.
شماری نیز بازداشت شدند.چندی پیش «ماکرون» مردم فرانسه را به دلیل مقاومت در برابر اصلاحات قانون کار؛ افرادی تنبل و خرفت توصیف کرده بود که این موضوع خشم فرانسویان را برانگیخت.
رئیس‌اتحادیه کارگری سی‌جی‌تی، اصلاحات مورد نظر دولت فرانسه را یک «کودتای اجتماعی» خوانده است.
 اتحادیه کارگری «سی‌جی‌تی» که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری فرانسه یاد می‌شود پیش از این از کارگران این کشور خواسته بود تا ضمن برپایی اعتصاب، در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت در اجتماعاتی اعتراض‌آمیز گرد هم آیند.